Bab 56

4.7K 206 6
                                    


Tangan putih yang disambungkan dengan Iv drip digenggam. Syahmi mengawal air mata menahan rasa tatkala melihat keadaan Faqira apabila sepasang matanya dibalut dengan kain bandage. Pembedahan yang memakan masa berjam-jam cukup membuatkan dia tak senang duduk. Terlalu risau.

Sekarang hanya tinggal tunggu isterinya sedar setelah bius yang dibekalkan ke tubuh Faqira masih belum hilang. Dah dekat dua jam juga dia tunggu tapi masih belum sedar.

Syahmi melabuhkan duduk lalu kepala dibenamkan di atas lengan yang diletakkan atas katil. Sambil sebelah tangan menggenggam tangan sejuk Faqira.

"I don't even care !"

"Sayang please-"

"Ami please,don't give me a shit. I cakap tak nak so tak naklah. Can you just go without see me again ?"

Syahmi mengeluh perlahan. Tangannya cuba meraih tangan gadis berambut panjang itu namun pantas ditarik. Sungguh dia terasa.

"Sayang,we can fix everything went well. I nak tolong you. I nak jadi someone yang always beside you no matter how you're. Percaya kan I please ?"

"Akmal Syahmi ! You tak faham bahasa ke ? I said no means no. Lantaklah I nak mati ke apa ke tolong jangan kesah pasal I !"

"Sebab I sayang you sebab tu I care with you !"

Pang !

Terpejam mata Syahmi menahan rasa pijar pada pipi. Dengan keadaan cuaca yang panas,tambah pula dua-dua tengah naik angin. Amatlah menyakitkan hati.

"Kalau you care about me you takkan berani buat I macam tu ! I bukan anak patung dan hati I bukan batu ! I ada perasaan dan I bukan perempuan yang bodoh Ami. Jangan samakan I dengan kawan you yang lain !"

Syahmi tersentak kecil apabila tangannya terjatuh sebelah. Perlahan dia bersandar di kerusi lalu wajah wanita yang kini telah menghuni hatinya ditenung dalam. Hati tiba-tiba terusik dengan rindu.

Rindu akan seseorang yang telah lama menghilangkan diri.

'I rindu you sayang. Mana you pergi ?'

Faqira or her ?

Kenapa tiba-tiba boleh terungkit semula kisah cinta lama dia. Kenapa dia boleh teringat semula dengan wanita yang pernah dia sayang.

"Kita akan jumpa lagi kan sayang ?"

"Not sure. Sama ada I yang datang jumpa you,atau you datang jumpa jenazah I."

Allahuakhbar. Kenapa ni ?

***


"Awak ada rasa sakit dekat mana-mana ke ?"

Aku cuba mentafsir segala deria rasa untuk mengesan rasa sakit di bahagian tubuh."Ada dekat bahagian mata."

"Dalam satu hingga sepuluh. Bagitahu sakit tu tahap yang ke berapa."

"Hmm..Lima." Tak adalah sakit mana pun cuma rasa berdenyut-denyut.

"Okay kalau macam tu balutan ni dah boleh buka. Awak jangan buka mata selagi saya belum bagi arahan. Make sure jangan terlalu drastik okay memandangkan awak baru lepas operation dua hari lepas."

Aku mengangguk lalu air liur ditelan kelat. Jantung tiba-tiba berdegup laju. Berdebar-debar. Dengan pembedahan ni,boleh ke aku tengok macam dulu ?

Aku membatukan diri apabila lilitan balutan di mata aku perlahan-lahan dibuka berserta bunyi gunting mengerat kain. Aku beristighfar dalam hati melawan rasa takut dan gementar.

The Rose [ C ]Where stories live. Discover now