BAB 54

9.3K 232 7
                                    

"BOLEH laa.. jomlah,abang.Please.." kata Anyz sambil merapatkan kedua belah tangannya dengan mata yang dikerdipkan beberapa kali memandang Hayyaz yang sedang duduk di sebelahnya.

"Malam ni jugak ke?" soal Hayyaz dengan muka yang meminta kepastian.Bukan tak nak,tapi dah lewat ni.Tak penat ke Anyz ni nak berjalan? Dia pun baru je balik kerja dari pejabat pukul lapan malam tadi.

Anyz pantas mengangguk kepala."Bolehlah ye? Anyz dah lama sangat nak pergi situ.Jomlah kita pergi malam ni ye?" pujuknya lagi.Dia tahu Hayyaz masih berat hati nak pergi.

"Boleh tu memanglah boleh,sayang.
Tapi masalahnya kita nak cari apa je dekat sana? Dah tengah malam pulak tu", Hayyaz sempat menjeling jam di dinding.Sudah menunjuk ke angka 12.13 tengah malam.

" Kita cari lah baju raya kita.Lagi dua minggu tau nak raya tapi baju raya pun kita tak beli lagi ni.Takkan last-last minute nanti baru nak cari?"

Hayyaz diam seketika.Berfikir.Ada betul juga.Dah tak lama lagi nak raya tapi baju apa pun tak beli lagi.Dah terbiasa beraya seorang diri selama ni.Orang bujang ni biasalah buat persediaan last-last minute.Kadang-kadang malam raya tu baru kecoh nak cari baju raya.Lupa pula yang sekarang ini dia sudah ada isteri.

Melihatkan wajah penuh pengharapan Anyz,Hayyaz bersetuju saja walaupun tubuhnya masih letih.Tak sampai hati nak tolak permintaan isteri kesayangannya ni. Nak pergi bazar raya di Jalan Taiping tu bukannya senang.Tambahan lagi dah nak dekat dengan hari raya ni.Masing-masing sudah mula menapak ke sana untuk mencari kelengkapan raya.Sebut saja Jalan Taiping tu,semua dah boleh bayangkan betapa sesaknya keadaan di sana.Dengan keadaan lalu lintas yang sesak,bunyi suara peniaga-peniaga mempromosikan barangan mereka dan lagu-lagu raya yang berkumandang di radio.

Sesak kan?

"Okeylah,sayang pergi siap dulu.
Abang tunggu dekat luar", ujar Hayyaz.Menurut permintaan si isteri.

Senyuman lebar terus terukir di bibir Anyz apabila mendengar persetujuan lelaki itu.Lantas dia memeluk tubuh Hayyaz." Thank you,abang! Muah!" satu ciuman kejap hinggap di pipi Hayyaz sebelum dia naik ke tingkat atas untuk bersiap.

Hayyaz ketawa kecil.Bahagia rasanya sekarang ini.Tu baru dia bersetuju untuk pergi ke Jalan Taiping,dah dapat satu ciuman percuma di pipinya.Hm,senang betul macam ni.Lain kali kalau Anyz nak apa-apa,lebih baik dia setuju je.Manalah tahu kut-kut boleh dapat lebih dari tu kan?

Sampai saja di Jalan Taiping,Hayyaz meletakkan keretanya agak jauh dari bazar raya tersebut.Kalau nak cari parkir yang betul-betul dekat dengan bazar tersebut memang takkan jumpalah.Tengok saja sekarang ini,parkir yang masih banyak kosong pun sudah berbatu jauhnya dari pintu masuk bazar tersebut.Lebih baik dia parkir jauh-jauh asalkan ada tempat kosong.Ye tak?

"Sayang suka ye datang sini?" soal Hayyaz ketika mereka berjalan sambil berpimpin tangan menuju ke pintu masuk bazar raya tersebut.

Anyz tersenyum lalu mengangguk.

"Suka! Lagi best kalau pergi masa dah nak dekat raya,masa tu baru ada feel sikit nak shopping", terangnya.
Memang setiap kali raya,dia akan mengajak Yuyu atau Nufail untuk menemaninya membeli barang-barang raya di sini.Tapi tahun ni paling best sebab Hayyaz berada bersamanya dan mereka akan membeli persiapan raya bersama.

Hayyaz mengangguk faham.Keadaan lalu lintas yang agak sibuk itu membuatkan dia mengenggam semakin erat tangan Anyz.Semakin menginjak ke tengah pagi,semakin ramai pengunjung yang datang membanjiri bazar ini.Waktu sebegini lewat pun sudah ramai orang yang memenuhi bazar itu.

" Ramainya orang.Macam mana nak beli barang ni?" soal Hayyaz sendiri.Bersesak-sesak bagai ni.Isy,raya ada beberapa hari lagi tapi nampak macam semua orang pergi malam ni jugak.

Seif Hayyaz ✔Tempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang