BAB 19

78 4 0
                                    

Seperti yang dijanjikan,rumah Arfa dan keluarganya telah didatangi tetamu untuk merisik Arfa.Pn Anisah dan En Zin menyambut mesra kedatangan tetamu mereka.Arfa membuang pandangnya kearah luar tingkap.

"Aisya!!!Turun sayang...tetamu dah sampai..."panggil Pn Anisah sambil mengetuk perlahan pintu bilik Arfa.Arfa yang seolah-olah baru berpijak ke alam nyata segera memakai tudungnya dan turun ke ruang tamu.

"Haah!!!Turun pun Aisya!"kata-kata Zin menarik perhatian semua yang berada disitu untuk melihat Arfa.Arfa yang tadinya tertunduk segera mengangkat wajahnya apabila namanya disebut oleh En Zin.

Alangkah terkejutnya Arfa tatkala melihat tetamu yang hadir ke rumahnya.Rupa-rupanya lelaki yang datang ke rumahnya ialah....

ASHRAF AIMAN!!!!

Arfa segera merebahkan badannya diatas katil.Fikirannya melayang memikirkan lamaran Ashraf tadi.

Bermula flashback...

"Pak cik,makcik,boleh saya pinjam Arfa sekejap tak?"tanya Ashraf sopan.

"Pinjam jela...tapi jangan lama sangat ye..."seloroh En Zin disambut tawa oleh semua orang.Arfa dan Ashraf hanya menundukkan kepala menahan malu apabila diusik sebegitu.

"Ko nak cakap ape?"tanya Arfa kepada Ashraf yang berada dihadapannya.Kini mereka berdua berada di laman rumah Arfa.

"Aku just nak cakap...please terima lamaran aku...Ashraf menghela nafas dalam sebelum menyambung katanya.

"Aku tau ko tak boleh lupakan arwah Is,tapi...."

"Jangan sebut nama dia lagi!!!Aku tak nak dengar nama dia lagi!!!"pintas Arfa laju sambil menutup kedua belah telingannya.Air matanya mengalir laju.

Ashraf yang tersentak segera menyeka air mata Arfa menggunakan jarinya.Arfa terkejut dengan tindakan Ashraf.

"Aku tau betapa sakitnya rasa bila orang yang kita sayang sepenuh hati,cinta setengah mati,pergi meninggalkan kita...tapi...aku nak ko jangan sesekali buang memori manis ko bersama orang yang sayang tu..."kata Ashraf lembut sambil tersenyum manis.

Arfa menurunkan tangannya dari menutup telingannya."Tapi...memori tulah yang selalu buat aku sakit,Ash..."

Ashraf menghela nafas perlahan."Ye...aku tau tu...tapi sebenarnya dengan memori tulah yang membolehkan kita untuk meneruskan hidup kita...tapi...aku tak nak ko siksa hidup ko dengan cara buang segala memori tentang dia...aku harap ko faham..."Ashraf memasukkan tangannya kedalam poket seluarnya dan berlalu pergi.Belum sempat dia masuk ke dalam rumah,Arfa bersuara.

"Maknanya...mengingati memori bersama dia sebenarnya...boleh
menguatkan kita supaya meneruskan hidup?"tanya Arfa sambil mengelap air matanya yang masih bersisa.

Ashraf tersenyum."Ye...Kita masih lagi boleh mengingati dia walaupun kita dah kahwin dan beranak cucu..memori tu jugak membantu kita untuk bina kehidupan yang lebih indah bersama orang lain yang kita cintai,maksud aku,orang yang masih setia menanti untuk bersama kita..."Ashraf berlalu pergi meninggalkan Arfa yang melayan perasaannya.

End flashback...

"Dia masih tunggu aku walaupun aku tak pernah ada perasaan dekat dia?"monolog hati Arfa.

Arfa mengalihkan pandangannya pada telefonnya.Suis hidup ditekan dan gallery app dibukanya.Wajah Is segera terpampang yang membuatkan Arfa mengalirkan air matanya.

Wajah Is segera terpampang yang membuatkan Arfa mengalirkan air matanya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Is

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Is...kenapa ko tinggalkan aku awal sangat..."bisik hati kecilnya sambil mengusap perlahan gambar tersebut sehingga tertidur.

Arfa mengosok-gosok matanya dan segera bangun untuk mebersihkan diri setelah dikejut oleh mamanya.Setelah siap mandi,dia segera turun dan menyertai mama dan ayahnya menonton televisyen.

En Zin berdehem beberapa kali untuk menarik perhatian Arfa yang sedang khusuk menonton teleyisyen.Namun Arfa lansung tak memberi apa-apa tindak balas.

"Haihh...cerita tu best sangat ke sampai ayah panggil Aisya pun tak dengar?"En Zin mula berbicara.

"Hah?Ayah panggil Aisya ke?Hehehe...mana la orang tau...lain kali sebut jela nama...kan senang?"balas Arfa sambil mengosok belakang kepalanya.En Zin dan Pn Anisah hanya menggelengkan kepala melihat keletah Arfa.

"Macam mana lamaran Aiman?Aisya terima tak?"tanya mamanya teruja.Suaminya hanya tersenyum dan mengelengkan kepala melihat gelagat Pn Anisah.Tak sabar bebenor!

"Emmmm....."Arfa membuat gaya berfikir.En Zin dan isterinya hanya menanti dengan sabar.

"Aisya....."

Papa boxing,I ❤U!!!!Where stories live. Discover now