CDAB 7

12.4K 342 1
                                    

SETELAH Laila mula mengatur langkah meninggalkan meja makan mereka. Hakim mengetuk meja dengan kuat. Semua pelanggan di kedai itu semua tertumpu ke arah mereka. Hampir sahaja gelas yang berisi Jus Epal itu jatuh namun sempat Hairul menahan.

"Ehh, kau dah kenapa ketuk-ketuk meja nih?" Tanya Hairul kehairanan.

"Amboii kau, sampai aku panggil pon kau tak dengar ann. Mata tu tak boleh nak cover cikit ke? Kalau ya pon nak usyar si Laila tu. Biar la aku tak ada dengan kau. Panas kot hati aku ni" Balas Hakim.

"Ala kau ni, jelous cakap. hahh ni aku nak tanya kau? Kau ngan Laila cam mana boleh kenal eh?"

"kalau kau nak tau, Si Laila tu Adik angkat aku waktu Sekolah Menengah dulu. Kalau tak silap aku selalu cerita kat kau lah pasal dia."

"Ow yeke," Hairul hanya mengangguk dan sambung menghirup air minumannya.

"Paksu.. paksu, Bila kita nak balik ni.. Mia da ngantuk laa"
Rengek Mia.

"Haihh, anak kau ni. Makan pon comot. Meh abang lapkan." Lantas Hairul mengambil tisu yang berada di atas meja lalu mengelap mulut Si Mia itu.

Hakim hanya menggelengkan kepalannya.Tiba-tiba anak matanya tertarik pada satu kumpulan perempuan di meja hadapan. Mereka hanya tersengih-sengih bila memandang dia dan Hairul. Mungkin mereka ingat sweet kot sebab ada dua orang lelaki bersama seorang anak kecil. Ataupon mereka anggap aku ni dengan Hairul ada apa-apa.? HUHH! Berimaginasi tinggi sungguh! Apapon lantaklah apa yang diorang nak cakap. Biasalah mulut perempuan, sikit-sikit nak bergosip. Haaa tudia. Ceramah free dari ustaz Hakim. HeheHe

"Wey, aku blah dululah ye. Lagipon nanti Ibu Si Mia ni nak balik rumah mak mertua dia dah nanti. So, aku kena balik awal sikit la." Ujar Hakim

"Alaa, kau ni. Lepak sekejap pon tak boleh. Okaylah." Kata Hairul sambil menghabiskan minumannya.

"Okay bro, apa-apahal kau roger aku kay."

Hakim mengeluarkan sekeping kad lalu beri kepada Hairul. Kad itu tertera no telefon Hakim. Kemudian, mereka berjabat tangan dan Dia dan Mia terus meninggalkan Hairul di situ.

*****

Satu minggu kemudian,

Semua pelajar kelas 1 Hekto telah mengadakan satu jamuan sempena menyambut Hari Jadi kepada sstiap ahli kelas yang lahir pada bulan January-Jun. Jamuan itu diadakan di Taman Tasik Yang berhampiran dengan sekolah mereka. Guru kelas juga turut hadir bagi memeriahkan lagi suasana iaitu Laila Amani.

Dua buah kek ditempah dan makanan-makanan seperti bihun goreng, mee kari dan makan ringan disediakan. Semua pelajar berkumpul membuat bulatan besar. Seramai 30 orang pelajar kelas 1 Hekto sangat teruja dengan suasana yang pertama kalinya jamuan itu diadakan.

"Okay, semua. Sebelum tu cikgu nak ucapkan terima kasih di atas kehadiran kamu semua. Sekarang cikgu nak Amir membacakan doa agar jamuan ini berjalan lancar dan disertakan doa makan. Okay Amir silakan."

Amir yang merupakan ketua kelas 1 Hekto bingkas bangun dan terus memulakan bacaan doa.

Semasa Laila menadah tangan untuk berdoa, dia perasaan ada 3 orang lelaki yang sedang menyaksikan gerak geri dia di bawah pokok itu. Namun, cepat-cepat Laila mengalihkan pandangan serta merta. Bila dipandang sekali lagi, mereka sudah tiada disitu. Pelik bin ajaib! Risau mula menguasai diri.

Selepas mereka sudah selesai menjamu selera. Seorang demi seorang pulang ke rumah. Jam sudah menunjukkan pada pukul 6:30 petang. Kini, Laila dan seorang lagi anak muridnya iaitu ketua kelas tadi, Amir.

"Cikgu, cikgu tak nak balik lagi ke?" Tanya Amir.

"Ow, cikgu temankan kamu la. Cikgu kena pastikan semua anak murid cikgu selamat balik dulu baru cikgu pulang." Balas Laila.

"Laa, saya okay ja la tunggu kat sini. Saya kan lelaki."tutur kata budak lelaki itu sambil menunjukkan otot di lengannya yang kurang timbul itu.

"Isyh kamu ni, penculik tak kira perempuan atau lelaki tau, kalau dia dah nampak mangsa tu, dia main terkam je"

"Alaa. Cikgu ni, saya... "belum sempat Amir menghabiskan ayatnya. Ayah Amir terlebih dahulu membunyikan hon keretanya.

"Eh, Cikgu. Ayah saya dah datang lah. Bye cikgu. Saya pergi dulu. Cikgu hati-hati tau. Balik cepat,dah gelap ni."

Amir melambai-lambaikan tangannya. Kini Si Laila sahaja yang berada di situ. Laila mengangkat segala barang lalu membawa masuk ke dalam bonet kereta.
Hatinya tiba-tiba merasa tidak sedap hati apabila membayangkan 3 orang lelaki yang berada di bawah pokok tadi. Langkahnya semakin cepat. Gelap makin menjelma.

Laila menuju ke keretanya dengan tergesa-gesa. Ada bunyi tapak kasut!

Tapp! Tapp! Tapp.

Laila menghentikan langkahnya. Lalu ditoleh kebelakang, malah tiada siapapon.. Laila maju kehadapan lagi, belum sempat dia membuka pintu kereta.
Dia sempat toleh kebelakang lagi. Malangnyaa, tiga lelaki pada petang tadi, telah berada di hadapannya.

Apa yang mereka mahukan dari Laila?? So, Next bab Author kasi gempak sikit naa😅 hehehe.

Cinta Dari ABANG BOMBA✔ (COMPLETE)Where stories live. Discover now