Episode 5

13.6K 348 0
                                    

Aku tersenyum memandang Ferhad yang nampak kurang bermaya. Senyumanku dibalas hambar. Bibirnya yang selama ini merah merekah nampak kering.

“Macam mana hari ni? Rasa sihat tak?” Aku bertanya. Sambil itu kakiku melangkah ke arah tingkap. Tanganku pantas menarik tirai yang tertutup. Sedetik kemudian cahaya mula menyerbu masuk. Ferhad aku lihat menutup matanya dengan tangan. Mungkin ingin mengimbangi perubahan suasana. Bila dia menurunkan tangan dari menutupi wajah barulah pertannyaanku dijawab.

“Ok sikit. Hanis tak ikut kau datang ke?” Mendengar pertanyaan Ferhad, aku hanya mampu mengeleng.

“Kejap lagi dia datang kot.”

“Dah banyak hari dia tak datang melawat aku.” Ferhad nampak sedih menuturkan perkataan itu. Aku tidak tahu bagaimana ingin memujuk. Alasan apa yang harus aku berikan sedangkan aku sendiri tidak tahu mengapa Hanis tidak melawat lelaki yang mungkin bakal begelar suaminya.

“Hanis sibuk rasanya. Kalau tak salah dia dah mula kerja dekat company abah dia.” Biarlah aku mereka cerita asalkan Hanis tidak berfikir bukan-bukan dalam keadaan kesihatannya yang kurang mengizinkan. Ferhad teranguk-anguk mungkin mempercayai kata-kata aku.

“Aku dengar kau dah boleh balik esok. Betul ke?” Berita itu aku dengar dari mama. Walaupun sudah tahu aku sengaja bertanya. Modal untuk aku menuturkan bicara bagaikan sudah terhapus. Bersama dengan Ferhad tanpa ditemani sesiapa membuatkan suasana terasa asing. Kalaulah aku tidak mengucapkan kalimah cinta terhadap Ferhad rasanya semua perasaan ‘pelik’ ini tidak akan menguasai suasana. Tetapi aku tahu mustahil untuk aku menarik balik apa yang pernah aku ucapkan.

“Emm... aku minta keluar awal. Bosan duduk dalam ni lama-lama.” Ferhad berkata perlahan. Entah mengapa aku rasakan kehadiran aku bagaikan tidak dihargai. Dia nampak bagaikan tidak senang untuk menuturkan bicara.

“Aku ada masak bubur nasi. Nak makan?”

“Aku dah sarapan tadi. Kau bawak lah balik. Letak dekat sini pun tak ada orang nak makan.” Terguris sedikit hatiku mendengar kata-katanya. Tidak bolehkah dia memberitahu ‘nanti aku makan’? Walaupun dia membuang bubur yang aku masak sekurang-kurangnya aku tidak tahu.

“Aku dah lewat ni. Kejap lagi nak masuk kerja.” Dengan alasan itu aku bangun dan pantas berlalu. Bekas berisi bubur nasi aku tinggalkan. Sama ada dia makan atau tidak aku tidak peduli.

TITISAN AIR MATA KASIHWhere stories live. Discover now