07 : 50 Sen

2.9K 434 63
                                    

Kekecohan pada petang itu memeranjatkan Luth dan Mawar

¡Ay! Esta imagen no sigue nuestras pautas de contenido. Para continuar la publicación, intente quitarla o subir otra.

Kekecohan pada petang itu memeranjatkan Luth dan Mawar. Mereka pada awalnya duduk bercangkung di kaki lima sebuah kedai yang telah ditutup menoleh ke belakang. Luth tidak pasti sama ada itu perkara biasa atau apa. Jika diikutkan, dia memang telah terbiasa berjumpa dengan seorang perempuan yang suka menengking. Luth perlahan-lahan berdiri bagi melihat situasi di sebarang jalan. Matanya dipencilkan.

Gerai kecil-kecilan menjadi tapak sketsa antara seorang gadis dan kanak-kanak. Luth sudah lama mempunyai sangkaan bahawa kanak-kanak hanya untuk dimarahi. Bukan dia saja yang asyik ditengking, lihatlah kanak-kanak senasib dengannya itu.

"Kenapa tu?" Mawar mendongakkan wajah memandang Luth.

"Entah," jawab Luth. Gadis tidak bertudung di hadapan gerai pisang goreng berkenaan kelihatan amat marah. Dia bertindak memaksa kanak-kanak yang telah melanggarnya untuk memakan makanan berdebu dari jatuhan tadi.

Mujurlah seorang jejaka berbadan tegap hadir dan memberhentikan tingkah si gadis itu. Kanak-kanak yang berlinangan dengan air mata dibawa lelaki berkenaan. Mereka memboloskan diri ke dalam kereta lalu hilang dari pandangan mata Luth dan Mawar.

Liur diteguk Luth.

Goreng pisang itu jatuh sahaja, kan masih boleh dimakan? Jika ada paip di sekitar, nanti Luth boleh membasuh segala debu yang melekat pada makanan itu.

"Mawar lapar?" Seharian mereka merayap di sekitar bahu jalan. Masih tidak dijumpai orang yang mahu memberikan makanan secara percuma buat mereka.

"Lapar." Mawar melihat bunga loceng di tangannya. Hanya tinggal tiga kelopak kuning sahaja akibat dijentik Luth sepanjang permainan tadi. Memang seronok tiada pengasuh untuk memarahi mereka memetik bunga sesuka hati. "Nak balik," ujar Mawar perlahan.

"Tapi... Mawar kata ibu jahat? Mana boleh balik. Nanti ibu pukul Mawar lagi," hairan Luth. Berkobar-kobar mereka meneruskan hari kedua di jalanan, takkanlah Mawar sudah putus asa.

Mawar menghela nafas halusnya. "Lapar..."

"Tak apa. Sekejap ya Luth pergi minta pisang goreng dekat mak cik tu. Mesti dia baik." Segaris senyumam dihadiahkan untuk Mawar.

Sebenarnya Luth mahu cepat-cepat buat melihat keadaan pisang goreng yang terjatuh tadi. Kakinya membuka langkah sebesar mungkin. Kenderaan di kiri dan kanan tiada satu pun. Luth segera mendapatkan beberapa ketul pisang goreng di atas tanah. Senyuman pada bibirnya terbentuk. Mata-mata yang melihat diabaikan sahaja. Dia lebih suka membuat hal sendiri berbanding kisahkan pendapat orang lain.

Mujur kanak-kanak tadi terlanggar perempuan yang menjinjing pisang goreng. Pisang goreng itulah yang akan dikutip Luth.

Ada banyak juga yang tersadai di tanah. Dua tiga ketul pula masih berada di dalam beg plastik. Tangan Luth menyambar plastik itu terlebih dahulu lalu dia bercangkung di tengah-tengah laluan orang ramai.

LUTH MAHFUZ : JALAN TAUBAT ✓[C]Donde viven las historias. Descúbrelo ahora