Sleeping Prince Love (✔Comple...

By Choco_Lyn

2.2M 86.2K 1.9K

(Fully Completed✔) Sleeping Prince Love@Novel Ke-2 @Chocolyn@WATTPAD Nurul Zyara Qairah- Sejak berusia lapan... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 6
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Epilog

Bab 12

37.1K 1.5K 4
By Choco_Lyn

Qurratun merapati Tengku Arifah lalu mencium tangan wanita itu. Tengku Arifah tersenyum gembira. Ubun rambut Qurratun dibelainya lembut lalu tubuh gadia itu dipeluknya erat. Aih, bakal menantu aku ni. Dia bangga dapat Qurratun jadi bakal menantunya.

Memanglah awalnya, dia tak berkenan dengan sikap mengada-ngada Qurratun tu tapi sebab Fikh dah jaruh cinta maka dia perlu terima. Dari situ, dia cuba untuk mengenali Qurratun. Alhamdullilah, sekarang dia dan Qurratun sudah kamceng.

Untuk rapatkan hubungan itu, Qurratun dan Tengku Arifah selalu keluar shopping sama-sama. Nasib baiklah, si Qureatun ni jenis happy go lucky.. terhibur saja Tengku Arifah sepanjang masa. Jadi, baginya pilihan Fikh adalah pilihan yang tepat.

"Hati-hati bila balik itu. Cakap dengan Fikh, bawa kereta itu jangan laju-laju sangat. Dah malam ni."sempat dua tiga patah nasihat dia berikan.

Dia risau akan keselamatan Fikh dan Qurratun. Sudah berulang kali, dia nasihatkan mereka berdua supaya pulang esok pagi tapi Fikh yang berkeras nak ke rumah Opah Qurratun malam ni. Jadi, dia tak tahu nak cakap apa lagi... terpaksalah turutkan sahaja kehendak Fikh itu.

Fikh merapati mereka berdua lalu tersenyum. Senang melihat hubungan rapat yang terjalin antara ibunya dan bakal isterinya itu. Hati siapalah yang tak rasa seronok bila tengok itu di depan mata.

"Aih, mama ni. Peluk macam si Qurratun tu akan pergi selamanya pula. Jangan risau, Fikh akan jaga dia."ujar Fikh dalam nada bergurau.

Tengku Arifah dan Qurratun sama-sama ketawa apabila mendengar gurauan Fikh. Apabila Qurratun memandang Fikh, Fikh kerdipkan mata padanya. Tak semena-mena Qurratun tersengih. Tak kesudah sawitnya itu.

"Ni, kamu betul ke taknak balik esok pagi? Dah malam ni."untuk kali terakhir, Tengku Arifah memberi nasihat.

Fikh mengeluh kecil. "Mama jangan risau. Fikh dah biasa memandu waktu malam ni. Kalau Qurratun ada kat sebelah, lagi fokus Fikh malam ni."senda Fikh sambil menjeling ke arah Qurratun.

"Betul tu, ma. Kalau Fikh pandu laju sikit, Qurratun cubit dia. Kat perut dia tu, Qurratun akan cubit kuat sikit."sakat Qurratun sambil buat gaya acah-acah mencubit orang.

Terhibur Tengku Arifah mendengarnya. Fikh lalu mencium tangan Tengku Arifah, tak semena-mena Tengku Arifah memeluk erat tubuh anak tunggalnya itu.

Entah kenapa, berat betul hatinya mahu melepaskan Fikh dan Qurratun pergi. Hatinya betul-betul risau. Namun, dia tak mahu ceritakan pada Fikh dan Qurratun. Baginya, itu cuma perasaan saja dan berdoa agar tiada apa yang berlaku pada anak dan bakal menantunya itu.

"Pandu betul-betul ye."ucap Tengkh Arifah melepaskan pelukan pada Fikh.

Fikh sekadar tersenyum. Aih, risau betul mamanya ni. Untuk tiga jam ni, sudah empat puluh kali rasanya Tengku Arifah ulang ayat yang sama.

"Mama, kami pergi dulu ya." ujar Qurratun menuruti langkah Fikh masuk ke dalam kereta.

Sempat Qurratun melambaikan tangan sebelum akhirnya dia masuk ke dalam kereta.

Jantung Qurratun entah kenapa berdegup kencang. Tak semena-mena Qurratun memegang dadanya. Kenapa dia rasa berdebar semacam ni? Dahinya sudah berkerut.

"Kenapa you?"soal Fikh melihat tingkah Qurratun itu.

Cepat-cepat Qurratun menggelengkan kepala. Segera dia memakai tali pinggang keselamatan.

Kereta milik Fakhrul perlahan-lahan meninggalkan perkarangan rumah.
...
Tanganku leka membasuh pinggan namun fikiranku melayang memikirkan benda lain. Pertemuan antara aku dan Zura tadi benar-benar mengganggu fikiranku. Macam mana dia boleh tahu semuanya?

"Zya ceritakan perkara yang sebenar, please? Saya tahu apa yang awak katakan tadi semuanya tak ada kaitan dengan diri awak."ujarnya apabila mendengar penjelasanku mengenai diriku.

Aku tergamam. Dahiku sudah berkerut. Ma.. macam mana Zura boleh tahu aku tipu nya?

"Kenapa cik Zura cakap macam itu? Saya beritahu benda yang betul."aku cuba untuk menegakkan pembohongan ku.

Zura akhirnya mengeluh. Kedegilan ku kemungkinan yang buat dia penat. Zura akhirnya mengeluarkan sebuah fail yang tercatat 'Kes Tan Sri Jaafar'.

Aku yang melihatnya jadi terpana sejenak. Fail itu Zura letakkan berul-betul di depan mataku. Serta-merta mataku beralih padanya.

Aku betul-betul tak faham apa yang cuba dibuat Zura ketika ini.
Dia seperti mahu buktikan sesuatu kepada aku tapi aku still blur tentangnya.

"Fail ini terisi semua dokumen mengenai Tan Sri Jaafar, majikan awak."ujarnya sambil menyentuh fail tersebut.

Wajahnya yang kelihatan serius aku pandang. Bibirku sudah aku gigit. Dadaku berkobar tak semena-mena. Mungkin ke.. Zura tahu aku ni siapa?

"Jadi, kenapa cik Zura berikan pada saya?"aku cuba untuk berlagak tak tahu apa-apa.

Buat masa ni, aku rak mahu menebak lebih dalam lagi. Mungkin perkiraan aku salah. Maybe, Zura mahu tahu fasal Aina sebagai anak Tan Sri Jaafar dan bukannya tentang aku sebagai anak kandung Tan Sri Jaafar.

"Tan Sri Jaafar itu ayah awakkan, Zya?"soalnya tanpa berselindung.

Terkebil-kebil aku dibuatnya. Serta-merta aku alihkan perhatianku daripada Zura. Aku mengeluh perlahan. Sah, Zura memang tahu segalanya tentang keluarga Tan Sri Jaafar.

"Ke.. kenapa cik Zura cakap macam itu? Sa-saya tak faham." aku masih berdalih walaupun buktinya sudah adq di depan mata.

Zura mengeluh perlahan. "Awak jangan tipu, Zya. Semuanya ada depan mata. Nama awak berbinti kan Tan Sri Jaafar. Awak perlu bukti apa lagi?"dia sudah mulai bertegas.

Aku terdiam sejenak. Mataku melirik memandangnya. Aku menarik nafas dalam-dalam.

"Kalau betul, kenapa? Apa yang cik Zura nak buat?"soalku dalam nada acuh tak acuh.

"Zya, saya takkan apa-apakan awak. Saya cuma nak pastikan. Saya tak mahu awak terus selindungkan identiti awak."ujar Zura dalam nada kesal

Aku menggerutu sendirian. "Kalau saya beritahu siapa saya, itu takkan memberikan manfaat apa-apa. Takkan ada apa yang berubah."balasku masih berkeras.

"Tapi, itu hak awak sebagai seorang anak. Awak sudah betul-betul tersisih dari keluarga awak sampaikan saya sendiri pun tak percaya yang awak bukan anak Tan Sri Jaafar." tuturnya.

Aku menarik nafas. Tak semena-mena aku bangun menghadap Zura. Aku betul-betul tak betah kalau ada orang masuk campur hal keluarga aku.

Bagi aku, orang luar seperti Zura tak berhak membincangkan hal peribadi keluargaku.

"Jadi, cik Zura teruskan saja anggap saya sebagai seorang pembantu di rumah Tan Sri Jaafar. Saya minta diri dulu." tegasku sebelum berlalu keluar meninggalkan Zura sendirian di bilik.

Ketika aku mahu meletakkab pinggan ke tempatnya, tak semena-mena tersebut jatuh ke lantai lalu pecah. Serpihannya berselerakan. Salah satunya mengguris kulitku. Luka kakiku dibuatnya.

Serentak itu, aku terdengar laungan marah Puan Saripah. Ah sudah! Kena lagi lah aku malam ni. Nasib baik tadi aku sempat makan nasi. Hehehe..

"Apa lagi yang pecah itu?"bentaknya menghampiri aku yang masih terkial-kial mengutip serpihan kaca itu.

Aku tidak menyahut soalannya. Terus aku mengutip serpihan tersebut lalu aku masukkan ke dalam tong sampah.

"Kenapa ni, ma?"soal Aina memeluk lengan mamanya itu. Rambutnya yang lurus diusiknya sedikit supaya kelihatan kemas.

"Budak ni ha. Kerja tak pernah nak betul. Selekeh betul."perlinya sambil menjeling ke arahku.

Aku hanya mampu menadah telinga mendengar caci makinya. Dah ibarat seperti makan sehari-hari aku rasanya. Dah kebal hati ni dicaci dimaki olehnya.

Puan Saripah membelek tubuh Aina. Dia sudah berkerut. Pelik tengok Aina pakai cantik-cantik malam ni. Siap package make up tebal dua inci lagi itu.

"Kamu cantik-cantik ni nak ke mana?"soal Puan Saripah.

Aku yang mendengar perbualan anak beranak itu tak semena-mena turut memandang ke arah Aina. Hmm.. merewang lagi lah tu. Buat-buat tak tahu pula. Mahu saja aku hamburkan ayat tu tapi simpan dululah. Mati aku kalau mulut aku terus jahil macam itu.

Aina tersenyum menggedik. "Aina nak jumpa Fikh hari ini."ujarnya sambil lenggok badannya yang buat aku rasa nak muntah.

Bila terdengar nama Fikh disebut. Aku berkerut dahi. Fikh? Si Tengku yang baik hati itu kan? Tak semena-mena aku terus pasang telinga. Tak mahu ketinggalan untuk mendengar.

"Fikh aje?"soal Puan Saripah sedikit pelik.

Tak semena-mena wajah Aina sudah berkerut. Dia sudah berpeluk tubuh. "Isy mama ni. Hmm.. yalah, jumpa Fikh dengan Qurratun sekali. Perempuan itu nak balik jumpa opah dia malam ni. Menggedik suruh Fikh ikut." jengkelnya siap buat muka menyampah.

"Habis itu, kenapa kamu pula yang menyibuk nak jumpa diorang?"

Aina sudah tersengih penuh makna. Matanya menjeling ke arahku lalu dia berbisik sakan dengan mamanya itu.

Tak semena-mena aku dengar mereka berdua ketawa. Haih, apa lagilah anak beranak ni nak buat? Dengki betul dengan kelebihan orang lain..
...

Continue Reading

You'll Also Like

1M 30.8K 60
Highest: [ #17 in Romance, #28 in Romance ] Kahwin Paksa? Ya, memang tipikal. Siapa sangka hidup Edrianna Rose bertukar 360° setelah di paksa untuk b...
235K 12.2K 57
(Cerita pertama yang mengandungi banyak KESALAHAN) Tengku Ghibran Adrean X Haura Ameena Konflik tk berat,story jenis yang chill Tengku Ghibran Adrean...
863K 34.9K 96
Pertemuan yang tidak disengajakan antara Damian dan Kaisara telah merubah hidup mereka berdua. "Do i look like a murderer to you?" Soal Damian. "To...
341K 15.1K 62
Selepas kematian kekasih hatinya, dia sudah tidak seperti dulu lagi. Dia adalah Hafiki Arash. Dulu Hafiki Arash adalah seorang lelaki yang baik dan p...