Bab 11

1K 43 3
                                    

21 (2)

Malam memang gelap. Tapi malam itu, gelitanya makin bertambah. Aku dengan bayiku terpaksa berjalan berdua, pada jam satu pagi, hanya berdua! Aku tak mahu lagi menoleh ke belakang. Aku sudah jaki dengan perangai Abang Khai. Masa dia menginginkan aku dulu, segunung emas yang dia janjikan. Sekarang janji tinggal janji.

"Uwekkkkkk. Wekkkkkk!"

"Amir, janganlah menangis. Mama tak bawak susu ni."

Namun anakku itu masih menangis. Mataku kemudian tertancap pada sebuah pondok menunggu bas. Aku mula berlari-lari anak menuju ke arah itu. Pada masa itu, aku tak terfikir langsung tentang hantu syaitan.

"Kejap, biar mama je susukan Amir."

Amir menyusu daripada aku sebaik aku menyingkap sedikit bajuku. Laju dia menghirup (maaf BM aku dulu teruk gila masa SPM) susu daripada badan aku. Sampai terlena dia dalam pangkuanku. Sebagai seorang ibu, aku gembira melihatnya begitu.

Mungkin inilah karma yang terjadi kepada aku kerana memperlakukan Abang Farid begitu dulu. Mungkin beginilah agaknya hancur hatinya apabila mengetahui diri diduakan. Ya, ianya sesuatu yang sangat memeritkan.

"Sayang, papa dah ceraikan mama. Tapi takpe, mama ada sayang mama ni. Amir janji dengan mama jangan tinggalkan mama ya, sayang."

Air mataku mengalir menuruni pipi. Aku tahu yang aku perlu kuat. Aku memandang wajah suci bayiku itu. Wajah yang tiada dosa. Suci sahaja. Wajah dari syurga katakan.

Sebuah kereta berhenti di hadapanku secara tiba-tiba. Pemandunya yang merupakan seorang perempuan berambut hijau serta seorang lelaki di sebelahnya memandangku atas dan bawah.

"Dia manusialah, Ray."

"You sure, Miranda?"

"Of courselah. Muka dia tak pucat kan."

Sebelum aku mendengar dorang menuduh aku dengan segala jenis nama hantu, aku pun bersuara. "Ya, saya bukan hantu. Kenapa ya?"

Perempuan berambut hijau bernama Miranda itu tersengih kerang kepadaku lalu turun daripada kereta.

"Adik tunggu siapa malam-malam macamni?"

"Eh, kejap! You Datin Anna Nicole kan?" Ray juga turun daripada kereta akhirnya.

Aku tersentap kejap. Datin Anna Nicole tu seakan mendidih kedengaran di telingaku. "Hmm, not anymore since few hours ago. Please jangan sebarkan benda ni. Saya malu."

"It's okay, Anna. Damn, sayangnya. You have looks. Hmm, Ray, remembered someone?"

"Huge breasts, blonde, breathless childish. Yes, Miranda."

"Anna, follow us. We give you home and food. Just enough for you and baby. How old your baby now?"

"Seven months. Tapi saya takde duit. Saya keluar rumah tak bawak apa pun."

"It's okay. Work for us."

Dan beberapa bulan kemudian...

"Here, gentlemens we brought to you, the natural Malay Blondie, Anna Nicole!"

Aku dengan memakai inner hitam dan thongs yang juga berwarna hitam serta skarf bulu-bulu pink naik ke atas pentas. Seperti biasa, malam Sabtu, aku akan menjalankan kerjaku sebagai penari di sini. Dan malam ni ada special show sebab aku seorang sahaja yang berambut blonde.

"Anna! Anna! Anna! Anna!" Hiruk-pikuk peminatku menjerit namaku. Memang aku terasa famous setiap kali aku berkerja. Semua mata yang memandang ke arah aku memang sesuatu yang aku impikan. "Wool off. Wool off."

Aku menggoyangkan sedikit bahuku dengan gaya manja. Kemudian aku melucutkan sedikit skarf bulu tersebut. Sorakan semakin kuat. Aku pun menanggalkan terus skarf tersebut daripada menutup bahagian badan aku.

"Woooooooow!!!!!" Satu kelab The Tinkling Berry mulai bersorak melihatkan aku dalam keadaam begitu. Memang aku rasa berada di puncak kegemilangan ketika itu.

Mungkin akan ada antara korang yang akan cakap kenapa aku tak balik ke kampung or else lari pergi ke rumah adik-beradik sendiri. Nak tahu jawapannya?

"Along tak bolehlah, Anna. Anak-anak along ramai. Anna faham sendirilah." Kata Abang Awal.

"Akak busylah, Anna. Takde masa nak layan kau nanti." Itu versi Kak Adrina.

"Dik, pandailah jaga diri. Dulu lagi Acik dah pesan kat Anna kena jaga diri, kena... Bla bla bla..." IDGAF untuk ceritakan semua yang Abang Akhir cakapkan. Yang pasti ianya tetap penolakan.

Sekarang korang tahu kan yang kadang-kadang orang luar lebih baik daripada family sendiri. Nak balik rumah ummi dengan abah, hmm mintak kena bebel berjuta-juta lemon daripada doranglah.

Tapi aku redha dengan nasibku. Sebab kalau aku tak kerja as a stripper ni, I would never meet Michelle Ong.

Blondie MelayuWhere stories live. Discover now