41 • His other side

4.9K 539 147
                                    

— Maths —





Balik saja dari sekolah, Ain dan Airil masuk ke dalam bilik masing-masing dan membuat apa yang patut. Mandi, pakai baju bersih dan menunaikan solat fardu Zuhur. Selesai itu, mereka makan tengah hari bersama sebelum masuk ke bilik belajar untuk mengulang kaji pelajaran.

"Weh, kau rasa patut ke aku potong rambut aku?" Ain memulakan perbualan sewaktu mereka sedang membuat kerja rumah bersama.

Dia bermain dengan rambut depannya yang sudah panjang melabuhi wajahnya sehingga ke dagu sambil melihat imej dirinya pada skrin telefon dalam aplikasi kamera.

"Nak potong buat apa?" Tanya Airil sambil memandang Ain hairan.

"Sebab dah panjang la, aduhhh... itu pun nak tanya? Tak nampak ke rambut aku dah panjang sampai dada ni? Ha? Buta eh??"

Airil menjeling Ain bila wanita itu menyindirnya. Orang tanya baik-baik, dia nak marah pula.

"Panjang la lawa. Aku lagi suka kau rambut panjang." Ayat tersebut keluar dari mulut Airil tanpa sedar.

Dia terdiam bila sedar akan kata-katanya tapi cuba beriak tenang. Ain pun agak terkejut mendengar pujian daripada Airil.

"Ye ke? Aww, awak ni janganlah macam ni. Malu saya ahahah. Thank you~ okeylah, kalau awak suka, saya simpan rambut saya biar panjang k? Just for you." Mula dah sisi gatal Ain ni.

"Gila."

Airil sambung membuat latihan Matematik Tambahannya mengabaikan Ain yang sudah ketawa mengejek. Gadis itu mengeluarkan cermin mata bulatnya dari dalam kotak kaca mata lalu memakainya.




Pap!

Kotak kaca mata tersebut ditutup secara mengejut menghasilkan bunyi yang kuat sekaligus memeranjatkan Airil di sebelah. Tergelak Ain melihat lelaki itu tersentak lalu Airil pun memandangnya tajam.

"Eyy dia ni. Kejap pakai spek. Kejap tak pakai spek. Apasal tak pakai je terus? Menyampah pulak aku dengan kau ni." Ujar Airil geram. Malu pun ada bila memikirkan bagaimana cara dia tersentak tadi.

"Aku pakai bila aku nak je hahah. Insecure la nak pakai spek depan orang lain. Selalunya aku pakai dalam kelas sebab tak nampak. Aku duduk belakang kan? So yea.."

"Nak insecure apanya? Pakai spek je pun."

"Rasa peliklah bila baru pakai ni. Aku baru dapat spek masa form four sebenarnya. Macam budak nerd pun ada tau bila pakai."

"Ha ye, nerd versi bodoh. Ek?"

"Tch, diamlah kau. Ada je nak sakitkan hati aku." Balas Ain dengan kening bertaut.

Airil melepaskan dengusan tawa saja. Memang sengaja dia nak sakitkan hati wanita di sebelahnya itu. Dah macam rutin harian dia dah.

"Kau rabun jauh la ni?" Tanya lelaki itu.

"Yep, tapi power spek aku tak tinggi sangat pun. Sebab tu aku masih boleh nampak even though tak pakai."

"Habis tu apasal pakai sekarang? Kau boleh nampak kan?" Airil bertanya lagi. Pelik dia dengan Ain ni.

"Kan aku dah kata. Aku pakai bila aku nak. Suka hatilah. Lagipun, aku rasa comel pulak pakai spek ni. Hehe."

"Kejap rasa insecure, kejap rasa comel. Tak faham aku dengan perempuan." Kata Airil dan sambung membuat kerjanya sambil menggeleng perlahan.

MathsWhere stories live. Discover now