Bab 7

693 35 3
                                    

hari ini merupakan klas pertamanya. fatihah nasuha hanya mendiamkan diri sahaja di dalam kelas tidak berminat untuk bercampur dengan orang lain.

"hai manis..." sapa secara tiba tiba oleh seorang lelaki. "pliss jangan kacau saya.. pergi cakap dengan orang lain.." jawab fatihah nasuha dengan sombong kerana dia tidak mhu bercampur dengan sesiapa.

"sombong nya... muka comey dah... tapi sayang sombong.." perli lelaki itu."atleast saya x kacau orang saya buat kerja saya sendiri..." jawab fatihah nasuha lelaki itu terus berlalu pergi.

didalam kelas ini fatihah nasuha hanya bercakap bila perlu dan menjadi peneman setianya hanya lah asiah sahaja.

seseorang lelaki masuk kelas mereka dan terus kehadapan kelas mungkin itu ada lah pensyarah mereka.

apa yang membuatkan fatihah nasuha terkejut itu ada lah khairullah seorang lelaki yang menghukumnya tanpa neraca yang adil.

fatihah nasuha hanya menundukkan kepala sahaja. "nama saya khairullah bin zamri boleh panggil saya ustaz khai. subjek saya ade lh subjek umum iaitu pndidikan islam... saya tahu antara kamu ada yg tidak bertudung saya mntak untuk kelas saya kamu pakai tudung... menutup aurat itu wajib... igt.. plajar semua selangkah seorang wanita itu keluar rumah tanpa menutup aurat selangkah juga dia mengheret bapanya ke neraka... ingat itu kaum hawa bagi kaum adam pula... kamu akan menjadi ketua keluarga pimpin lah keluarga kamu ke jalan yang diredhai Allah s.w.t.... oky kelas sebelum saya memulakan kelas ada apa apa soalan lagi tak..." ujar khairullah memelukan kan bicaranya.

fatihah nasuha sedikit terasa dengan apa yang di bicarakan oleh bekas suaminya sebentar tadi terus sahaja fatihah nasuha membuka beg nya mengambil tudung sarung.

fatihah nasuha memang menyediakan tudung didalam begnya agar mudah dia ingin solat .

semua menggelengkan kepala tanda tiada soalan. "oky good so ada apa apa cadangan untuk tajuk kita nak belajar ari ni.. atau pun kamu semua ada soalan yang kamu keliru boleh tanya saya open.." ujar khairullah lagi terus sahaja ada seorang pelajar lelaki mengangkat tangan.

"ustaz ... betul ke orang kata hijrah tu susah..." soal pelajar lelaki tersebut. "good question .. what your name..." soal khairullah.

"syafiq" jawab pelajar yang bernama syafiq itu. "okay syafiq macam ni hijrah tu tak susah... senang je hijrah tu... kita dari jahat kebaik itu dh kira hijrah tapi istiqamah untuk kita teruskan kebaikan tu yang susah yang ramai orang tidak boleh buat..." terang khairullah.

"mengapa ustaz..." soal syafiq yang ingin tahu lebih. "ujian... setiap manusia akan di uji keimanan nya ... lagi kita dekat diri dengan pencipta lagi kita diuji.. jika iman kita lemah pasti akan rebah jika iman kita kuat pasti akan kukuh..." jawab khairullah dengan jelas menimbulkan rasa dihati fatihah nasuha.

bersambung....

ASSALAMUALAIKUM RINDUWhere stories live. Discover now