━・❪ 05 ❫ ・━

394 78 255
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.



────── 〔✿〕──────

"Betul ke abah? Abah ni boleh tahan macho jugak kan? Sweet je cara abah ngorat ummi dulu." Nuha tersenyum-senyum sambil mengelap peluh yang mengalir di tepi dahi. Selesai menanam benih buah tadi, dia kembali duduk di atas bangku kosong bersebelahan dengan Adzhar.

Sarung tangan yang dipakai, dibuka lalu diletak cermat di sisinya. Wajah Adzhar kembali dipandangnya.

"Betul lah, abah ingat lagi masa abah nak lamar ummi, abah letak cincin tu dalam minuman ummi. Kira nak buat kejutan lah tapi bila ummi minum , dia terus tersedak sampai hampir nak pengsan. Nasib baik abah cepat bawak dia ke hospital." Cerita Adzhar dengan bersungguh-sungguh.

Kali ini Nuha tergelak sambil menekup mulutnya. Matanya kian berair bila dapat bayangkan peristiwa itu di mindanya. Aduh,pasti kelakar!

Taehyung yang sejak tadi sibuk dengan telefonnya mula hilang fokus apabila mendengar suara gelak tawa Nuha. Sesekali dia mengerling ke wajah gadis sehinggalah Nuha perasan akan kelakuannya.

Cepat-cepat Taehyung menatap skrin telefon dengan selamba. Nuha pula seakan baru tersedar akan kehadiran lelaki ini. Macam mana dia tidak boleh perasan ni?! Dahlah kejadian tempoh hari masih segar dalam ingatannya.

"Abah, Nuha masuk dulu ya. Nak tolong ummi masak." Nuha bangkit dari tempat duduknya lalu mencapai bakul tangan yang berisi beberapa jenis buah itu untuk dijadikan sebagai pencuci mulut makan malam nanti.

"Ehh tunggu kejap, abah nak minta tolong sikit. Nuha tolong letakkan cangkul dengan kereta sorong tu kat bawah rumah. Abah tak boleh nak angkat,tahulah badan tua ni lemah kan..."

"Nuha mana larat nak angkut dua batang cangkul tu, abah----"

"Tae, temankan Nuha kejap. Kamu lelaki kan, badan sado. Nak harapkan Irsyad tu, banyak je alasan dia nak bagi. Boleh tolong abah kan?"

Nuha mengemam bibirnya lama. Kenapa lelaki ni jugak yang dipilih? Dalam hatinya sudah gundah bila Taehyung mula bangun dari duduknya.

"Boleh je." Balasnya dengan senyuman. Telefon pintarnya dimasuk ke dalam poket seluar. Tanpa menunggu arahan, Taehyung terus mengangkat dua batang cangkul itu lalu diletakkan di atas bahunya.

Nuha segera mencapai kereta sorong yang terletak bersebelahan pokok kelapa. Kemudian, dia menyorong maju ke hadapan tanpa menunggu Taehyung yang masih terkial-kial di belakang. 

Usai diletakkan, giliran Taehyung pula tunduk masuk ke bawah rumah. Dengan cermat,dia mendirikan batang cangkul tadi pada sebelah tiang. Automatik,badan Taehyung yang membongkok kini tegak dan tanpa sedar atas kepalanya terhantuk kuat di permukaan papan.

Buk!

Nuha yang mendengar bunyi hentakan itu memeriksa keadaan Taehyung dari luar.

"Awak okey ke tu?" Soalnya prihatin dengan nada kerisauan.

Dia Utusan Tuhan •HIATUS•Where stories live. Discover now