✈️Bab 2🍭

4.9K 244 41
                                    

HEH! Memang taklah aku nak tukar. Aku bantah cakap mama dengan penuh rasa berdosa di dada. Baju kurung cotton bermotifkan bunga daisy warna peach yang disarankan oleh mama aku biar je tersadai kat atas katil.

Keputusan dengan hanya memakai t-shirt berlengan panjang dan seluar track yang ada tiga garis warna putih di sisi kaki, aku kekalkan. Tudung bawal empat segi aku capai dan sarung dengan mudah gara-gara pin sudah ada dibahagian bawah dagu.

Selesai betulkan lipatan tudung, aku duduk semula di hujung katil. Tadi mama ada pesan, selagi dia tak panggil keluar jangan pepandai keluar. Memandangkan aku sudah ingkar satu daripada arahan-arahan mama, jadi untuk yang ini aku ikutkan saja.

Oh, hah! Semalam MAMA 2017 kan? So hari ni mesti performance abang-abang EXO dah masuk youtube. Bagus! Sementara tu boleh aku tatap muka Yoda kesayangan seround dua.

"Ish! Potong stim betul!" Kemunculan kepala adik bertuah aku di muka pintu buatkan niat aku terbantut. Baru je nak capai fon, budak sorang tu dah menjenguk.

"Kak. Mama panggil keluar."

"Tak reti nak ketuk pintu ke?" Aku terus sembur dia dengan soalan.

"Tak reti!" Jawab dia dengan muka tak beriak. "Cepat ah. Mama panggil."

Campak smartphone atas katil, aku berdiri dan menuju ke arah pintu.

"Whohoa kak!" Aku yang berkira untuk melepasi pintu ditarik tangan dengan kuat. Tak semena, tubuh aku terdorong ke belakang. Langkah aku mati.

"Kau pehal, dik?" Sekali lagi menyembur. Nasib baik kaki aku stabil. Kalau tak, sia-sia je aku terlentang ke lantai. Dia punya tarik tu kemain kuat lagi!

"Apeni? Apeni?" Berpusing-pusing iu jari telunjuk dia dari atas sampai bawah menunding ke arah aku.

Tak perlu bertanya kenapa. Aku dah tahu apa yang cuba disampaikan. Tolak bahu dia, aku berjalan keluar dari bilik.

"Kak! Baju tu-"

"Jangan sibuk lah, Nadia!" Jerkah aku seraya menonong ke arah ruang tamu.

"Kak! Muka tu-"

Langkah aku lajukan sehingga suara Nadia tenggelam dari pendengaran. Sibuk betul budak tu! Suka hati ah aku nak tampil gaya imej macam mana pun. Tsk!

Sampai di gerbang yang memisahkan antara ruang tamu dan ruang menonton, aku berhenti sekejap. Mendengar suara yang asing pada telinga, aku pegang dinding dan mengintai tiga orang yang sedang berborak di ruang tamu.

Uih! Kau datang sorang ye labu? Tak bawak mak ayah sekali duh. Nak tunjuk hero ke apa? Bleh!

"Mama."

Mama yang sedang gamat bercerita apa benda entah kat abah dengan mamat asing terus kalih cari muka aku.

Dari sini aku boleh nampak dengan jelas jegilan mata mama yang hampir mencecah dua inci dia punya saiz kelopak. Kegigihan mama menghantar isyarat kepada aku melalui kumat kamit mulut dan gerakkan biji mata aku buat tak nampak.

Nak suruh kak masuk dalam tukar baju kurung la tu kan?Ampuni kakak ma. Kakak ingkar. Hiks hikss...

Dengan selamba, aku ambil tempat disebelah abah. Memang taklah nak duduk dekat mama. Kang merayap sepit ketam kat kulit aku. Mama punya cubit tu boleh lebam seminggu tau. Keberadaan abah ditengah-tengah antara aku dan mama adalah posisi yang paling selamat. Takkanlah mama nak hulur tangan cubit aku pulak kan? Jadi sebab tulah aku pilih abah sebagai perisai. Sayang abah, muahhh!

Aku angkat kening tanda menyapa manusia asing yang duduknya betul-betul bertentangan dengan aku. Manusia yang tengah lempar pandangan yang aku tak tahu nak tafsirkan jenis apa, tapi yang pasti mata dia tak berkelip tengok aku.

Aku syak dia jatuh cinta pandang pertama dengan aku la. Sebab gaya riak yang jenis cengginilah aku selalu nampak hero dalam cerita hindustan buat masa first time jumpa heroin. Auch! Boleh tak aku nak rasa terharu? Auch! Auchh!

"Hai. Khai." Bila aku sapaan aku dengan bahasa badan dia tak menyahut, jadi aku rasa aku perlu sapa dia dengan suara.

"Pembetulan. Khairina Fartini." Mama mencelah dengan suara yang ditahan-tahan. Tak pandang muka mama pun aku dah tahu yang dia kawal bengang dengan perangai aku.

"H-hai. Uwais. Muhammad Uwais."

Perghh! Suara dia... garau wei! Suara jantan sejati. Macam hero hindustan kesukaan aku. Suara je macam hero hindustan tapi muka tu... jambu tak ingat! Muahahahahhh!

Jambu air tau wei. Bukan jambu batu. Jambu batu kan kadang-kadang kulit bergerutu. Yang depan aku ni kulit muka dia aku dok perhati tak nampak sebarang jenis tanda pun. Tak ada cacat cela! Bebas jerawat dan jeragat. Untunglaaaa...

"Ehem." Abah disebelah berdehem. Paha aku ditepuk-tepuk sebelum dia menyambung ayat. Ayat yang berbaur cadangan. "Pakcik dengan makcik pergi ke belakang dulu. Korang berdua berbual lah ya."

"P-pakcik-"

Nampak manusia asing tu macam berniat nak halang abah dan mama meninggalkan aku dan dia di sini, aku terus mencelah. "Okey bah, ma. Bye!"

***

*To Be Continued

[COMPLETED] Dia Semanis Gula Kapas Où les histoires vivent. Découvrez maintenant