BAB12:Cabaran

2.8K 78 1
                                    

'kepada hati..tabahlah sayang dengan setiap dugaan....aku penat..penat dengan bermacam kesulitah hidup..ya..aku percaya ini takdir..aku juga percaya tuhan itu maha adil dan maha pengasihani..
tuhan ku..jika kau mahu mendugaku..aku redha..tetapi berilah juga aku kebahagiaan yang tak pernah aku rasakan..dari kecil hingga aku bisah berjalan dan bernafas seperti sekarang..aku mahu bahagia seperti yang lain 'raudha termenung sendiri di sebuah tasik putrajaya.. dicampaknya batu yang dianggap kenangan silam jauh di dalam tasik.."uii"satu suara menghentikan lamunan Raudha.."siapa tu?"tegur raudha sambil memandang di setiap sudut.."pssss"suara itu kembali lagi"woii jangan main2 lah"tengking raudha..kali ini dia dapat menangkap pergerakkan sang misteri itu..raudha membaling kasutnya di sebalik semak itu.."arrr"sang misteri itu keluar dari semak dengan membawa kasut yang dibaling oleh raudha"zahar?"jerit raudha sambil merampas semula kasutnya. "aduh..sakit lah"zahar memegang kepala dan duduk dibawah pokok bersebelahan raudha
"padan muka kau.."sindir raudha.

"aduhh..ganas lah kau ni..patutlah.."

"patutlah apa?..patutlah tak ada yang nak dekat dengan aku?"

"arr sudah..kesitu pulak dia.."

"sudah lah kau..aku tak suruh pun kau datang sini"raudha kembali memandang kearah tasik

"yup..memang awak tak suruh..
umm..awak..oo awak.."zahar menyentuh bahu raudha disebelahnya

"haihh..jangan sentuh lah...kau nak apa haa?"

"nak awak..kawin jom"

"kepala otak kau..kau pikir senang macam tu je nak aku terima kau"raudha bangun dan melangkah pergi

"woii..apa aku kena buat untuk kau terima aku.."jerit zahar..

raudha hanya tersenyum mendengar jeritan itu.."tunggu saja lah zahar"

***

bibik di rumah Ashh kini berhenti kerja sejak kejadian lepas..manakala syarikat dato'mustapha diusahakan oleh zahar sebelum dia balik ke Paris untuk membantu perniagaan bapanya pula..

2 tahun seterusnya..Ashh telah dibebaskan dari penjara atas ikat jamin Dato keatas anaknya..demi menjaga maruah keluarga,dato menghantar Ashh balik ke kuala terengganu untuk dijaga oleh datuk dan neneknya..

***

kembali kepada life raudha..raudha membuka satu perniagaan cafe berrycake's yang diidamkan sejak sekolah menengah lagi..perniagaan itu dibantu sepenuhnya oleh Dato'Mustapha..yang menyumbang banyak pada cafe berrycake's tersebut..cafe tersebut sah menjadi milik Raudha sepenuhnya..

malam itu..sedang sibuk raudha melayan komputer riba nya untuk tujuan mencari tema untuk mendecorationkan cafe nye supaya menjadi tarikan ramai..telefon raudha berbunyi.."haa zahar ada apa?"jawab raudha..dengan tiba2 riak muka raudha bertukar masam.."betul ke ni?"raudha menutup komputer riba dan segera bergerak ke tempat tujuannya.. tempat yang sunyi sepi..dia menghampiri sebatang pokok.."arr takkan lah"dia berkata sendiri kerana situasi itu sama seperti waktu dia diculik.tapi perkataan dipokok itu lain.(marry me) dan cara ukiran lebih cantik.."Raudha"suara yang biasa didengarinya..jantung raudha berdegup laju..mukanya berubah pucat.. "Ashh kau ke tu..keluarlah ..please jangan buat aku macam ni.."raudha merayu sehingga menangis kerana perasaan takut mdnyelubungi dirinya.. "Raudha"suara dibelakangnya .raudha menoleh dan terlihat zahar berdiri dihadapannya. "zahar...aku takut"raudha terus mendakap tubuh zahar..zahar hanya tersenyum.."tak apa jangan takut..saya ada..so macam mana?"tanya zahar..raudha terus melepaskan pelukan itu dan menandang tajam kearah zahar.."so what?"tanya raudha kembali yang sedang mengesat air matanya.."ukiran tu"
"owh..so awak yang nak takutkan saya tadi..haih..jangan buat saya makin benci dekat awak boleh tak?"
"Raudha Syifa Shaariz..will you marry me?"
"no"
"yes..just say yes"
"no.."
"i give you one answer only..thats just yes"
"no..i say no..forever and always.. no"
"it's ok..im sory"

tersentak hati zahar mendengar kata2 raudha yang bergitu kejam baginya..baru sahaja lima langkah hendak meninggalkan raudha..zahar menoleh dan melihat raudha menangis.."Tengku Zahar Irwan
i can say yes..but not now"jerit raudha.. zahar kembali menghampiri raudha dengan muka yang agak happy..mereka saling menatap mata.."err..jangan jadi poyo lah"sindir raudha sambil menolak bahu zahar dan berlari kearah keretanya..zahar hanya tersenyum terharu..Raudha memandu kereta untuk pulang kerumahnya..notif pula yang menganggu lamunan raudha*Saya nak rasmikan Cafe baru awak*whatsapp chat dari Zahar..*ellehh..kau pikir kau siapa?..tan sri? dato? menteri? raja?..sekadar gelaran tengku je kot(lol lol)*balas raudha..

***

Pagi mulai tiba dengan kuasa sinaran matahari menusuk masuk mengejutkan kelopak mata..
zahar menggosok gosok kelopak matanya kerana terlihat sinaran yang mengejutkannya untuk tidak teruskan tidur.."arr dah pukul 10:30?..aduhh...mampus ar cam ni..lagi kaw kaw lah aku kene lepas ni"rungut zahar sambil memyiapkan dirinya..

***

Raudha dan seorang pekerjanya mengemas meja sementara menunggu ketibaan Dato' untuk perasmian pembukaan cafe
"lambat pulak dato' ni kan kak syifa.." rungut pekerjanya
"sabar...haa tu keretanya"raudha menunjukkan kearah kereta milik Dato' Tengku Aminuddin. "asalamualaikum..boleh kita mulakan sekarang? "tegur dato itu bersama dua bodyguardnya ."baik lah..orang ramai juga sudah tunggu..dipersilakan yang terhormat Dato'Tengku Aminuddin untuk memberikan ucapan dan memotong tali reben ini.."tunggu"jerit seseorang..

"heii zahar..hormat lah sikit..kita ada tetamu"

bisik raudha disebelah zahar yang baharu sahaja tiba entah dari mana..

"boleh saya mula?"kata Dato'

"mula je laa paa"zahar bersuara

"papa?..so.."teragak raudha bertanya..tetapi tidak mampu meneruskan soalannya..

selepas perasmian itu dilancarkan..cafe berrycake's dipenuhi dengan ramai pelanggan..
Dato juga mencuba makanan disitu..menunya ialah; kek beri
.aiskrim beri..pie..buah beri segar..susu pelbagai perisa..dan banyak lagi disert2 yang menarik
dan sedap

"awak..sedaplah cake ni..macam awak. "

"mengada ngada"

"betul lah..tak sabar nak kawin dengan awak"

"mengarut"

"ooo tak percaya..papa sini jap. "Memanggil papanya yang sedang berborak dengan rakannya di meja sebelah

"hei zahar..stop it.."

"yaa sayang"dato~

"papa..kawin kan saya dengan raudha ni"

"papa pun berkenan dengan kamu raudha"jelas dato'

"maaf dato..zahar bergurau"raudha

"tak..mana ada gurau"

"yaa "

"tak"

"yaa"

"tak"

"sabar lah nak..err raudha..nanti saya hantar rombongan ke rumah kamu.."kata dato'..

raudha tercengang dengan kata2 dato'..zahar pula tersenyum puas .."jangan tolak ea sayang"
raudha memandang tajam..

ARHHHHH SUDAH. MENGARUT KAN?.
ERGHH
TQ TQ

CINTA itu KEJAMWhere stories live. Discover now