PHL - Bhg x.33

201 22 8
                                    

Lara tidak terus pulang ke rumah. Agaknya masih trauma dengan tindakan Nashar yang di luar jangka. Habis saja waktu kerja Lara terus cabut. Nasib baik Nashar juga tidak mempedulikannya sepanjang masa di pejabat tadi. Mungkin Nashar juga resah sepertinya. Fikir Lara.

Lara berjalan laju di deretan shoplots berdekatan pejabatnya macam orang mengejar sesuatu. Resahnya tak hilang-hilang sejak bangun tidur pagi tadi. Mengantuk tetapi akalnya menerawang macam-macam sebanyak langkah kakinya.

'Mana aku nak pergi ni?'
Lara kemudiannya masuk ke sebuah kedai yang menjual aksesori dan pakaian bayi. Itu pertama kali dia melangkah dalam kedai tersebut sepanjang dia bekerja di area itu. Entah mengapa hatinya tergerak untuk masuk. Bukannya dia ada anak kecil mahupun anak-anak sedara yang masih bayi. Bila jiwa kacau macam-macamlah benda pelik yang Lara akan buat.

"Hi miss, boleh saya bantu?" Lara ditegur oleh jurujual di dalam kedai tersebut.

"Hi. It's okay, dear. I just nak browsing je. Mana tahu ada yang berkenaan untuk dijadikan hadiah."

"Boleh. Kalau perlukan apa-apa miss boleh panggil saya." Jurujual itu sempat menghadiahkan senyuman sebelum berlalu ke meja cashier.

Lara lega. Dia memang tak suka kalau jurujual yang suka mengekor ni. Faham yang itu adalah langkah keselamatan yang perlu diambil oleh pekedai. Tak ikut nanti boleh jadi barang kena curi. Susah nak kenal pasti si pencuri. Semua pelanggan pon adalah suspek. Kepercayaan tu sukar dimiliki di era ini.

Kurang lebih sepuluh minit fikiran Lara terdetik sesuatu, 'buat surprise kat Sha lah!'
Ada senyum terukir di bibir Lara.

Tanpa berfikir panjang, Lara cepat memandang cashier. "Dik, thanks ya!" Laung Lara kepada jurujual sebelum melangkah kaki keluar daripada kedai itu.

"Ok miss, please come again." Balas jurujual dengan mesra sekali.

.garis.pisah.

Lara sudah tiba di Terminal Bersatu Selatan untuk mengambil bas express ke utara tanah air. Tiket bus siap dibeli. Nampaknya dia akan tiba ke sana kira-kira 10 malam. Sha pernah memberinya alamat rumah. Lara siap screenshot lagi. Senang nak rujuk. Tak payah susah-susah nak scroll message satu persatu.

20 minit masa menunggu. Lara duduk dibangku yang tersedia dengan tenang. Cuba memejam mata seketika tetapi tak sampai beberapa detik saat dirinya ditegur seseorang.

"Hi, you are Lara, kan?"

Lara agak kaget. Dia tidak mengenali mahupun mengingati lelaki yang berdiri di sisinya dengan senyuman mesra.

"Surely you tak ingat I, kan? Haizir... pernah bawa you ke klinik dulu." Sambil menunjukkan parut yang berbekas di dagu Lara.

Lara petik jari. "Yup, yeah... now I remember! But... what are you doing here?"

"Esok kan, cuti. So I plan nak pergi short trip. Nampaknya kita satu bas." Haizir lebih awal mengintai tiket Lara yang ada di tangan.

"Oh really." Lara lantas tengok tiket. "Don't tell me seat you sebelah seat I. If yes, that's gonna freak me out."

"Yelah. Kebetulan sangat tu. Rasanya tidak. My seat at the back." Lembut saja Haizir menjawab soalan Lara. Jelas terpamir risau di wajah Lara. Haizir pula tak lekang dengan senyuman.

"Good!" Lara terlepas cakap. Dia lantas berdehem. "Sorry, don't get me wrong. I don't mean..."

"That's okay." Haizir ketawa sopan. "I tak salah faham. Lagipun kita bukannya kenalan rapat. Tentu sekali reaksi awak begitu. Kalau sebaliknya, freak me out pulak." Haizir cuba berjenaka.

Pelangi Hati LaraWhere stories live. Discover now