Bab 18 (Surprise!)

1.5K 70 7
                                    

Aku terbangun lalu terus menuju ke dapur bagi mendapatkan segelas air. Tekak ku terasa kering. Mana tidaknya semalaman aku hanya menangis sehinggalah tertidur.

"Kalau lah aku tak kenal Amsyar tu, aku tak ikut cakap Amsyar, aku tak kenalkan dia dekat ibu dan ayah and aku tak kena culik mesti tak jadi macam ni kan?" Aku masih menyalahkan diri sendiri. Entah kali ke berapa.

"Culik?! LUTH!!! Dia punca rancangan Amsyar berjalan lancar!"

'Tapi macam mana aku nak cari Luth?' gumam hatiku sendiri.

Lama aku  berfikir dan akhirnya aku memutuskan untuk pergi membersihkan diriku.

Setelah keluar dari tandas aku terus menuju ke arah almari ingin mencari pakaian yang sesuai untuk dipakai bagi melawat ayah....

" Business card diaaa!" Terus aku capai kad putih yang telah aku simpan di dalam bag ketika aku menjumpainya di apartment Luth beberapa hari yang lepas.

Aku mendail nombor yang tertera..
*Panggilan diangkat

"Hai , selamat pagi cik. Boleh saya tahu , Cik ada urusan apa ya? Ada buat temu janji ka?"

Kedengaran suara seorang wanita mengangkat panggilanku. 'Pekerja dia ka? Kerja apa dia ni sampai ada call operator bagai. Eh.. apa yang aku nak pelik? Dia duduk apartment pon boleh ada maid bagai takkanlah keja biasa-biasa pon takleh ada call operator hahaha entah-entah perempuan ni officemate Luth ja?' tertawaku sediri.

Aku mencuba nasib.
" Ermm.. boleh saya bercakap dengan Luth?"

"Luth? Maaf Cik kat sini takda yang namanya Luth"

"Kejap..kejap..maksud saya, Nafis Rifqi! Boleh saya bercakap dengan Nafis Rifqi?" Aku hampir terlupa nama sebenarnya.

" Ouhh. Sebentar ya cik"

Tidak lama kemudian...

" Hello?" Suara Luth kedengaran di hujung talian.

"Luth! Or Nafis Rifqi what ever it is... Aku nak jumpa kau sekarang dekat rumah aku! Noww!!!"

*Tuttt

Aku mematikan panggilan. Sengaja aku berkelakuan begitu agar Luth tahu yang aku benar-benar tegas dengan apa yang aku maklumkan kepadanya.

Setelah hampir sejam menunggu kelihatan kereta Luth sudahpun berada tepat di hadapan pintu rumahku. Seperti biasa dia hanya mengenakan T-shirt hitam dengan sehelai seluar yang juga berwarna hitam.  Malas hendak menanyakan tentang pakaiannya aku terus menuju ke luar untuk membuka pintu pagar.

"Haa sampai pun kau"

Luth terus menuju ke dalam.

"Eh kejap-kejap... Kita discuss dekat luar ni ja" aku terus melangkah ke arah dua kerusi batu yang berada di hadapan laman rumah. Luth hanya mengikut langkahku.

" Apa yang kau nak dari aku?" Soal Luth dengan riak wajah yang bingung.

"Kenapa kau culikk aku??? Kenapa? Sebab kau nak bagitahu pasal Amsyar ja? Tapi kau tau tak yang kau dah senangkan lagi kerja dia!!"

Luth hanya diam memandangku.

"Macam yang kau kata dekat aku haritu... Ya, syarikat ayah aku dah muflis! And you know what? Sekarang ni ayah aku ada dekat hospital sebab kena serangan jantung!"

Air muka Luth berubah .

"Aku nak kau bertanggungjawab!" Aku terus menolehkan muka ku sambil menahan geram.

Luth hanya mendiamkan diri. Lama....

Belum sempat aku ingin menyambung semula kemarahan ku...

"Kalau macamtu, kahwin la dengan aku" Luth senyum sinis.

Aku tergamam. "A..apa yang kau cakap ni?"

"Cliché kan? Hahaha tapi cuba kau fikir balik ? Tujaa satu-satunya cara aku boleh tolong kau. Kita sama-sama boleh balas dendam dekat Amsyar and Dian. At the same time, aku akan tolong kau untuk dapatkan hak kau balik".

"Kenapa sampai kena kahwin? Takda cara lain kaa?" Aku menayangkan muka bengangku.

" Kalau kau taknak kahwin, then okay.
Aku takda apa-apa jaminan yang aku boleh tolong family kau. Kau tau kan? When kita takda ikatan sah ... then nothing is ever a big deal Feeya" sekali lagi Luth senyum sinis.

Aku buntu.

'Aku dah kecewakan ayah .. Kalau aku bagitahu yang punca syarikat tu muflis datangnya dari Amsyar sendiri mesti ayah akan lagi kecewa dengan aku...tambahan pulak ayah pun tengah terlantar dekat hospital. Tapi, kalau aku kahwin dengan Luth? Jadi aku cuma kena cakap yang hubungan aku dengan Amsyar tak da jodoh? Obviously dia takkan tau apa-apa pasal Amsyar ' aku hanya termenung sambil memikirkan apa keputusan yang harus aku lalukan.

Kerusi di tarik lalu  Luth terus bangun dari duduknya.

"Baiklah aku bagi kau masa 2minggu dari sekarang. Kau fikir baik-baik. Lepas 2minggu kita kahwin! Deal?" Luth menayangkan senyumannya.

"T-tapi...."

"Ingat ayah kau Feeya.. 2 minggu lagi ya. Assalamulaikum".

Pantas sahaja dia menuju ke pagar lalu terus beredar dari pandanganku.

"WHAT?!"

______________________________________



HI GUYS! Sorry ya lately ni lambat update. Busy sikit and actually I'm still working on to make the storyline.

Korang ingat tak? Business card yang Mel jumpa masa dekat apartment Luth? Alaa..kad putih yang ada nombor telefon and nama dia, tapi takda pon apa-apa pasal kerja Luth.
Yep, tu la kad yang Mel guna untuk call Luth.

Ok..nak bagi diorang kahwin ka tak eh? Hahah tu laa Mel nak sangat suruh orang bertanggungjawab lah apa lah hahaha. Tapi nak kahwin ka tak ni?

Happy reading! Xoxo

2 MINGGUWhere stories live. Discover now