Bab 8

714 30 1
                                    

"ustaz betul ke orang kata kalau kita pilih dunia maka dunia lah kita dapat tapi jika kita pilih akhirat maka dunia akan mengikutnya sekali..." soal syafiq.

"betul tu.. sbb jika kita hanya memilih dunia semata mata dunia maka kita dapat hanya dunia sahaja.. sbb dunia ni membuat kita lalai... bila kita lalai maka akhirat kita akan lupa.. tapi bila mana kita memilih akhirat maka dunia akan mengikuti kita..." jawab khairullah.

"terima kasih ustaz..." ujar syafiq . "sama sama.. ada apa apa lagi soalan..." jawab khairullah dan terus bertanyakan jika mereka ada soalan.

seorang pelajar wanita mengangkat tangan "nama saya shima.. ustaz saya nak tanya.. betul ke kita x boleh judge org dri segi luaran.. kalau kita tengok org tu tidak menutup aurat bermakna orang itu tak solat dan sebagai jika tutup semua org itu solat dan sbagainya... sebab ramai zaman skang ni akan beranggapan jika tidak menuyup aurat sudah pasti tidak bersolat kerana perintah Allah yang senang susah hendak diikut... apetah lagi solat.." soal shima dengan jelas menimbulkan kesan dihati fatihah nasuha 'boleh tahan soalan minah ni nampak baik tutup semua ...' desis hati fatihah nasuha.

"betul tu shima... mungkin orang yang tak menutup aurat tu lah yang tahu lebih dari yang menutup aurat dengan sempurna... tapi sayang orang macam ni mengsia sia kan ilmu yang dia ada kerana dia tahu pahala dan dosa halal dan haram hukum hakam dan dia buat semua tu tinggalkan yang mungkar dan ikut perintah Allah s.w.t tapi perintah yang satu dia tak boleh nak ikut iaitu menutup aurat..." jawab khairullah tersentap fatihah nasuha disitu. 'perli nampak...' bisik hati fatihah nasuha.

"bagai mana dengan amal ibadat dia ye ustaz..." soal shima. "wa'alahualam bil sawab hanya Allah mampu menjawab... soal ibadat ni hanya Allah yang mampu menilai sama ada diterima ataupun tidak... tetapi kita sebagai hamba harus patuh dan taat pada perintahnya..." jawab khairullah
shima mengangguk faham. 'oo kene kan aku ye you wait n see khairullah..' bisik hati fatihah nasuha.

"ade sesiapa yang hendak bertanyakan soalan... lagi..." soal khairullah. "saya.." fatihah nasuha mengangkat tangan dan membuatkan khairullah tersenyum dia tahu fatihah nasuha terasa dengan ungkapan nya sebentar tadi.

dia mahu menyedarkan bekas isterinya itu siapa dirinya yang sebenar ya dia tahu salah dirinya menghukum wanita itu tanpa soal siasat tapi itu bukan alasan untuk dia melanggar perintah Allah.

"silakan.." jawab khairullah dengan tenang. "bagai mana pula jika seseorang itu seorang yang baik pada awal nya tetapi berubah dari dirinya yang sebenar hanya kerana dia dihukum tanpa bukti yang sahih dan tanpa sedikit pun penjelasan dari dia..." soal fatihah nasuha dengan nada yang lembut tetapi mata fatihah nasuha sedang berlinangan kerana setahun dia memendam rasa itu.

khairullah mengeluh dia sudah agak soalan itu yang akan keluar. "itu bukan alasan untuk melanggar perintah Allah s.w.t... kalau orang itu percaya bahawa Allah bersamanya pasti orang itu tidak akan berubah dan berusaha untuk kembali kepada Allah s.w.t kalau orang itu dihukum tanpa neraca yang adil tetapi jika dia bertakwa kepada Allah s.w.t pastinya akan ada jalan untuknya... mencari ketenangan bukannya dengan pergi tetapi dengan kembalinya kita kepada Allah s.w.t" terang khairullah dengan jelas.

fatihah nasuha hanya terdiam seribu bahasa ya dia tahu itu bukan alasan untuk dia berubah dan jauh pada Allah s.w.t.

"okay kelas.. saya tutup kelas ni dulu... kita jumpa di klas akn datang... in shaa Allah.. boleh bersurai.. asiah.. nasuha ustaz nak jumpa kamu berdua.." ujar khairullah asiah dan fatihah berpandangan.

bersambung....

ASSALAMUALAIKUM RINDUOpowieści tętniące życiem. Odkryj je teraz