Epilogue 2 : Untold story

37 5 0
                                    

                                

"pandai pandai berjanji, pandailah kau tanggung." ugut Imman. Iqbal yang dari tadi mundar mandir di depannya itu akhirnya duduk. Tahu sangat kawannya itu tengah kusut.

"masalahnya, janji sepuluh tahun lalu. Aku taktahu pula dia akan ingat. Hm.. salah aku juga sebab masatu aku yang beriya janji macam macam dengan dia" Iqbal mengeluh perlahan. Masuk hari ni je, dah berapa kali dia mengeluh. Dah taktahu macam mana nak betulkan keadaan. Mungkin di depan Zulaikha dia boleh berlagak tenang, tapi hakikatnya.. berantakan..!

"selagi kau tak selesaikan masalah dengan Sab, jangan terfikir untuk jumpa aku"

Sebelum Zulaikha beredar pergi, gadis itu sempat memberi amaran kepadanya. Masih terngiang ngiang di ingatan buatkan Iqbal tambah pusing. Dah tu, langsung tak pandang aku lepas kejadian tu. Nampak sangat tengah benci aku. Haih, bagai jatuh ditimpa tangga pun ada.

"so, sekarang kau nak buat apa?" tanya Taufiq yang hanya diam. Kali ni dia lebih serius bila melibatkan Sabrina. Kenapa Sab? kenapa kau degil sangat? benda ni takkan terjadi kalau kau pilih aku.

Aku tahu semua ni akan berlaku.

"I dont know. Kalau aku tahu, aku dah lama selesaikan isu ni!"

"habis kau nak biarkan dorang terus bergaduh? disebabkan seorang lelaki yang bodoh? macam tu?"

Telinga Iqbal jadi panas mendengar perkataan bodoh itu. Dia terus merenung Taufiq dalam dalam. Dengan muka yang bengis ketika itu, dia menghamburkan geramnya.

"kau siapa nak cakap aku bodoh?" bentak Iqbal.

"siapa? siapa eh? oh.. jap! I'm your damn dude yang selama ni simpan perasaan kat Sab tapi dia suka kau. Apa apa je dia pandang kau, betapa baik pun aku layan dia.. dia NAMPAK kau aje, Iqbal!"

"sekarang kau hancurkan harapan dia, pergi kat Ika dan kata taktahu nak buat apa? layak ke?" Taufiq tarik nafas dalam dalam. Mukanya yang merona kemerahan itu diraup sekali. Nampak sangat tengah menahan marah.

Iqbal dan Imman terkedu. Sesekali mereka berbalas pandangan. Betul ke apa yang mereka dengar? Taufiq yang selama ni suka cari pasal dengan Sabrina, ada hati dengan gadis itu? huh, banyak perkara yang terbongkar dalam masa dua hari ni dan Iqbal sudah penat untuk rasa terkejut. Apa yang dia tahu, dia perlu perbetulkan keadaan.

"hei, kita kena bincang elok elok. Kalau melalak macam ni sampai bila nak settle?" Imman mula masuk campur. Bila keadaan macam ni, dia sedar dia perlu ambil tindakan sebelum benda lebih buruk terjadi.

"Okay" jawab Iqbal sepatah.

"apa plan?" tanya Taufiq pula.

INTERTWINEDWhere stories live. Discover now