Bab 02

4.8K 146 21
                                    

Dia mendekatkan bibirnya ke telinga aku. "Sorry, not boyfriend material, but I'm here to help in my own unique way."katanya dengan selamba.

Perbicaraannya hanya dapat didengari antara kami berdua sahaja.

Kelihatan Gadis curang Bill itu sudah terpukau dengan muka jejaka ini. Gadis itu hanya merenung mukanya. "told you, you can't run away from me. Let's go." Jejaka itu meletakkan jarinya di bahagian pinggangku. Dia ingin membawa aku pergi daripada Bill but then

Bila dia kata macam tu, aku tak rasa macam kata-kata mengarut langsung. Mungkin sebab dia handsome.

Bill menjeling matanya ke atas."oh, what are you now? The Spanish mafia? "sindirnya sambil menggulingkan bebola matanya.

"What the fuck Mariéne? you're just a cunt. Now, can you get your hands off her waist?" Tambah Bill sambil memeluk tubuh sambil merenung jejaka itu. Aku tahu, Bill sebenarnya dah marah sangat tu.

Sangat sakit. Maybe I should stop. Mungkin dia memang dah gantikan aku dengan perempuan tu. Air di mata aku akhirnya mengalir. Aku menggenggam penumbuk. "You know what, Im fucking glad now. Thanks man, when a cunt walk out of your life, now she's a women. no.more.a.stupid.teen. "aku meninggalkan mereka semua, termasuk the guy yang aku baru jumpa.

Perasaan aku mati , sejak hari tu. Sejak haritu jugak , aku rasa kurang, rasa tak ada hala tuju. Mungkin sebab... aku terlalu letak harapan yang tinggi dengan dia. Yang tu, salah aku sendiri. Downgrade diri sendiri sebab lelaki tu. Lost respect dekat diri sendiri disebabkan lelaki yang tak layak dengan sape-sape.

Hari sejuk,hujan, petir. Aku pandu laju tak fikir nyawa. Tapi alhamdulilah, sampai juga rumah, tak sampai ke rahmatullah.

Aku menjejak masuk ke dalam rumah dengan baju yang basah kuyup. Disebabkan terlalu sedih, dekat tengah-tengah hujan jugaklah aku menangis.

"Ya allah! Marie! " terperanjat papa aku dibuatnya.

"Marie.. nak mandi."kata aku dengan halus lalu meninggalkan mereka dan masuk ke dalam bilik aku.

Aku menangis sehingga air mata aku kering, cuba menceriakan diri aku sendiri di hadapan cermin sambil merenung diri sendiri. Meluangkan masa yang panjang di dalam bilik mandi sambil menangis,kerap termenung jauh,stres. Semuanya aku lakukan di dalam bilik tidur aku dengan pintu yang terkunci.

Selama ini, tidak pernah orang nampak aku menangis macam orang gila di dalam bilik aku. Sebab tu lah aku kunci pintu itu. Supaya tiada siapa yang akan melihat keadaan aku yang boleh dianggap gila.

Sejak kebelakangan ini, selepas broke up dengan Bill, perasaan aku mula pudar. Mood selalu moody, tiada selera makan,hanya merenung ke bintang atau pemandangan yang indah mahupun buruk.

Kembalilah masa untuk belajar di Kolej. Hari ini hari pertama mula belajar. Tak ada yang datang untuk berkawan dengan aku.Well,I can't blame them.Dulu pun setiap hari, aku dengan Bill je memang tak ada yang nak kacau.

Tapi kali ni pulak, Aku dipandang dari atas ke bawah. Ada salah ke? "the fuck are you looking at? "bisik aku dengan perlahan tak nak buat masalah. Tak pasal-pasal aku gaduh ngan diaorang. Aku menjeling mereka dan terus berjalan ke hadapan.

Sebaris meja aku tak ada orang pun yang duduk . Im alone again. I don't really care. But then seorang jejaka duduk di sebelah aku. Aku ibaratkan virus, sebab tu tak ada yang nak dekat.

Tapi dia lain, dia berani duduk dekat aku. Hanya dia. Dia dah divaksin ke? Asal berani sangat?

Aku melihat reaksi semua pelajar yang mulut terbuka.Aku tak berniat nak pandang diaorang pun,ter aje."Tapi apa kebodoh diaorang semua ni?"bicara aku dalam hati.

Aku memandang si dia.

"hell yeah."reaction emas. Aku memang terhutang budi kepada dia. Dia yang cuba tolong cover aku time kejadian tu tapi aku langsung tak ucapkan terima kasih kepadanya malah ditinggalkan begitu sahaja. Selfish -madison beer.

Aku terus melarikan pandangan . Asal aku macam minah cengal ni? Makin menjadi-jadi lah pulak."Gracias."Akhirnya kesampaian juga thank you aku kepadanya.

Dah lah nama pun aku tak tahu. Aku sedar yang dia menoleh ke arah aku tanpa berkata apa-apa. Aku juga membalas perkara yang sama versi takde perasaan. Akhirnya dia bersuara"They broke up."Katanya dengan selamba.

"I mean yeah,whatever "bisik aku dalam hati. Perkara dah berlaku, aku dah ditipu.Dah fair dah pun. Bukan masalah aku dah.Tak ada rasa nak bercinta ngan orang bila dah ditipu.

Aku mengeluh. "hard cheese. "jawab aku tetiba. Ni dah betul-betul automatik ni. Tak ada kawalan. "You just broke up too. "Tambah jejaka itu.

Aku mengangguk lalu mengerling ke arah lain. Muka masih sama, tak ada reaksi. "any wishes? "tanya aku.

"salute. "balasnya. Aku tersenyum lalu menjelingnya.

"bueno"[good ]balas jejaka itu .

Dah tamat masa pembelajaran pada hari ini,tak ada seorang pun yang layan aku weh kecuali mamat Spanish tu tapi tak akan lah aku nak bertutur dengan bahasa English + Spanish je? What's the point of living in Malaysia?

Kenapalah dia berkawan dengan aku? Muka dah lah handsome, sah ramai gadis yang terkejar-kejar tak pasal-pasal pula bekawan dengan aku yang tak ada orang nak dekat.

Aku difitnah dari belakang pun aku tak sedar dah. Tibalah aku di tempat parking kereta, aku terdengar suara-suara yang tidak menyedapkan hati terlintas di telinga aku.

Suara seseorang perempuan yang tertawa nyaring. "Hey Billy, she's your old flame, isn't she? "

Dengan begitu selamba Bill membalas."entah.Aku tak tahu dia. "aku hanya mengabaikan perbualan itu dan langsung tak toleh ke arah mereka.Wasting my time. "Ha? seriously? So asal semua orang mengelak dia doh? "

Aku ni dah lah berhati malaikat.Serious aku tak ada niat jahat tapi en

dengan selambanya aku membuka kasut aku dan membaling tepat ke arah kepala gadis yang bersuara nyaring itu."Argh? Woi! "Marahnya.Terkeluaq suara jantan.

Dan selamba juga aku mengambil kasut itu dan memakainya kembali. "KAU DAH KENAPA!? "marahnya berasa malu sambil memegang kepalanya yang dibaling kasut itu.

Aku langsung tidak memandang gadis yang sudah panas itu. Aku hanya menumpukan perhatian kepada tali kasut aku. Sebaik sahaja aku siap memakai kasut, kelihatan Gadis itu sedang menangis . Dia mula datang mendekati aku dan ingin menarik rambut aku yang terurai ini tetapi terhalang apabila seorang jejaka berdiri di hadapan aku.

Dia menghulurkan tangannya.

"Library? "Ajaknya. Dia dah kenapa ni? Tetiba dah. Aku menyambut tangannya yang menjadi sokongan aku untuk berdiri. "look who's crying." tambahnya.

" an ogress."jawab aku terus berjalan ke arah kereta aku. Yep, that little piece of shit is uglier than Shrek's wife, fiona.

Aku memasuki kereta aku manakala jejaka itu duduk di passenger seat sebelah aku. Sumpah aku tak kenal dia, dia tak kenal aku. Nama dia pun aku tak tahu, selamba je bagi dia naik kat kereta. He's totally a stranger , tapi aku tak rasa takut bila bersama dia.

"What should I call you?"Soalnya sebaik sahaja aku memulakan perjalanan.Masa keemasan, tak selalu mamat handsome memulakan conversation tau. Kalau hidup balik perasaan aku dah memang aku terpikat dengan dia. "Mariéne. You? "

"Call me Lucas. "

Tbc.

Estupído But True.[c]Where stories live. Discover now