Bab 77

1.4K 32 8
                                    

Kitaorang bertiga pun akhirnya meninggalkan hospital . Kitaorang dipesan untuk menghabiskan semua ubat yang diberi dan menghadiri appointments yang akan datang.

"how's Lucas?" soalan pertama yang akan aku tanya apabila jumpa Guillermo . Hampir tiga hari aku di hospital dan aku tak ada dengar berita pasal lucas pun. Entah-entah dia dah kena hukum gantung. Aku harap tak.

"Hukuman itu dah cancelled. Tapi masalah belum selesai. Parents Kendra dan Marquez akan selesaikan di makamah. Korang pun diwajibkan untuk hadir sebagai saksi. I yakin Marquez pasti akan menang kali ni. Bukti pun dah cukup dah. "

Akhirnya, berita yang aku nanti-nantikan untuk dengar. Selesai tugas aku. Aku dah buat apa yang aku dah janji dekat Lucas. Aku dah tunjukkan yang aku boleh. Hati aku senang sangat bila mendengar berita ni.

Aku tersenyum puas. Aku segera memeluk Guillermo dengan gembira. "terima kasih sebab datang.kalau tak I dah mati dah. "ucap aku dengan ikhlas . Dia memberi kucupan di dahi aku.

"Bro, I can't understand. "ujar Kendra dengan selamba . Masa ni, Guillermo tak dapat nak bercakap sangat dengan Kendra ni sebab dia masih terkejut dan dtak percaya Kendra tu sebenarnya masih hidup.

"so am I. "sokong Miguel. Kepalanya masih terbalut dengan kain yang berwarna putih. Pada masa ini, Kendra masih tak tahu Lucas sebenarnya ada di penjara kerana Jess dan Frank. Dia jugak tak tahu apa hubungan kitaorang sebenarnya.

Dan yang paling penting sekali. Dia tak tahu pun Lucas masih bercontact dengan Guillermo. "I'll talk to her."aku memberitahu Guillermo. Dia hanya mengangguk.

Aku dan Kendra mengambil beberapa langkah sebelum memulakan perbicaraan. "Kendra , I know he's your ex boyfriend. "kata aku. Kendra hanya membuat muka biasa. Dia tak marah pun.

Dia mengangguk dan tersenyum. "Now you finally saw him . Do you remember that I told you about him ?? "katanya dengan ceria. Aku dah kata dia memang kawan yang baik ."yeah , I didn't know it was him . Kendra ,we will engaged. "kata aku, matanya terbeliak luas.

"My god ! Congratulations Mariéne!"ucapnya dengan gembira. Tetapi ada sesuatu yang tertanya-tanya di otaknya. "but how did you-"aku tahu dia akan tanya macam mana kitaorang boleh kenal.

Dan masa ni lah, aku kena bagitahu dia semua pasal Lucas. "Marquez. "sebut aku dia terdiam dan hairan. Air mukanya berubah. "You know him? "tanya dia ragu-ragu. Dia terkejut mendengar nama boyfriend nya yang keluar dari mulut aku.

Aku mengangguk perlahan. Aku menunduk. "He is my... Twin brother. "pantas tangan Kendra berada di mulutnya menunjukkan dia sangat terkejut dan tak percaya. "He has a Twins? "serius Kendra menyoal. "Yea... "

"so where is he?"soalan Kendra itu yang membawa kitaorabg semua ke Makamah. Di situlah semuanya menjadi emosi di mana Lucas dan Kendra dapat melihat antara satu sama lain lagi.

Kitaorang jadi saksi bagi perbuatan Jess dan Frank yang ganas itu. Selepas mendapat tahu bahawa Lucas sah tak bersalah , Hakim itu pun mengatakan. "Este tribunal se aplazó".[This court is adjourned.]

"alivio"[all rise.]Pintah Bailiff iaitu pegawai pembantu sheriff . Semua orang yang berada dalam makamah itu pun berdiri. Setelah itu Hakim pun akan meninggalkan bangkunya.

Maka tamatlah perbincangan itu. Marquez pun akhirnya terselamat daripada Hukuman gantung sampai mati itu manakala Jess dan Frank pula akan meneruskan hidup di dalam penjara sepanjang hayat.

Setiap ahli keluarga menangis apabila mendengar berita yang menggembirakan itu. Mereka sangat bersyukur. Mereka menangis sambil memeluk Marquez. Aku juga turut menangis.

Kendra tinggal di rumah kitaorang buat sementara waktu sebelum ada apa-apa rancangan . Kitaorang pun akhirnya dapat menjalankan hidup dengan aman . Hubungan Marta dan Mama pun semakin rapat sejak mendapat tahu Hukuman Marquez dibatalkan.

Hubungan aku dan Guillermo semakin rapat juga. Kitaorang selalu habiskan masa bersama-sama, kitaorang sediakan persiapan untuk Pertunangan kitaorang akan datang bersama-sama.

Guinevere pun tak lagi terkejar-kejar dengan Khairul tetapi gembira apabila dapat bertemu dengan Kendra iaitu senior kesayangannya. Diaorang pun selalu meluangkan masa bersama-sama.

Tapi apakah cerita aku dan Lucas sekarang? Macam mana hubungan kitaorang sekarang? Kitaorang tak pernah bercakap sejak dia keluar dari penjara? Aku memberi masa untuk Guillermo menyembuhkan hubungannya dengan Kendra.

Aku dan Lucas juga akan buat perkara yang sama tetapi bukan di Spain . Selepas persiapan untuk Pertunangan aku dan Guillermo dah selesai, aku dan lucas pun terbang ke Malaysia , selama dua hari .

Masa ini lah untuk menjelaskan perasaan kitaorang dan takde lagi yang akan tersembunyi selepas ini.

Kitaorang melawat semua tempat yang pernah kitaorang pergi, kat Masjid, kolej, tempat lepak kitaorang, panggung wayang .

Tempat terakhir adalah di pantai. Kitaorang duduk di tempat yang pernah kitaorang duduk. Aku melihat di sekeliling. Langit yang gelap yang mempunyai bintang.

Angin sejuk dan menyegarkan. Akhirnya lucas memulakan perbualan ."Aku, rindu."katanya sambil tersenyum padahal dia sebenarnya menahan kesakitan. "Same ."sokong aku.

"thank you for everything. "Ucap dia merenung mata aku yang sedang berkaca. Mula terasa emosi mendatang. "what's the worst than I can say? "Marquez tertunduk. Kali pertama dia menangis sejak dia tinggalkan aku lagi.

"things are better if I stay. "air mata kitaorang mengalir di pipi. Dia mula menyalahkan dirinya buat kali terakhir. Dari segala cabaran yang telah kitaorang lalui bersama-sama, akhirnya meluah .

" stop blaming yourself ,Lucas . What you did was right . Thank you sebab lari dari masalah tu . You see , now aku faham , semua yang berlaku pasti ada hikmahnya . And this is something else . I appreciate everything you did . "

"Kau lari dari masalah sendiri , and kau jumpa aku , kau jumpa kembar sendiri . Kau boleh bayangkan tak ? Bila kau serah diri kau dulu ? Kau akan masuk penjara sia-sia . Dan kita tak akan tahu Jess and Frank tu sebenarnya pembunuh . "

"And aku tak akan hidup kalau kau tak ada masa tu . Tak ada orang yang dapat bongkarkan semua tu . Disebabkan kedegilan kau , aku hidup . " tambahnya . Aku tersenyum . " bukan kedegilan , tapi sayang ." Jawab aku .

" I can't move on . I still love you , Mariéne . aku tak tahan tengok kau dengan orang lain tapi aku tak nak rosakkan kebahagiaan kau. "

" fuck it , I feel the same . We're living with pain . Kau tau tak betapa sakitnya aku dengar kau akan jumpa dengan parents orang . But me as a twin, can't do nothing but be happy for you right ? "

" we're something else ,huh? "Dia tersenyum . " but I never felt happy like this before , kau akhirnya jumpa orang yang kau betul-betul sayang ." Kata aku .

"She is my friend . Tak sangka orang yang selalu dia ceritakan kat aku dulu , rupa-rupanya kau dan Guillermo . I know everything about the both of you . Dia pernah cakap , dia nak kahwin kau jugak ,no matter what it takes . Kalau kau tak lamar dia , dia cakap , dia yang akan lamar kau ." Kata aku .

Lucas tertawa . "Thanks for telling me . Mariéne . But this isn't about me and her . It's about me and you . The look in your eyes , aku tahu , kau nak cover kesedihan kau . " aku tak sedar pun , tapi betul apa dia cakap . Tak sedar mata aku sedang berkaca sambil menceritakan .

Dia sempat tertawa."we really love each other. If you love someone, you're supposed to let them go, right? "tanya dia . Aku tertawa mendengar kata-katanya. "Is that what you think this is? Some sort of cliché? "gurau aku.

"we're not a cliché. "

Tbc.
Edited.

Estupído But True.[c]Where stories live. Discover now