Bab 33

735 35 4
                                    

dah dua bulan berlalu kini khairullah menjalani kehidupan tanpa fatihah nasuha disisi.

khairullah sudah merelakan pemergian isterinya tercinta dan dia mengharapkan isterinya itu ditempat ditempat org orang yang beriman.

"zaujah ku.. tenang la dialam sana tunggu aku suatu hari aku juga akan menyusul kau tia..." ujar khairullah di hadapan pusara fatihah nasuha.

setelah membersihkn kubur khairullah berlalu pulang dia ingin ke rumah bekas ibu dan ayah mentuanya.

***

"khai..." panggil dato nazri apabila dia melihat bekas menantunya itu termenung melihat sungai.

"ye walid" jawab lembut khairullah. "walid harap khai dapat menerima ketentuan tkdir yang mana fatihah nasuha tk lagi bersama kita" ujar dato nazri.

"in shaa Allah walid... walid khai mintak izin untuk duduk di madrasah ini ya.. lagi pula hanya walid dan umi tempat khai lepaskan kesedihan yang berada dalam hati lhai ini" ujar khairullah kerana pada ketika ini dia terasa kesunyian.

"boleh khai.. khai juga anak walid.. walid taknak anak walid ni bersedih.. khai kena kuat untuk mengorak langkah kehadapan walid pasti yang nasuha juga inginkan khai terus melangkah kehadapan." nasihat dato nazri.

"assalamualaikum" sapa seorang perempuan yang memegang seorang budak berusia dalam lingkungan 2 tahun secara tiba tiba. "wa'alaikumusalam..." jawab mereka berdua serentak.

"Syarah.." ujar dato nazri kepada perempuan itu. "ye walid.." jawab perempuan.

"mana kamu pergi syarah selama 10 tahun ni.. 10 tahun kamu hilang dan tiba tiba kamu muncul bersama seorang anak kecil syarah." ujar dato nazri kepada syarah.

"maafkan syarah walid... syarah pergi kerana mengejar dunia dan syarah tenggelam dengan dunia.. dan anak ini bernama Ammar anak syarah walid.. usia nya 2 tahun walid..." jawab syarah.

"walid siapa wanita ini walid" soal khairullah yang ingin tahu. setahunya fatihah nasuha adalah anak bongsu dlam keluarga tak mungkin dia ada adik.

"syarah adik beradik susuan nasuha.. dan kami jaganya daripada kecil"jelas dato nazri tentangstatus diri syarah.

"walid nasuha mana?" soal syarah membuatkan dato nazri terdiam baru sahaja dato nazri ingin bercakap cepat sahaja di tahan oleh khairullah.

dato nazri faham akan isyarat oleh khairullah. "lau kau nak tahu suha kat mana jom ikut aku" ujar khairullah.

syarah hanya menganggukkan kepala sahaja dan menyerahkan anaknya kepada dato nazri.

***

"Kenapa awak bawak saya kesini??" soal syarah pelik kenapa lelaki ini membawanya ke tanah perkuburan.

"ni lah kubur arwah nasuha..." jawab khairullah dia tidak memandang wajah syarah tetapi memandang kubur arwah isterinya itu.

"Ya Allah... suha ... syarah mintak maaf " ujar syarah sambil terduduk di hadapan kubur arwah fatihah nasuha.

"syarah aku mungkin tak tahu apa jadi tapi jika kau ade buat salah dengan arwah percaya lah arwah dh maafkannya kerana aku kenal arwah bukan seorang pendendam..." ujar khairullah kepada syarah.

"awak ni siapa?? macam mana boleh kenal dengan arwah??" soal syarah yang sudah mengelap air mata yang mengalir kemudian berdiri menghadap khairullah.

"aku khai.. suami arwah.. " jawab khairullah yang memperkenalkan dirinya.

"mesti awak turut brduka kerana kehilangan dia kan" soal syarah. "yes... tapi aku redha dengan ketentuan yang ditetapkan" ujar khairullah.

syarah memandang kearah kubur fatihah nasuha"suha maafkn syarah... syarah tak sangka yang syarah x dapat jumpa suha lagi... syarah menyesal kerana ikut kata hati syarah kalau lah syarah ni ikut kata kata suha pasti syarah x tenggelam dengan dunia syarah.. dan sekarang syarah dh terlanjur dan lelaki itu tidak mahu bertanggungjawa keatas syarah.. dan dia suruh gugurkan kandungan itu.. syarah tak nak sbb syarah taknak buat dosa lagi cukup dosa yang syarah buat selama ini syarah taknak berbuay disa lagi syarah... syarah nak bertaubat.. syarah janji dengan suha yang syarah akan jaga ammar .. ya anak syarah anak luar nikah.. syarah akan tebua kesilapan syarah.." ujar syarah sambil mngalir air mata pnyesalan.

khairullah disitu amat simpati dengan gadis dihadapannya ini dia dpat melihat gadis dihadapannya ini benar benar menyesal dengan perlakuannya.

"syarah jom balik lewat dah ni kesian kt anak kau tunggu lama" ujar khairullah.

syarah hanya mnganggukkn kpla sahaja apabila khairullah berkata begitu.

-bersambung-

ASSALAMUALAIKUM RINDUWo Geschichten leben. Entdecke jetzt