Part 2

14 1 0
                                    

Muzaffar tidak pernah jemu untuk mendampingi gadis yang menarik perhatiannya itu. Siapa sangka dia bertemu seorang perempuan memiliki nama seperti perempuan melayu terakhir di Kota London itu, tetapi bukannya seorang Muslim.

Pada permulaannya, Sakinah sangat terasa jengkel dengan kehadiran Muzaffar. Namun, melihat kesungguhan lelaki dari tanah kelahiran arwah ibunya, dia akhirnya membuka hatinya untuk Muzaffar. Sedikit demi sedikit dia mengubah penampilannya atas nasihat Muzaffar. Dari short skirt, dia kini mengenakan skirt labuh dan seluar panjang. Seluarpun bukan yang skinny tetapi jenis loose dan straight cut.

"You're look different. More beautiful," puji Muzaffar, sebaik ternampak Sakinah.

"Apa-apa jelah," balas Sakinah. Namun , dalam hatinya suka dipuji.

"Sakinah, just wondering. Tak teringin ke nak belajar agama arwah ibu you?" soal Muzaffar.

"For what?"

"Kembali pada jalan yang satu? Untuk bertemu semula dengan arwah ibu you di Syurga nanti?" jawab Muzaffar.

Sakinah hanya mendiamkan diri. Dia teringat keluarganya. Sejak ibunya meninggal dunia, sudah tiada lagi sejadah dibentangkan. Tiada lagi alunan suara yang membaca Al-Quran. Satu sudut rumah sudah menjadi mini bar dipenuhi dengan segala jenis alkohol, wain, whiskey, vodka. Dari Abdullah, daddynya kembali dipanggil dengan nama asalnya, Christian. Kakak dan abangnya juga sudah menukar nama secara rasmi. Tinggal dia dan adiknya yang masih mengekalkan nama mereka.

"I tanya je. If you nak belajar, I boleh ajarkan. Sebaik mungkin I akan ajar you," ujar Muzaffar.

Sakinah hanya menganggukan kepala tanpa berikan jawapan. Mereka berdua berjalan bersama masuk ke dalam bangunan fakulti dan berpisah menuju ke kelas masing-masing.


Mengejar Kebahagian... (rarely update)Where stories live. Discover now