BAB13:kawin

3.3K 86 2
                                    

Raudha memandu kereta pada pukul 9 malam itu untuk pergi ke rumah zahar akibat tidak puas hati dengannya pada siang itu..dia serahkan urusan cafe itu pada ketua pengurusan jawatan..

tibalah raudha dihadapan rumah zahar..kelihatan sunyi seperti tiada orang..raudha melangkah masuk dengan berhati kerana takut diperangkap lagi. "ehh pintu tak berkunci?,"kata raudha dengan perlahan..'pelik pintu tak kunci..orang tak ada..umm'raudha menelan air liurnya..tiba2 apabila dia sudah masuk kedalam rumah itu..pintu tertutup dengan sendiri..
"erkk zahar...jangan lah main2..aliyss..kak dtg ni.."tiba2 lampu terbukak..

"eee..zahar..kau ni..memang nak bunuh aku ke.."

"kau tu ceroboh rumah orang malam2..mana tak nya"

"aliyss mana?,"

"kau nak jumpa dia atau aku?"

"kau"

"haa so?..kenapa cari aku?,..nak kawin free eh?"

"haihh kesitu pulak..otak kau ni boleh tahan mangkok jugak kan"

"haa ada apa datang"

tiba2 zahar jadi serius

"haa..aku nak tanya..apa hall kau suruh papa kau hantar rombongan eh.kau tahu kan aku..."

"shhh..please la..kali ni je bagi aku peluang..kalau lepas ni aku buat kau sakit hati lagi..aku tak kisah kau nak benci or bunuh aku sekali pun"

"kenapa serius sangat kau ni"

"sebab tak nak kehilangan kau..tanpa kau aku rasa sunyi..macam sekarang ni.."

"humm..okay..aku bagi peluang terakhir..tapi tak bermakna aku terima kau dengan seadanya tau..aku cuma terima kau sebagai suami.."

"and..aku akan buat kau jatuh cinta sepenuhnya pada aku Raudha Syifa Shaariz"

"cuba lah selagi kau mampu..aku chaw lu"

Raudha melangkah keluar..dan menyusur keluar keretanya dari halaman rumah zahar..

***

sebelum sempat meluru masuk di dalam kawasan rumahnya..ada satu kereta yang menghalang"aduh siapa pulak malam2 datang rumah aku ni"raudha turun dari kereta dan menghampiri kereta tersebut"ehh aliyss..ada apa"
"haa kak..tak ade..cuma nak bagi hadiah....tahniah kak dapat bukak kedai sendiri"
"oo..susah2 je lah..terima kasih.."
"akak kemana tadi..?"
"cari aliyss..tapi macam tak de orang kat rumah"
"owh..aliyss tak tinggal dengan abang dah..aliyss tinggal kat rumah baru papa and mama..papa hadiahkan rumah lama tu pada abang"
panjang muncung raudha menyebut huruf o..'patutlah berani tutup pintu bila aku datang'soal hati raudha..
"ok lah kalau macam tu .aliyss balik dulu..ada makan malam ngan mama and papa..
"bye..tq again.."
"ok kak..bye"
raudha mengeluh lemah..

***

4bulan seterusnya..hari pernikahan raudha dan Zahar dijalankan..seluruh ahli keluarga besar Zahar Irwan hadir memeriahkan majlis..turut juga hadir keluarga Dato' Mustapha..
meriah sungguh hari persandingan itu..cuma hati raudha tetap tidak tenteram..selepas daripada majlis itu,raudha meminta izin Dato' dan Datin untuk keluar ambil angin..dia masih berpakaian pengantin..dia merayau rayau di belakang rumah..
"dah bahagia ke sekarang"suara itu muncul dari belakang raudha sedang dia duduk di bawah pondok belakang rumah.."Ashh?"
"ya ashh...orang yang kau khianat cinta dia"
Raudha berdiri menghadap Ashh dengan muka yang agak pucat"kau..lari..dari..penjara?"kata raudha penuh kegigilan.."no..my daddy yang jamin i...hei..jangan takut..i tak buat apa apa pun.."pujuk Ashh..dengan tiba2 raudha pingsan.."woii"satu suara menyapa Ashh yang sedang menyambut raudha "zahar..aku tak buat apa2..dia tiba2 pingsan tengok aku"zahar hanya memandang tajam dan mendukung raudha masuk kedalam rumah...Ashh turut mengikut dari belakang"Ashh?"tegur mummynya yang masih berada di ruang tamu"mummy..ashh x buat apa..dia tiba2 pingsan tengok ashh,"jelas ashh bersungguh sungguh.."ashh keluar sekarang..aku kata keluar"zahar menolak ashh keluar dan menutup pintu"sudah lah tu Zahar..dia dah berubah..itu kan kawan kamu tu..."tambah datin.."zahar tak kan pernah percaya dia bila melibatkan wife zahar.."raudha dirawat oleh doktor yang dipanggil ke rumah Zahar.."err Dato', Datin,tuan...cik raudha tiada apa yang serius..cuma perlu berehat secukupnya"kata doktor itu sebelum permisi.."terima kasih dok.."ucap datin..

Zahar masuk kebiliknya dan menemani raudha yang terbaring diatas katil..raudha telah sedarkan diri"ehh aku kat mana ni..pahal kau ada kat sini..?"soal raudha yang terus bangun dan duduk di sisi katil itu"awak pingsan..saya ada kat sini sebab saya suami awak"jelas zahar sambil tersenyum memandang raudha" err zahar..tadi aku nampak Ashh..mungkin mimpi..tapi aku takut kalau tu betul.."raudha menahan air mata yang bertakungan di kelopak matanya.."shh..dah jangan takut..aku ada.."zahar duduk disisi raudha dan mengurut urut bahu raudha untuk menenangkannya"haihh jangan lah pegang..tak suka lah"tengking raudha..
zahar hanya menggelengkan kepalanya dan tersenyum..'suka hati awak lah raudha..saya tetap akan buat awak jatuh cinta dengan saya'bisik hati Zahar..

Matahari tenggelam berganti cahaya bulan.raudha hanya mengabaikan..kesungguhan Zahar memujuknya untuk menjalankan tanggung jawab..malah raudha menutupkan lampu. "haihh..raudha..geramnye aku"
Rungut zahar sendiri..raudha yang baring menghadap dinding itu tersenyum sendiri mendengar keluhan zahar..'padan muka..tu baru syarat pertama untuk kau' hatinya bersuara..

***

"heii bangun lah..Dato' dah call suruh datang office lh.."raudha menggoyangkan badan zahar"i penat lah"jawab zahar sbil mengeliat"suka Hati kau lah..Dato' naik angin padan muka.."raudha bersiap untuk ke cafe..dalam perjalanan untuk turun kebawah tiba2 telefon raudha berbunyi lagi"hello..ye Dato'....dia cakap dia penat...ok Dato' waalaikumussalam" raudha sekali bengis" Tengku Zahar Irwan ....mnyusahkan betul lah jantan ni.."jerit raudha..raudha naik semula ke biliknya dengan keadaan tidak puas hati.."ehh mana pulak dia pergi"raudha menoleh ke kiri terpandang satu lembaga tidak berbaju.."aaaaa..apa kau buat ni"jerit raudha apabila melihat zahar yang tidak berbaju..
"ehh..awak tu yang tiba tiba masuk.."
"siapa suruh tak kunci pintu"raudha menoleh ke tempat lain..
"cakap je awak sengaja.kan kan" zahar mengacahkan raudha.."Dato' Mustapha suruh cepat.."raudha pun menoleh dan turun kebawah semula...

Zahar park kereta didepan pejabat dan melangkah masuk kedalam
"boss..Dato' nak jumpa"kata ayu didalam bilik Zahar itu"terima kasih..suruh Dato' masuk" arah Zahar..

"haa Zahar..awal datang"sindir Dato'.."maaf Dato'..zahar baru je bangun Raudha kejut.."jawab zahar
"ermm yelaa..haa zahar..esok kamu tak perlu gantikan Ashh lagi..dia dah bersedia.."ujar Dato' "ouh baguslah Dato'..akhirnya dia kembali seperti sediakala" kata zahar tidak beberapa ikhlas..walaupun itu kawan baik,zahar dah cukup berdendam dengannya..


MAAF SERABUT SIKIT BAB NI..IDEA TAK ADE LAH .
OK
TQ

CINTA itu KEJAMWhere stories live. Discover now