Bab 19

631 34 3
                                    

Sudah seminggu khairullah masih lagi tidak mahu bercakap dengan fatihah nasuha.

Sudah pelbagai cara di memujuk suaminya itu. Namun tetap tidak berkesan sudah lah peperiksan makin hampir dengan suaminya lagi sungguh dia tetekan pada ketika ini.

Selama seminggu ini juga apabila ditanyakan soalan kepada suami nya itu tidak banyak jawab nya spatah ditanya sepatah juga lah di jawabnya.

Fatihah nasuha duduk termenung di halaman rumahnya memikirkan masalah yang dia hadapi pada ketika ini.

Sedang mengalamun die terlihat kucing yang sangat comel kepunyaan alana.

Kucing itu sedang bermain dengan alana. Fatihah Nasuha menghampiri alana dan kucing itu.

"lana" panggil fatihah nasuha dengan lembut membuatkan alana memalingkan mukanya menghadap fatihah nasuha.

"mak ngah jngan dekat nanti mak ngah sakit.." ujar alana dia sedia maklum yang mak ngah nya itu tidak boleh mendekati kucing.

  "lana mak ngah okay..  Jngan risau kay..  Mak ngah ada ubat lau mak ngah sakit mak ngah amik ubat mak ngah ye..." ujar fatihah nasuha meyakinkan alana.

"oky tapi jangan terlampau main dengan kucing ye alana nak masuk nk minum air" pesan alana fatihah nasuha hanya menganggukkan kepala saja.

Perginya alana membuatkan kucing itu lari membuatkan fatihah nasuha mengejar kucing itu.

Seronok rasanya pada ketika ini seperti segala masalah yg dihadapi sebentar tadi berlalu begitu sahaja.

*****

Alana berjalan menuju ke dapur terserempak dengan  khairullah "lana mak ngah mana?? " soal khairullah yg dia tidak terlihat dri tadi.

"tgh main ngan kucing kat luar lana dh cakap jangan main ngan kucing tapi mak ngah kata die ade ubat"terang alana.  Khairullah hanya menganggukkan kepala alana meneruskan perjalanan ke dapur.

Khairullah hendak menuju ke ruang tamu melihat sesuatu ditas meja tempat letak barang adanya inhaler milik isterinya.

Khairullah segera mengambil inhaler tersebut dan terus berlari keluar kerana dia tahu jika isterinya bermain dengan kucing pasti asthma menyerang.

Sesampai di luar dia melihat isteri sudah terduduk sambil memegang dada dan wajahnya yang pucat sekali segera dia mendapatkan isterinya itu.

Khairullah memberi inhaler pada fatihah nasuha agar isterinya itu boleh menyedut gas tersebut.

Setelah menyedutgas sebnyak 3 kali baru lah isterinya itu dapat bernafas seperti semula.

"kenapa lah x pernah nak dengar cakap" tegur khairullah.  "suha tak pegang pon kucing tu" jawab fatihah nasuha.

"lepastu kalau tak pegang kucing tu kenapa boleh semput macam ni sekali?" soal khairullah.  Khairullah mengeluh baru seminggu dia mendiamkn diri sudah bermacam mcam jadi.

"suha kejar kucing tu.." jawab fatihah nasuha membulat khairullah mendengar jawapan isterinya itu.

Terus khairullah menarik telinga isterinya itu "ape...  Kau lari...  Bagusnya..  Memang orang degil macam ni kan" bebel khairullah yang tidak melepaskan pegangan di telinga isterinya itu.

"abang...  Sakit lah..  Suha mintak maaf pleasa tolong lepaskan... " rayu fatihah nasuha yang sedang kesakitan.

"ada aku kesah kau ni degil sangat kau nak buat perangai lagi tak?" soal khairullah dengan tegas.

"okay okay suha tak buat lagi tapi please lepaskn dulu sakit... " rayu fatihah nasuha.

Khairullah melepaskan tarikan tersebut. "ini amaran terakhir faham!" tegas khairullah dia tidak boleh berlembut lagi dengan isterinya lagi dia berlembut lagi naik kepala isterinya yang sorang ni. 'khairil aku rindu kau... Maafkan aku jika tak mampu menjaga insan bernama fatihah nasuha seperti mana kau menjaganya dahulu' bisik hati khairullah.

"faham" jawab fatihah nasuha dengan akur nya.  "dah la jom masuk.. " ajak khairullah dengan dingin.

"abang ni suha sakit tapi langsung x romantik... Bukn nk tolong marah lgi ada" bebel fatihah nasuha.

"sakit tu kau yg cari sendiri kan" perli khairullah.  "ish menyampah lah..  Abang ni dingin ja 24 jan cubalah sesekali tu berlembut dengan isteri abang ni bukan susah pon....  Mak!!!! " bebel fatihah nasuha tapi belum sempat menghabiskan ayatnya terasa diri di awang awangan.

"abang apa ni!!" ujar fatihah nasuha kerana khairullah mengangkatnya  tangan dipaut keleher suaminya itu agar dia tidak jatuh

"bukan suha ke mintak abang sweet tadi... " soal khairullah dengan membuat muka nakal nya.

"abang turun kan suha malu lah orang nampak. " rayu fatihah nasuha buatnya orang dalam rumahnya nampak tak ke malu dirinya.

"mana ada sayang..  Tinggal kita berdua je kat rumah ni tau yang lain semua keluar. " jawab  khairullah sambil senyum nakal.

" alana ade kn..  Abang turun kn lah saya" rengek fatihah nasuha.

"alana bru keluar ikut mama papanya" terang khairullah.  "okay but please put me down suha ada kaki boleh jalan sendiri..." rayu fatihah nasuha apabila suaminya itu tiada tanda tanda ingin mnurunkn nya.

"nope u know u bnyak hutang dengan abang tahu tak terlmpau bnyak... " jawab khairullah.

"abang yang merajuk mcm budak budak.. " jawab fatihah nasuha dia sedari khairullah mula berjalan masuk kerumah kemudian menaiki anak tangga satu persatu.

Setelah itu khairullah masuk kebilik mereka kmudian mnguncikn pintu tanda tidak mahu diganggu dan dia meletakan isterinya dikatil.

Pada ketika ini khairullah tersangatlah dekat dengan diri fatihah nasuha. "suha abang rindu suha sesangat hidup tanpa suha membuatkn hidup abang kosong.. " luah khairullah.

"abang sebenar suha juga seperti abang...  Suha cuba menafikannya tapi suha kalah dengan ego suha sendiri... Suha sangat rindukan abang seminggu abang tak tegur suha terseksa jiwa batin suha bang... " balas fatihah nasuha itu lah yang di rasa pada ketika ini.

Khairullah mengucup lembut ubun ubun isterinya itu sambil berdoa agar kebahagian mereka kekal ke jannah.

-bersambung-
























ASSALAMUALAIKUM RINDUWhere stories live. Discover now