04 : Ibu atau Mawar

3.2K 523 35
                                    

Hujan menimpa ke bumi pada malam itu dengan lebatnya

Oops! Ang larawang ito ay hindi sumusunod sa aming mga alituntunin sa nilalaman. Upang magpatuloy sa pag-publish, subukan itong alisin o mag-upload ng bago.

Hujan menimpa ke bumi pada malam itu dengan lebatnya. Bunyi derapan telapak kaki tikus pun dapat membangunkan Luth daripada lena apatah lagi lantunan air hujan di atas atap. Dia tersentak lalu membuka mata seluas mungkin. Dipandang kiri dan kanan dalam samar-samar cahaya. Sekali lagi dia tersenyum kecil.

Tidurnya di atas katil bersaiz Queen yang empuk gebu. Comforter hangat pula membaluti tubuh. Masih tertanya-tanya adakah ini mimpi atau dia sedang berada di syurga?

Luth menggosok kedua-dua matanya. Masih awal lagikah? Tiada matahari pun di luar sana. Wajah ibu yang sedang tidur membelakangi Luth tidak dapat dilihat. Benjolan pada dahi disentuh-sentuh Luth dengan jari telunjuk. Rasa sakitnya tidak sehebat dua hari yang lalu. Barangkali sudah sembuh.

Jika sudah sembuh, adakah itu bermakna dia perlu tidur bersama rakan-rakan kembali? Mungkin begitulah apa yang dimaksudkan Ibu beberapa hari yang lalu.

Keluhan halus dilepaskan Luth. Dia suka benar dengan katil empuk itu. Sebelum membuat keputusan ingin beredar, kanak-kanak itu menurunkan separuh wajahnya dan disembamkan pada cadar katil. Dia tersenyum sendiri, kalau sakit lagi bolehkah dia tidur bersama Ibu lagi?

Satu demi satu kaki dijejakkan ke atas lantai. Luth turun perlahan-lahan, tak mahu mengganggu Ibu. Langkahnya dibawa keluar bilik. Daun pintu ditutup penuh cermat.

Lebatnya hujan merundum satu jiwa. Bukan buat jiwa berani seperti Luth tetapi buat sekeping hati yang menanti gugur bagaikan kelopak bunga yang asyik disentuh orang.

"Jangan bisinglah. Pergilah menyorok bawah meja tu," ujar satu suara sebelum tubuh seorang kanak-kanak perempuan ditolak keluar dari kamar tidur.

Luth tidak berganjak di muka pintu Ibu. Dia perlukan masa beberapa detik untuk mengecam itu Mawar. Yang sedang dihalau keluar dari bilik tidur itu Mawar!

Mulut Luth diam terkunci. Kakinya berlari mendapatkan adik angkat baharunya. Dia agak terkejut melihat wajah Mawar yang sedang dibasahi air mata. Badannya menggigil ketakutan di tepi dinding.

Sebelah tangan menggenggam pergelangan tangan Mawar, manakala tangan kiri menolak daun pintu kamar tidur yang diinapi Kak Dayang.

"Nak apa, Luth?" Baru sahaja hendak melelapkan mata, Kak Dayang disapa dengan figura kerdil di muka pintu. Remaja perempuan itu makin serabut waktu tidurnya terganggu. Dia bingkas berdiri dan menuju ke arah Luth.

"Kenapa akak halau adik Luth?" soal Luth tidak puas hati.

"Adik?" Kak Dayang hampir tergelak di situ. "Baru duduk sini seminggu dah ada adik angkat. Siapa ajar ni? Kecil-kecil dah nak jadi buaya darat. Besar nanti? "

"Ibu yang kata Mawar ni adik Luth," balas Luth. Ini akan menjadi perdebatan hangat kerana Luth sedang merasakan dirinya dipandang rendah.

"Jangan merepek, budak." Gadis itu melihat jam pada skrin telefonnya.

LUTH MAHFUZ : JALAN TAUBAT ✓[C]Tahanan ng mga kuwento. Tumuklas ngayon