EPILOG

1K 55 14
                                    

20 tahun kemudian......

SEMUA yang terjadi boleh dijadikan teladan untuk orang lain agar berhati-hati dengan apa yang dibuat.

"ma jom lah cepat. Kata nak pergi ziarah kubur seseorang" ujar budak lelaki berumur 8 tahun.

"ye kejap sayang kita tunggu papa jap" kata mama budak tu.

"ma kejap je kan hari-hari yang dilalui.. Tapi cepat lah ma Hil nak pergi ziarah kubur uncle" balas budak tadi sambil menunggu di tepi kereta.

.....

"jom sayang. Abang nak ziarah kawan abang pulak lepas tu n anak papa yang comel bukan uncle tapi untie. Kan papa dah kata perempuan kita panggil untie" ujar Elman.. Anaknya dengan perempuan yang diminati nya itu iaitu Aili selalu saja tersalah sebut untie n uncle. Mereka berdua pun masuk ke dalam kereta dan terus pergi menziarahi kubur kawan yang dimaksudkan tu.

flashback

Elman dimasukkan ke hospital dengan segera dan ditangani oleh doktor secepat yang mungkin.. Ramai yang menunggu keputusan di luar.

Doktor pun keluar.

"macam mana anak saya doktor?" ujar ibu Elman.

"kami dah cuba sedaya upaya tapi anak puan dalam keadan kritis. Dan kemungkinan untuk dia hidup adalah amat tipis. Peluang hidup 50-50 adalah amat tipis bagi seorang untuk bertahan. Saya harap puan dapat bersabar ye." ujar doktor dan meminta diri.

Semua orang tetap sabar menunggu dari hari ke sehari.

Setiap hari ada yang menjaga dan semua orang berharap yang terbaik untuk Elman. Mereka masih berharap agar Elman terus dapat bertahan hidup. Tapi setiap kali mereka kemari pasti tiada perubahan yang berlaku.

.......

1 TAHUN KEMUDIAN...

"Maaf kan saya tuan dan puan, kami ingin mnta izin untuk mencabut alat bantuan pernafasan kerana mungkin anak puan dah pun meninggal dari dulu secara perlahan-lahan.
" ujar doktor (aku pakat tang je ni.. entah apa ayat entah)

Nak tak nak mereka terpaksa bersetuju dengan keputusan doktor. Terlalu lama mereka berharap tetapi tetap tiada perubahan pada anak mereka.

Semua orang menunggu di dalam bilik rawatan Elman untuk melihat doktor mencabut alat bantuan pernafasan di mulut elman.

Ilias serta semua kawan seasrama Elman berasa sangat sedih kerana sahabat mereka telah pergi meninggalkan mereka. Zul dan ustaz Bahar pun berasa agak sedih. Ibu,ayah dan abang Elman lah yang berasa paling sedih atas kehilangan ahli keluar mereka.Tapi apakah daya tuhan berkehendak begitu.

"doktor untuk kali terakhir boleh saya bercakap dengan Elman" ujar Ilias

"baiklah silakan"

Ilias mendekati katil Elman dan mula bercakap dengan Elman.

"El salah ke kalau abang berharap yang El akan bangun. Kami akan tetap menunggu tapi ni dah lebih 1 tahun El tidur. Mungkin El penat dan abang pun dah redha El. Tapi entah kenapa di sudut hati abang sangat berharap yang El akan bangun.. Abang rindu El sebenarnya. Bukan abang je tapi kami semua rindu kan El. Selamat tinggal El" ujar Ilias dan terus kembali ke tempat dia berdiri tadi.

Doktor pun mula mencabut semua alat hingga ke alat bantuan pernafasan.

Ketika hendak menutup seluruh muka Elman tiba-tiba badan Elman merespon dam badam uang sejuk itu mula gelisah. Semua berasa sangat terkejut dan tiba-tiba badan yang  selama ini tidur terus terbangun dengan sendiri nya.. Elman mula bangun dengan pantas dan melihat sekeliling. Padangannya beralih pada wajah semua orang yang kelihatan terkejut termasuk doktor itu.

"kenapa semua pandang El macam tu.?" tanya Elman hairan. Semua yang terkejut terus mendekati Elman dan memeluk Elman.

"anak mama.. Betul ke ni anak mama. Ya Allah aku bersyukur ya Allah" ujar Ibu Elman.

Masing-masing mengutarakan rasa terkejut dengan keajaiban yang berlaku. dan mereka mencerita kan kepada Elman apa yang berlaku.

'alhamdulillah Semua nya atas kehendak Allah, anak puan sekarang dah sihat seperti sediakala' ujar doktor kemudian meminta diri.

Mereka mencerita kan semua kejadian kepada Elman...

END OF FLASHBACK

abang jomlah kita balik. Ni dah lewat dah ni.." ujar Aili kepada Elman.

"emm jom lah" balas Elman. Mereka pun berjalan beiringan untuk ke kereta.

"sayang ermm abang taknak masukkan Hilman ke aspura. Abang takut kejadian yang 20 tahun lepas berulang kembali" ujar Elman.

"Abang jangan sebab kan hal lepas abang nak kongkong anak kita..Hilman tu nak sangan masuk aspura abang. Izinkan dia ye. Ni bukan nya aspura sekolah abang dulu. Ni aspura untuk budak sekolah rendah. lagipun cuma dua minggu je bang. Tu pun untuk latihan taekwando dia. Takkan dia nak ulang alik kot" ujar Aili panjang lebar.

"ermm baiklah sayang."

betul cakap Aili jangan sebab perkara lepas dia halang keinginan anak dia.

Kini dia mampu mengecapi kebahagiaan bersama anak dan isteri tercinta. Dia harap kejadian tu takkan berulang lagi. Dia berharap dia akan terus bahagia dengan Aili dan putra mereka iaitu Hilman Zakri...







END..........

ASPURAWhere stories live. Discover now