SEBELAS

150 7 3
                                    

Alham hala pandang ke arah Myvi hitam yang baru saja masuk ke petak parkir. Tenang dia menanti kelibat Tanjung muncul. Dan dia dapat jangka apa yang bakal diluahkan gadis itu bila Auntie Daria sudah pun memaklumkan hal pertunangan mereka yang bakal berlangsung hujung minggu nanti.

"Apa yang you dah dah cakap dengan auntie I sampai dia setuju terima you?" hambur Tanjung tidak bertangguh sebaik langkah dibawa mendekati Alham yang tenang duduk di bangku batu tepi tasik itu.

"Takde apa. I cuma bagi tahu apa yang sepatutnya dia tahu. Tu aje," jawab Alham selamba tanpa lepas memandang wajah yang mengenakan cermin mata gelap itu.

"You jangan nak tipu I la Alham! You burukkan Rifqi depan dia kan? Sebab tu dia pilih you untuk ganti tempat Rifqi!" Tuduh Tanjung sakit hati.

"I tak perlu nak burukkan orang lain untuk kepentingan I. I sendiri dah mengaku depan auntie you yang memang I jadi punca masalah you dengan Rifqi. Tapi I rasa, auntie you tak bodoh nak nilai Rifqi tu lelaki yang macam mana sampai sanggup tolak you tanpa belas."

"So sekarang ni you nak cakap I ni yang bodohlah sebab terkejar-kejarkan Rifqi?" tingkah Tanjung sebaik melurutkan cermin gelapnya. Terserlah sepasang matanya yang membengkak dan wajah yang sembab dek terlalu banyak menangis sejak seminggu yang sudah.

"Memang you bodoh!" balas Alham tanpa rasa bersalah.

Tanjung ketap bibir. Langkah didekatkan di depan Alham yang masih tenang duduk di bangku. "You cakap I bodoh. Yang you tu terkejar-kejarkan I macam orang gila, macam dalam dunia dah takde lagi perempuan lain, tu tak bodoh pulak? Siapa yang bodoh sekarang ni?" Marahnya.

"Kalau macam tu, kita fair la. Sama-sama bodoh. Puas hati?" balas Alham dalam senyum tepi. "You cakaplah apa pun yang you nak cakap Tanjung. You lupa apa yang I cakap hari tu? I dah bagi peluang you pujuk Rifqi kan? Tapi apa yang you dapat? Satu badan you lencun kena simbah air. So, sekarang ni I tetap dengan keputusan I," sambungnya sebelum bingkas. Betul-betul berdiri di depan muka Tanjung yang merah padam menahan marah. "You will be mine Cik Siti Tanjung Sari. In three months. Be ready to be my lovely wife!" ucapnya lembut tapi cukup menggetarkan hati Tanjung yang tidak lepas membalas renungan lelaki itu.

"You ingat I ni patung ke yang you boleh buat sesuka hati? You takde hak nak tentukan hala tuju hidup I!" tingkah Tanjung seraya menolak tubuh itu hingga kembali terduduk di bangku yang ada.

Alham cuma melorekkan senyum senang. "You takde pilihan, Tanjung. I bukan tak bagi you peluang pujuk Rifqi. I dah bagi. Tapi sampai lencun dia buat you. I rasa cukup sampai situ. Tu pun you still nakkan dia? Atau mungkin you ready nak jadi isteri nombor dua dia?" Sebelah keningnya terjongket tinggi. Dia baru dapat tahu perihal Rifqi bertunang dengan orang lain daripada Hajar.

"You kan..." Jari telunjuk Tanjung lurus terhala ke wajah lelaki itu. "Kalau I dah tak nak dia sekali pun, apa hak yang you ada untuk tentukan hidup I?" hamburnya lagi.

Alham diam. Cuma senyum yang terus berlabuh sebelum dia lambat-lambat bingkas. Kembali berdiri betul-betul di hadapan gadis itu. "You can ask your auntie," jawabnya seperti berbisik sebelum terus beredar dengan senyum yang bergayutan.

"Alham! I belum habis cakap lagi!" Marah Tanjung tertahan. Tapi bayang Alham sudah pun hilang ke dalam kereta. Bibir diketap kuat menahan marah yang tak terungkap.


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Apr 11, 2020 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Cik Siti Tanjung SariWhere stories live. Discover now