Sleeping Prince Love (✔Comple...

By Choco_Lyn

2.2M 86.5K 1.9K

(Fully Completed✔) Sleeping Prince Love@Novel Ke-2 @Chocolyn@WATTPAD Nurul Zyara Qairah- Sejak berusia lapan... More

Prolog
Bab 1
Bab 2
Bab 3
Bab 4
Bab 5
Bab 7
Bab 8
Bab 9
Bab 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Bab 24
Bab 25
Bab 26
Bab 27
Bab 28
Bab 29
Bab 30
Bab 31
Bab 32
Bab 33
Bab 34
Bab 35
Bab 36
Bab 37
Bab 38
Bab 39
Bab 40
Bab 41
Bab 42
Bab 43
Bab 44
Bab 45
Bab 46
Bab 47
Bab 48
Bab 49
Bab 50
Bab 51
Bab 52
Bab 53
Bab 54
Bab 55
Epilog

Bab 6

41.2K 1.7K 65
By Choco_Lyn

"Ibu, ibu masak apa itu?" soalku sambil menjengketkan kaki mahu melihat apa yang sedang ibu masak.

Ibu tersenyum melihat kelakuan comelku. Tak semena-mena dia tunduk lalu mencubit pipi mungil ku. Ibu memang selalu suka cubit pipi aku yang tembam ni.

"Apa yang Zya suka makanlah." teruja ibu beritahu aku. Senyuman ibu buatkan keresahan aku jadi hilang.

Betullah orang kata, kesulitan itu dapat hilang bila kita melihat sebingkis senyuman daripada seorang ibu. Lembut hati bila marah, reda kesedihan bila kita rasa kesunyian.

"Kek lobak merah ke ibu?"soalku dalam nada separuh teruja.

Ibu mengangguk perlahan. Dia mengusap rambutku penih dengan kasih sayang.

"Pandai anak ibu ni meneka! Anak ibu memang pandai."pujinya.

Hidung aku sudah kembang kempis. Seronok bila dipuji ibu. Hmm..

Air mataku tak semena-mena bercucuran. Gambar ibu aku pegang lalu aku peluk erat. Terus menerus aku menangis.

Kalaulah aku diberi peluang sekali lagi bersama ibu. Kalaulah aku diberi peluang untuk menikmati kek lobak yang ibu masak. Huh! Tapi, itu cuma mimpi saja. Mana mungkin ibu akan datang jumpa aku dan buatkan semua itu untuk aku.

Zya, kau kena terima. Ibu sudah pergi untuk selamanya. Dia bukan lagi di sisi kau tapi dia sekarang berada di sisi Tuhan. Biarkan yang pergi tetap pergi dan kau yang masih hidup teruskan untuk hidup.

Telefon bimbitku yang berdering buatkan aku cepat-cepat menyeka air mataku. Aku capai telefon pintarku lalu aku tilik skrin telefonku. Panggilan daripada papa!

Cepat-cepat aku angkat. Bibirku menjungkit senyum.

"Assalamualaikum, papa."ucapku menghulur salam. Teruja punya fasal, sampai aku pula yang terberi salam.

Tan Sri Jaafar di hujung talian ketawa berdekah. Isy, papa suka ketawakan aku.

"Macam mana Zya kat rumah? Okey tak? Makan minum semua lengkap tak?"soal papa ambil berat.

Aku menarik nafas dalam-dalam. Jika diikutkan hati mahu saja aku beritahu perkara yang sebenar. Bagaimana layanan teruk yang Puan Saripah berikan, bagaiman seksaan yang mereka anak beranak lakukan. Hurmm... tapi, aku taknak sesuatu terjadi nanti. Bagi aku, Puan Saripah dan Aina adalah orang yang sangat kejam dan sanggup lakukan apa saja demi dapatkan sesuatu.

Itu masalah besar. Kalau papa halau diorang dan selepas itu mereka apa-apakan papa? Huh, aku taknak benda itu jadi. Walau apapun papa mesti perlu ada di sisi aku.

"Okey saja, pa. Puan.. er, maksud Zya mama.. layan Aina baik sangat."bohongku. Hampir saja aku terlepas mahu menyebut Puan Saripah tadi.

Tan Sri Jaafar tersenyum mendengarnya. "Baguslah kalau macam itu. Papa suka hati mendengarnya."ujar papa sambil menghela nafas lega.

Aku sekadar menganggukkan kepala. Tercalit kehambaran dalam senyuman yang aku ukir. Bak kata pepatah diluah mati emak, ditelan mati bapak.

"Kenapa papa call Zya ni? Ada sesuatu yang papa nak beritahu pada Zya ke?"soalku cuba mengalih topik.

Tak mahulah aku terus menerus menjadikan anak beranak itu sebagai topik perbualan. Hilang terus mood aku nanti nak berborak panjang dengan papa. Sudahlah aku jarang buat panggilan dengan papa. Papa busy dengan kerjanya, jadi aku tak mahu mengganggunya.

"Papa nak beritahu kamu yang papa akan balik Jumaat ni. Papa nak kamu ikut sekali jemput papa. Papa nak kenalkan kamu dengan kawan-kawan papa."ujar papa dalam nada bersungguh.

Aku kerutkan dahi. "Kawan-kawan papa?"soalku.

"Bukan setakat kawan papa tapi papa juga nak kenalkan kamu dengan anak arwah kawan papa. Boleh kan?"soalan berbalas soalan.

Aku menarik nafas. Sungguh terharu dengan kesungguhan papa yang mahu kenalkan aku pada rakan-rakannya. Tapi, pasti Puan Saripah dan Aina akan cuba untuk halang. Mereka tak mahu orang ramai tahu aku adalah anak kandung Tan Sri Jaafar.

Aku mengeluh. Entah cara apa lagilah mereka mahu buat untuk halang aku berjumpa dengan kawan-kawan papa?

"InsyaAllah tapi Zya tak janji."ucapku.

Sedari tadi, Aina memasang telinga. Berguna juga dia di waktu-waktu genting begini. Huh!! Patutlah hatinya rasa tak sedap tiba-tiba.

Isy, Zyara ni!! Kenapalah papa tu call dia dulu daripada kitorang? Aku pun anak dia juga! Janganlah pilih kasih! Aina mendengus geram.

Dengan penuh berhati-hati dia memanjat tangga menuju ke bilik mamanya. Langsung dia menerobos memasuki bilik Puan Saripah lalu meloncat ke atas katil.

Puan Saripah yang sedang tidur dikejutnya berkali-kali. Puan Saripah menguap lalu memandang anaknya itu dalam separuh mamai.

"Mama, mama!!"kejut Aina sambil menarik-narik lengan Puan Saripah.

"Apa dia,sayang?"soal Puan Saripah sambil menggosok-gosok matanya yang hampir terkatup.

"Papa call Aira tadi!"
Serentak itu, celik terus mata Puan Saripah. Terus dia alihkan matanya pada Aina. Biar betul apa yang didengarnya ni? Tan Sri Jaafar call Aina dulu?

"Kamu biar betul, Aina? Jangan nak bohong mama."ujarnya masih tak percaya.

Aina mengeluh. "Mama, buat apa Aina nak tipu mama? Tak ada manfaatnya pun kan?" hamburnya membela diri.

Ada betulnya juga apa yang dikatakan Aina itu. Mereka anak beranak. Takkan mungkinlah si Aina nak membohonginya. Tak ada function.

"Habis itu, apa yang dioramg bualkan?"Puan Saripah terus mahu mencongkel. Rasa mengantuknya terus hilang bila berbicara fasal Tan Sri Jaafar.

Mana taknya, selalu Tan Sri Jaafar akan call dia dulu baru Zyara tapi hari ni, suaminya itu menghubungi Zyara dahulu. Isy! Ini tak boleh jadi. Nampaknya, anak beranak itu masih ada bonding.

"Papa kata dia balik Jumaat ni dan Papa minta Zyara ikut sekali menjemputnya."ujar Aina berkongsi maklumat.

Makin berkerut dahi Puan Saripah dibuatnya. "Lagi?"soal Puan Saripah.

"Selepas papa balik, papa nak bawa Aira jumpa anak arwah kawan papa."jelas Aina. Nasib baiklah, telinganya ni fungsi juga.

Zyara pun bengap juga. Pergi pasang speaker itu buat apa? Haha!! Nampaknya ada saja cara Tuhan tolong mereka. Kononnya lah?!

"Isy, ini tak boleh jadi ni. Kawan papa tak boleh tahu siapa anak kandung papa itu. Mati kita kalau ramai yang tahu."suara Puan Saripah dalam nada resah.

Aina menganggukkan kepala. Kata-kata mamanya itu ada betulnya juga. Kalau ramai yang tahu siapa Zyara sebenarnya. Habislah mereka.

"Kita perlu halang benda itu jadi." ujar Puan Saripah tekad.

"Of course, mama."balas Aina.

Kepalanya sudah mencanang idea bernas. Susah kalau Tan Sri Jaafar dah mula buat bonding dengan Zyara. Anak-beranak itu perlu dipisahkan supaya kehidupan mereka berdua akan terus makmur dalam kekayaan Tan Sri Jaafar.
...
Ketukan di pintu biliknya yang bertalu buatkan fokus Zura terus lari. Cepat-cepat dia menutup laptopnya. Segala fail yang berselerak di atas meja dibersihkannya lalu disorokkan di bawah meja kopi.

"Masuk!"seru Zura setelah merasakan keadaan sudah selamat.

Puan Fateeh memasuki bilik sambil membawakan segelas susu hangat.

Zura bangun lalu mempersilakan ibu kandungnya itu untuk duduk. Setelah itu dia duduk. Puan Fateeh meletakkan susu tersebut ke atas meja Zura.

Pelik juga dia. Selalunya, bersepah meja kopi anaknya itu dengan fail tapi hari ni bersih pula. Maklumlah, Zura kan peguam. 24 hour ada saja kes nak dibicarakan.

"Rajin mama buatkan air untuk Zura. Ini mesti ada apa-apa kan?"soal Zura sambil meneguk susu tersebut. Lega tekak dibuatnya.

Puan Fateeh menarik senyum. Entah dari manalah dia patut mulakan bicara. "Mama nak tanya kamu.. lama lagi ke kamu nak menerima lamaran Rayyan itu?"

Aih, hampir tersembur susu dalam mulutnya itu. Dia teruskan kalihkan pandangannya pada Puan Fateeh. Aih, ingat mama dah taknak bincang dah fasal hal ni. Dah dua minggu tak dengar cerita fasal lamaran itu.

"Belum lagi."ujar Zura sambil meneguk air tersebut perlahan. Lebih baik dia telan kalau taknak tersembur ke wajah kesayangan mamanya itu.

"Kenapa lama sangat nak difikirkan itu?"soal Puan Fateeh dalam nada risau.

Mana tak risaunya, anaknya itu sudah berumur 24 tahun tetapi masih tak berkahwin lagi. Pantang keturunan mereka berkahwin lambat. Dia pun berkahwin ketika usianya menjejak 22 tahun. Muda? Ya, muda. Tapi, itu adat keturunan dan perlu dipatuhi.

Zura mengeluh perlahan. "Zura masih muda lagi, ma. Biar Zura buat kerja Zura dulu dan lepas itu Zura akan fikirkan fasal kahwin itu."ujar Zura.

Puan Fateeh mengeluh perlahan. "Hmm.. kalau itu yang Zura cakap, mama takkan paksa Zura tapi mama nak Zura fikirkan fasal lamaran Rayyan itu."ujar Puan Fateeh dan terus berlalu meninggalkan Zura sendirian.

Zura menarik nafas dalam-dalam lalu dilepaskannya perlahan. Dia kasihan lihat mamanya tapi dia tak mampu untuk tunaikan harapan mamanya itu.

Dia masih perlu lakukan banyak benda sebelum dia buat keputusan serius untuk berkahwin. Zura mencapai fail di bawah meja lalu dibukanya.

'Kes Tan Sri Jaafar'

Dia perlu selesaikan ini dahulu sebelum fikirkan fasal perkahwinannya itu.
...

Continue Reading

You'll Also Like

2M 71.8K 75
@Choco_Lyn @BilaHatiBisikCinta @Wattpads2018 @StoryKe8 @2018 @Romance 'Kak, tengok ni-tengok ni!!!'-teruja Aysha menunjukkan poster artis kegemaranny...
433K 30.6K 65
Hidupnya tidak dilimpahi kemewahan dan harta, namun Erina Natasha bersyukur dengan apa yang dia ada. Dia gembira tinggal di Mahligai Zaaba, sebuah ru...
570K 23.6K 67
[Previously known as Hello Miss Novelist] "Kenapa saya Faiq?" "In the first time I see you, saya tahu, you're my destiny" Hanya pertemuan kali pert...
443K 33.1K 90
Marissa Jasmine, menyamar sebagai Orkid Dhialisa dengan satu tujuan. "Saya Orkid Dhialisa, PA Encik Harraz." - Marissa Jasmine Segala-galanya bermu...