Bab 20

6.8K 351 6
                                    

Hakim mendekati peti surat pink yang letakkannya tadi . Sepucuk surat dari Dian dikeluarkan daripada peti surat tersebut . Surat itu dibacanya ,

'Dear , Mr . H .

Saya mengucapkan berbanyak - banyak terima kasih atas pemberian awak . Zuzu(teddy bear putih itu) dan Ms . Fizah sangat comel! Thank you! Tapi .. takpe ke saya terima semua ni ? Bukan ke hadiah - hadiah ni mahal?Pastu awak kata muka saya macam bermasalahkan? Sebenarnya saya risau , kawan saya dia tak bercakap dengan saya sebab satu kejadian . Dia bagi satu kertas yang tulis saya ni cantik . Saya tak faham apa maksud dia ? Boleh awak tolong saya ? Saya tak nak bergaduh dengan sesiapa terutamanya kawan - kawan saya . Tolong saya , Mr . H ?

From , D . H '

Hakim membaca surat itu dengan teliti . 'Cantik ? Siapa ? Siapa yang kata tu ? Tapi aku mesti bantu Dian yang blur ni . Itu pun dia tak faham ,'kata hati kecil Hakim . Hakim tersengih seorang diri .

"Tuan muda ? Dah nak maghrib ni , jom balik ,"kata Iskandar , pemandu peribadi Hakim .

"Jomlah Abang Is ,"kata Hakim berlari ke arah keretanya .

Iskandar memandu kereta mewah itu ke kediaman milik keluarga Hakim . Rumah agam keluarga ini bagaikan istana yang tersergam indah . Besar gila ! Dua tingkat dan mempunyai 12 bilik yang besar dengan bilik air setiap bilik , ruang makan dan dapur yang besar dan ruang tamu yang mewah . Rumah yang sangat gah namun penghuninya sangat sedikit .

Hakim , mamanya , papanya , Iskandar dan juga ibu Iskandar , Mak Minah . Mama dan papa Hakim sibuk . Selalu tiada di rumah tapi Hakim faham yang ibubapanya sibuk . Walaupun sibuk mama dan papa tak pernah lupakan anak tunggalnya yang amat disayangi . Hanya Is yang menjadi peneman . Hakim mengganggap Iskandar tak ubah seperti abang dan Mak Minah seperti ibunya . Dia memanggil Mak Minah sebagai ummi .

"Assalamualaikum , ummi ! Hakim dah balik ni !,"laung Hakim . Iskandar di sebelahnya hanya tersenyum mesra . Hakim membalas senyuman Iskandar . Lonceng rumah ditekan beberapa kali .

"Encik Hakim dah balik ? Masuk nak ! Mama dan papa Encik Hakim pun ada sekali itu ,"kata ummi mesra .

"Mama dan Papa dah balik ?,"Hakim terus berlari masuk ke dalam rumah .

"Mama ! Papa ! ,"Hakim memeluk kedua - dua orang tuanya yang amat dia rindui . Mama dan Papa Hakim hanya tersenyum melihat anak tunggal mereka .

"Hakim macam mana sepanjang Mama ngan Papa takde ? Okey ? Tak buat perangai?,"tanya Papa dengan nada bergurau .

"Papa , Hakim dah besar ,"Hakim mencebik . Manja sungguh budak seorang ni .

Inilah Hakim a.k.a. Mr .H..

Bila Nerd Seorang Jelita (D's #1)Where stories live. Discover now