His Remedy of Life [OG]

By Hissunflower___

39.4K 2.1K 134

Aku membawa diri ke Italy untuk bercuti, namun keputusan itu tanpa aku sedar ianya akan membuatkan aku terjeb... More

Introduction
Prolog
Chapter 1
Chapter 2
Chapter 3
Chapter 4
Chapter 5
Chapter 6
Chapter 7
Chapter 8
Chapter 9
Chapter 10
Chapter 11
Chapter 12
Chapter 13
Chapter 14
Chapter 15
Chapter 16
Chapter 17
Chapter 18
Chapter 19
Chapter 20
Chapter 21
Chapter 22
Chapter 23
Chapter 24
Chapter 25
Chapter 26
Chapter 27
Chapter 28
Chapter 29
Chapter 30
Chapter 31
Chapter 32
Chapter 33
Chapter 34
Chapter 36
Chapter 37
Chapter 38
Chapter 39
Chapter 40
Chapter 41
Chapter 42
Chapter 43
Chapter 44
Chapter 45
Chapter 46
Chapter 47
Chapter 48
Chapter 49
Chapter 50
Chapter 51
Chapter 52
Chapter 53
Chapter 54

Chapter 35

612 29 0
By Hissunflower___

"Nama awak apa?" Soalku kepadanya.

"Puan Aira, panggil je saya Qaira." Ujarnya sopan.

"Tak payahlah berpuan-puan ne. Panggil Aira je. Just anggap macam kawan, boleh?" Senyuman dilorekkan untuk Qaira. Tak dinafikan gadis ini sangat cantik, sesuai dengan namanya.

"Err.. Takpa ke kalau panggil nama je. Saya segan lah pula." Risau jika kerjanya dicampur-aduk dengan hal-hal seperti ini. Dia kalau boleh nak kekalkan status pekerja manakala Puan Aira merupakan isteri kepada Tuan Besarnya.

"Takpa. Saya rasa tak selesa kalau Qaira berpuan-puan dengan saya."

Qaira akhirnya pasrah.

"Aira nak tukar baju dulu? Pakaian Aira, saya dah letakkan dalam wardrobe tu." Usai memilih pakaian serta membantu aku memakai pakaian. Qaira meminta izin untuk keluar membawa makanan.

Dek kerana bosan menunggu makanan sampai. Aku mengeluarkan telefon canggih milikku lalu aplikasi Instagram dibuka. Reels menjadi santapan. Dari atas sampai bawah video itu menjadi tatapan. Sekejap tergelak apabila content lawak menjamu mata.

Tinggg

Ikon whatsapp dibuka. Nama pengirim mesej itu membuatkan aku senyum sampai ke telinga.

Aiman Zheyuan.

Sesaat kemudian, Syiraz datang membawa makanan. Seperti yang dikatakannya sebentar tadi, dia akan menemani isterinya makan. Namun, keterujaan itu singgah sekejap tatkala dia melihat isterinya langsung tak menyedari kehadirannya.

Malah isterinya itu sedang ralit berbalas mesej dengan seseorang sambil tersengih-sengih. Siapa pula yang kacau daun waktu-waktu macam ne yea?

Dia duduk di sofa yang menghadap tempat duduk isterinya itu. Setelah meletakkan makanan di atas meja. Syiraz mengeluarkan telefon.

'Sayang. Cuba pandang depan.'

Melihatkan reaksi terkejut isterinya, membuatkan dia semakin tertanya-tanya. Dah kenapa pula dengan isterinya itu.

"Awak.. Dah lama ke awak duduk kat situ?" Soalku binggung. Terkejut sebab tiba-tiba Syiraz mesej lepas tu suruh aku pandang depan pula tu. Nasib baik takda sakit jantung.

"2 minutes ago."

"Awak marah ke sebab saya tak sambut awak masuk tadi?" Soalku teragak-agak. Aku dah macam penjenayah yang menunggu masa untuk dihakimi saja. Berat sungguh masalah ne kalau dia dah tunjuk perangai dingin dia tu kat aku.

Dari ekor matanya, aku dapat mengagak bahawa dia inginkan penjelasan dari aku.

"Oh ne, saya tengah balas text kawan lelaki saya. Dah lama tak borak lama-lama dengan dia. Hari tu kita orang sembang berbasa-basi je sebab dia kejar masa nak buat kerja." Jelas aku panjang lebar. Berharap agar dia reda.

"Sorry Mia Bella. I didn't mean to mad at you. Lagipun, aku tak kisah kau nak text dengan siapa. As long as, you know your limits." Tenang saja nadanya.

"Ok, saya janji lepas ne saya akan lebih tumpukan perhatian dekat awak. Taknaklah jadi macam tadi, awak masuk dalam bilik ne pun saya tak perasan." Ujarku dengan nada sedih. Sungguh, saat ne aku rasa macam nak nangis sebab sanggup buat dia tertunggu-tunggu macam tu.

"No need. Its just a small matter, sayang."

Aku menganggukkan kepala.

"Awak, saya lapar. Jom makan." Pelawa aku. Tak mahu meneruskannya. Agak janggal bila situasi itu terjadi tapi mujurlah Syiraz tak berkecil hati.

Selesai je makan, Qaira datang membawa empat jenis pencuci mulut.

"Awak, nak tanya boleh?" Soalku. Syiraz yang sibuk menaip sesuatu di atas screen gadget terhenti seketika aktivitinya. Telefon pintar diletakkan di atas meja bagi memberi tumpuan penuh kepada isterinya.

"Sure." Syiraz memandang tepat ke arah anak mata aku. Hal itu membuatkan aku jadi sedikit gugup.

"Ace Louis tu, nama awak kan?"

"Yup. But don't call me that." Nada hujung ayat itu ditekankan agak sedikit tegas.

"But why?" Soalku ingin tahu. Kalau dulu aku bolehlah bersikap acuh tak acuh mengenai hal peribadinya.

"Sayang, sometimes its better to know nothing than know everything." Nadanya terdengar lunak walaupun berbaur amaran. Amaran agar aku tidak bertanya mengenainya dengan lebih lanjut.

"Ok then." Raut wajah aku bertukar cemberut. Agak kecewa dengan jawapan yang dikeluarkan oleh Syiraz itu.

Kenapa susah sangat nak bagitahu sebab. Nama je pun. Tapi bila difikir-fikirkan semula..

"I'm sorry.. Soon. Soon sayang, I will let you know. But not now. Not today." Terangnya. Dia seakan dapat mengagak apa yang sedang bermain dalam fikiran aku saat ini.

"Ok, takpa saya faham. Kita perlukan masa untuk kenal each others dengan lebih mendalam. Saya dan awak akan beri masa dan bila tiba masanya saya harap kita takkan sembunyikan apa-apa dari pasangan."

Syiraz mengoyakkan senyumannya. Tangannya naik mengusap perlahan-lahan kepala aku.

"Thanks Mia Bella."

Kepala diangguk perlahan. Rasa nak nangis tapi dalam masa yang sama Syiraz seakan memujuk hati aku. Berat sungguh dilema ini.

"Promise me, if anything happen you won't leave me." Jeda. Syiraz seakan sukar melontarkan setiap bait kata-kata itu.

"Please let me be the first person yang tahu apa jua situasi yang you hadapi and I will do the same too." Ikrar janji ne telah pun diikat mati bermula dari detik ini, milisaat ini dan pada hari dan tarikh ini.

"I will, Encik Suami." Senyuman kuukir walaupun tika ini aku dapat merasakan bahawa Syiraz sangat serious dengan kata-katanya itu.

"May I know, why Encik Suami?" Soalan Syiraz itu membuatkan aku terdiam menahan malu.

Kan dah cakap tadi jangan tanya. Nanti menyesal you dengar jawapannya.

"Tak tahu.." Haa kan dah cakap.

"Seriously? Hahahaha" Suara tawa Syiraz meledak.

Isterinya itu tak pernah gagal dalam mencuit hatinya. Wajah isterinya yang sedang tunduk menahan malu itu, membuatkan dia terhibur. Lucu. Comel.

Jari-jemarinya dibawa naik memegang dagu isterinya. Serentak itu, wajah merah merona isterinya itu membuatkan dia tergamam seketika.

Riak wajah isterinya itu membuatkan hati dinginnya cair. Cair dek kerana keindahan yang Allah ciptakan. Siapa sangka wanita dihadapannya ini ialah isterinya sendiri.

Tapak tangannya menutup seluruh wajah isterinya. Dia jadi tak keruan saat ini.

Hal itu membuatkan aku badanku kebelakang sedikit. Terlalu hampir tapak tangan suaminya itu pada permukaan wajahnya. Pelik.

Tadi kemain nak tengok sangat muka aku lepas tu ditutupnya guna telapak tangan.

"Aku keluar dulu. Kejap lagi kita balik." Syiraz berdiri lalu tergesa-gesa keluar. Pintu tertutup kuat sehingga membuatkan aku sedikit tersentak.

Kedua belah bahu diangkat.







Disebalik pintu.

"Kau kenapa? Muka pucat macam ayam berak kapur tu dah kenapa?" Soal Emiliano pelik ditambah dengan bunyi pintu yang ditutup kuat oleh Syiraz.

"Aku.. Aku.."

Mamat ne dah bertukar jadi gagap pula dah.

"Aku ternampak bidadari tadi."

Mendengar jawapan dari Syiraz membuatkan rahang Emiliano hampir terjatuh ke lantai. Bukannya dia tak faham siapa yang Syiraz maksudkan sebagai bidadari itu. Isteri dia sendirilah tu.

"Kau nampak ne?" Penumbuk diajukan. Geram dengan perangai pelik bin ajaib Syiraz.

"Sebelum penumbuk ne melekat kat muka kau tu, baik kau sign paper ne. Kang tak pasal-pasal kau bersanding dengan muka biru nanti." Ujar Emiliano lagi.

Syiraz mengurut belakang tengkuknya yang tidak gatal. Benar kata Emiliano tadi. Syiraz boleh bertindak diluar jangka bila ianya melibatkan isterinya sendiri.

Dari sedingin-dinginnya sifat manusia boleh menjadi secair ais salji bila berhadapan dengan insan yang dia sayang.

'Haram jadah punya kawan. Nampak bidadari macam nampak dinasour saja.' Bebel Emiliano seorang diri dan pastinya suaranya itu terdengar jelas dipeluput telinga Syiraz.

Jelingan maut dihadiahkan. Berani-beraninya Emiliano membanding-bandingkan isterinya dengan dinasour.

Jelingan Syiraz dibalas dengan sengihan kemudian Emiliano membuka langkah seribu untuk keluar dari bilik itu.

To be continue..

Continue Reading

You'll Also Like

24.1K 1.1K 28
*𝒘𝒉𝒊𝒔𝒕𝒍𝒆* "𝑾𝒐𝒓𝒍𝒅 𝒘𝒉𝒆𝒓𝒆 𝒂𝒓𝒆 𝒚𝒐𝒖 ~" "𝑫𝒐𝒏𝒕 𝒌𝒆𝒆𝒑 𝒎𝒆 𝒘𝒂𝒊𝒕𝒊𝒏𝒈. 𝒚𝒐𝒖 𝒌𝒏𝒐𝒘 𝑰 𝒅𝒐𝒏'𝒕 𝒍𝒊𝒌𝒆 𝒊𝒕 " "𝑾𝑶𝑹...
31.1K 309 27
𝙞 𝙘𝙤𝙪𝙡𝙙 𝙣𝙚𝙫𝙚𝙧 𝙗𝙡𝙖𝙢𝙚 𝙮𝙤𝙪. i quickly walked down to the lockers, seeing mattheo and a bunch of other boys putting heir stuff away. ...
5.8K 334 14
"he was her dark fairytale,and she was his twisted fantasy" 〜⁠(⁠꒪⁠꒳⁠꒪⁠)⁠〜 This is psychopathic Romance novel which is mix of office rom-com+marriage...
149K 6K 79
A girl whom I thought as my best friend standing before me with a knife to kill me. She stabbed the knife onto my chest and told me "He will not like...