17

178 14 4
                                    

" Are you serious, omma ? "

Omma hanya mengangguk. Harina terus bangkit dari katilnya dan mula berjalan ke hulu ke hilir.  Kuku ibu jarinya digigit. Sekali lagi dia memandang Omma.

" Dengan siapa ? Orang mana ? An-and how come Kevin tak beritahu Hari pun ? Sepatutnya Hari yang tahu dulu because Hari ni his bestfriend! " marah Harina. Lebih kepada bercakap dengan diri sendiri.

Omma tersenyum melihat reaksi dari Harina. " Tak nak tahu ke dia nak bertunang dengan siapa ? " Omma berjalan ke arah Harina dan memegang bahu Harina.

" Untuk apa ? Itu hal dia. Dia nak bertunang or kahwin sekalipun, not my problem. After this, I don't want to see his face here, in this house anymore. Huh! " balas Harina dan terus keluar dari biliknya meninggalkan Omma yang masih tersenyum dari tadi. Seakan ada sesuatu yang dirahsiakan.

Dengan ketawa kecil, Omma mengeluarkan telefon bimbitnya dan menghubungi seseorang.

" You have to come here. Quick! "

SHIRA dan Kamalia terhendap-hendap di dapur di rumah Tengku Lydia. Shira menggesa Kamalia untuk meletakkan ubat yang mereka dapatkan daripada bomoh kelmarin.

" Cepatlah, kak. Nanti bibik tu masuk. " bisik Shira, memandang-mandang ke arah pintu masuk dapur.

" Kau cakaplah kita buatkan air untuk Is. Tu pun nak aku ajar ke. " marah Kamalia, sambil menuangkan serbuk dari bungkusan hitam kelmarin.

Shira mengacaukan air tersebut sementara Kamalia membasuh tangannya di sinki.

" Korang buat apa ni ? " tegur seseorang tiba-tiba.

Shira dan Kamalia yang terkejut, terus memusingkan badan ke arah suara tersebut.

" Tengku Linny. Maaflah. Saya dahaga tadi. Tu yang masuk dapur ni. Alang-alang, saya suruh Shira buatkan air untuk Is sekali. Tak salahkan ? " Kamalia laju mereka alasan. Shira hanya mengangguk sambil menunjuk ke arah gelas air yang dikatakan untuk Tengku Iskandar.

" Oh. Ya ka ? Maaflah. Bibik tu, mana tengah kemaskan bilik Is. Sepah sangat, tu yang dia tak sempat nak buat air. " Tengku Linny mengambil gelas dari kabinet dapur dan mula membuat air untuk Kamalia dan Shira.

Dua beradik itu berbalas pandangan di belakang Tengku Linny. Kamalia menghantar isyarat menyuruh Shira menghantar air tersebut ke bilik Tengku Iskandar.

" Tengku Linny. Shira nak hantar air ni ke bilik Is dulu ya ? "

Tengku Linny hanya mengangguk.

Setelah Shira hilang dari pandangan mata, Kamalia mendekati Tengku Linny. " Tengku dengan Kamal macam mana sekarang ? "

Riak wajah Tengku Linny mula berubah apabila nama Kamal disebut. Keluhan turut dilepaakan. Sudu yang digunakan untuk mengacau air diletakkan ke dalam sinki.

" Entahlah, Lia. Sa-saya... Kamal macam mengelak dari saya. Panggilan dan mesej yang saya buat semuanya dia tak pernah nak balas. Saya nak ke rumah Lia, malu pula saya. Lebih baik kami berpisah saja daripada saya nak kena tunggu dia. Dia macam tak ikhlas dengan saya. " luah Tengku Linny, riaknya mula berubah sedih.

Kamalia hanya menggaru kepalanya. Dia manalah tahu apa-apa tentang hubungan Kamal itu. Dia tanya tadi pun sekadar nak tukar topik dan mengelak agar Tengku Linny tidak curiga dengan apa yang mereka lakukan di dapur tadi.

Lama pula si Shira ni. Omel hatinya.

Manakala Shira.

Shira mengetuk pintu bilik Syed Iskandar lembut. Apabila ada jawapan menyuruhnya masuk, barulah dia masuk. Pintu ditolak biar terbuka.

Saranghae-yo ( DISCONTINUED )Where stories live. Discover now