01☜

2.1K 153 31
                                    


Angin penghujung bulan November meniup sepoi² bahasa, dan pokok dihadapan rumah yang mempunyai penghuni seramai 7 orang laki² itu melambai lambai. Cuaca yang tenang itu sungguh mendamaikan sekali sehingga seekor kucing berjantinakan jantan yang dipelihara oleh salah seorang daripada 7 mereka yang ketiduran dihadapan pintu. Tetapi tidak bagi penghuni rumah itu yang sedang dilanda taufan apabila Jin mengamok kerana telah terlambat mahu ketempat kerjanya. Dia menyarung apa sahaja yang sempat dicapai dan segera menuruni anak tangga. Kunci kereta yang tergantung pada ruangan kunci yang pelbagai diambil, lalu Jin segera membuka pintu utama. Tanpa sedar si Kucing bernama Kangie dihadapan pintu, Jin secara tidak sengaja terlanggar lalu tersepak tubuh Kangie yang berada diatas lantai. Menyerigai Kangie kerana sedang dia nyenyak tidur, tetiba disepak pula. Kangie mengiau dengan kuat kerana memarahi Jin.

"Ahh Mianneyo Kangie." Kata Jin memohon maaf. Kemudian itu dia membuka almari kasut yang menempatkan pelbagai jenis kasut. Jika dibilang mahu mencapai 100 pasang kasut. Selepas disarungkan kasut pilihannya berwarna hitam, Jin menekan kunci kereta dan secara automatik 'lock' kereta itu terbuka. Jin lantas membuka pintu kereta dan memboloskan dirinya kedalam. Enjin dihidupkan lalu cermin pandang belakang diperbetulkan. Penghawa dingin tidak dihidupkan kerana mahu mengambil angin yang semula jadi. Cermin bahagian pemandu dan penumpang bahagian hadapan diturunkan untuk mendapatkan angin. Selepas dirasakan segalanya sempurna Jin mengundurkan kereta dan berjalan keluar meninggalkan perkarangan rumahnya.

Selepas beberapa minit berlalu. Kelihatan seorang lagi ahli penghuni rumah 2tingkat itu dengan rambut serabai seperti hantu kubur. Malah lagi dasyat dari hantu kubur. Silap haribulan hantu kubur meletak jawatan menjadi hantu kubur dan menjadi ahjumma cleaner pula dan ahjumma cleaner pula meletak jawatan dan menjadi ahjumma pasar kuat bergosip pula dan.. dan.. dan.. bla.. bla... bla... bersambung. Jhope membongkokkan badannya dan membelai tubuh Kangie yang terlena. Dan sekali lagi Kangie terjaga dan menjeling kearah Jhope. Jhope pula tersalah tafsir akan pandangan Kangie itu mula mengangkat tubuh Kangie dan digesel pula tubuh kangie dipipinya pula. Kangie terasa Jhope akan memeluknya cepat² mengangkat kuku tajamnya yang tidak pernah dipotong dan membuat garisan panjang yang dipanggil cakaran manja diwajah kacak Jhope.

"APPO!! APPO!!" jerit Jhope dan terlepas Kangie dari pegangannya. Kangie lantas melarikan diri dan memanjat tembok batu rumah dan duduk memerhatikan Jhope yang mengerang kesakitan.

"Ssssss! Miaw!" Kangie mengeluarkan bunyi amaran dan terus melompat keatas bumbung rumah jiran sebelah.
"Kangie why you do this to meh" Rengek Jhope. Kemudian dia melarikan diri kedalam rumah dan mencari cermin mahu melihat hasil yang telah dicoretkan oleh Kangie, kucing belaan V.

"Jahanam betul Si kucing tu. Tak mengenang budi." Jhope masih membelek wajahnya. "Kau bergesel kat kaki aku minta makan aku tak nak bagi." Ngomel Jhope seorang diri.

"Uwahhhh" seseorang menguap dan semestinya ketika dia menguap mulut tidak ditutup. Mahu membiarkan segala jenis 'microorganisms' menjelajah masuk kedalam mulut yang agaknya masih tidak bergosok.

"Hoi! Buruk rope kau menguap. Serupa biawak." Kata Jhope mengejek. Dipandang V yang sedang menuruni anak tangga.

"Nyum nyum nyum." V menggaru tepi bibirnya dengan matanya yang kuyu. Dia berjalan kearah sofa dan merebahkan tubuhnya disitu. Pada mulanya dia terbaring dengan cara terlentang, selepas itu menonggeng pula. Agaknya mahu darah mengalir ke kepala agar hilang segala mengantuknya dan membolehkan aliran oxygen sampai ke otak. Selepas beberapa minit menonggeng V menegakkan tubuh badannya. Jhope pula segera mendekati V mahu mengadu nasib tentang wajahnya yang dicakar oleh Kangie.

"Taehyung ah. You looked at my faceu. Your Kangie makeu my beautifulest faceu ugly. Look²!" Ngadu Jhope dengan linangan air mata yang dibuat buat.

"I don't haved timeu too care about you ah hyung. I'm late to go to my officeu. I gotta too go. Annyeong hyung ah." Balas V dan segera melompat turun dari sofa dan menghalakan kakinya menuju ke tangga. Apa motif dia turun kebawah entah lah.

Jhope hanya mampu menjebik dan merawat luka di pipi, dahi serta hidung seorang diri. Kakinya dihayun pula ke dapur. Di dapur kelihatan pula seorang manusia sado yang tidak berapa nak sado bersama pula dengan seorang lagi anak muda yang beruniform polis. Yang tidak berapa nak sado itu mengenakan sut tuxedo hitam dan cermin mata elok terletak diatas batang hidungnya. Kedua duanya kelihatan sedang bersarapan yang tidak langsung menampakkan ianya adalah sarapan. Kotak pizza yang baru dikeluarkan dari microwave dijamu mereka. Pizza baki malam tadi yang tidak habis diletakkan kedalam peti ais. Dan pagi ini boleh dihangatkan didalam microwave dan boleh dimakan semula. Tidak elok membazir. Lalu Jhope mengambil tempat disebelah Jimin berhadapan pula dengan Jungkook. Rambutnya yang terjatuh diselak dengan tangan. Jungkook menghabiskan sisa² ditangannya dan selepas itu ditepuk tangannya digosok sedikit untuk menghilangkan habuk² roti pizza yang melekat dijarinya. Lalu jus oren diteguk dengan sekali tegukkan.

"Sejak bila korang turun? Hyung tak nampak pun." Soal Jhope lalu meletakkan kepala diatas meja. Tangan kiri dilapikkan dibawah pipi kiri serta mata memandang mereka berdua.

"Sejak hyung berdrama dengan Tae. Bila hyung dah berdrama dengan Tae mana nak nampak kita ni kan Kookie." Kata Jimin.

Jungkook hanya mengangguk mengiyakan kata² Jimin.

Jhope mengangkat semula kepalanya dan dipandang wajah mereka dengan serius.

"Hyung mimpikan Myungsoo lagi."

TBC~

 Our Little Angel Book 2Where stories live. Discover now