25 : Tengah Malam 2

2.1K 311 31
                                    

"Bang, minum?" sampuk seorang pelayan kedai makan

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Bang, minum?" sampuk seorang pelayan kedai makan. Sebuah buku nota dan sebatang pen diguna pakai buat mengambil pesanan.

Luth menggeleng perlahan. Rambut ikal mayangnya ditampar angin malam yang mendayu hadir dan pergi. Dia membisukan diri di meja makan itu di kala kebisingan para pelanggan dengan telatah keluarga masing-masing.

"Abang dari tadi duduk sini. Kalau abang tak nak order apa-apa, boleh beri meja ni pada orang lain," balas remaja lelaki yang kelihatan lebih muda darinya.

"Okay," akur Luth. Penantian untuk tibanya hujung bulan bagai satu neraka. Kata-kata hamburan Mawar sedang dibuktikan, gadis itu langsung tidak ambil kisah perihal Luth. Mawar melayannya seolah dia bukan sesiapa pun.

Telefon pintar diambil lalu dia berjalan pergi ke kaki lima. Sedikit melangut ke langit, dikiranya hari mahu hujan. Rasa sejuk bayu malam tertahan dengan jaket jeans biru lusuh yang tersarung pada tubuh.

Lelaki itu memeluk tubuh sendiri. Motorsikalnya yang tersadai di kawasan parkir berdekatan dipandang sepi.

"Kenapa ada orang memang lahir-lahir dah dalam keluarga ustaz-ustaz? Kenapa aku lahir-lahir dah terbiar macam ni? Mana adilnya kehidupan yang selalu orang sebutkan?" bisik hati Luth. Kalaulah dia ini anak ustaz, pasti elok memberi manfaat pada orang lain. Sebaliknya dia lahir tanpa ibu dan ayah, membesar pula sebagai pemberi mudharat pada orang lain.

" Kenapa aku tak mati masa kecil je? Kan masuk syurga... Kalau aku mati sekarang pula masuk neraka. Kenapa aku hidup?" Begitu banyak persoalan dalam diri hamba itu. Dia tak mampu menerima hakikat kehidupam. Hatinya sakit melihat keluarga yang bahagia menikmati makan malam di kedai makan itu walaupun hari sudah lewat malam.

Luth menghentikan langkah bersebelahan motornya. Grip motor itu digenggam longgar.

Ibu masih ada menanti dirinya. Dia perlu terus menetapkan itu di dalam hati. Sipi punggung berlabuh pada tempat duduk motor.

Satu minggu sahaja lagi dan semua ini akan berakhir. Skrin telefon ditatap lelaki itu. Mesejnya kepada Mawar tidak berbalas.

"Haih, Mawar," keluh Luth. Lelaki itu menaip tidak putus asa.

Untuk: Mawar
Mawar, kalau dah buka mesej ni, bacalah. Abang minta maaf sebab selama ni berkasar dengan Mawar. Maaf kalau abang banyak berubah. Abang tak tahu kenapa hanya kerana perkara remeh temeh pun abang boleh naik angin. Ni silap abang sendiri. Abang minta dekat Mawar, jangan seksa abang macam ni. Kalau Mawar nak pergi dari hidup abang, pergi dengan cara baik. Abang izinkan Mawar kahwin dengan Reza. Mulakanlah hidup baru dengan lelaki tu. Abang dekat sini akan balik rumah ibu untuk mulakan hidup baru juga. Ibu banyak tanya pasal Mawar tapi nak buat macam mana kalau Mawar memang tak ingat apa yang dah berlaku 18 tahun lalu. Mawar, tolong maafkan abang. Abang tunggu Mawar.

LUTH MAHFUZ : JALAN TAUBAT ✓[C]Where stories live. Discover now