Rezeki

300 32 1
                                    

"Biar orang ketawakan kau sekarang tapi jangan biarkan orang ketawakan kau pada masa akan datang"

Tadi aku agak terkejut bila ada orang mempertikaikan soal rezeki. Kalau aku ada peluang untuk bertanya, boleh tak kau beritahu sampai bila rezeki kau akan kekal.

Pada aku biar bodoh 5 saat jangan jadi bangang sehingga tua bertongkat. Dalam hidup ni ada beberapa perkara yang mana kau perlu usaha tanpa perlu pertikaikan sesuatu perkara. Soal jodoh, rezeki dan mati adalah rahsia Tuhan yang tidak pernah manusia ketahui.

Tak mungkin kau tahu , gila hebat kau boleh tahu rezeki kau akan kekal sampai bila-bila. Langit tak sentiasa cerah, adakala mendung, adakala hujan. Manusia harungi perjalanan berbeza-beza. Ada orang dilahirkan kaya, ada orang dilahirkan miskin dan ada orang dilahirkan seherdana.

Apa guna Tuhan bagi semua kalau kita tetap pertikaikan apa yang orang lain ada ?

Kita bukan Tuhan nak atur rezeki orang lain. Usaha dalam hidup itu perlu, rezeki kita akan ada jika tertulis untuk kita. Semua telah tertulis mengikut jalan yang kita pilih.

Perjalanan kita berbeza. Kau tak rasa apa yang manusia lain rasa jadi jangan terlalu menilai membabi buta. Pilihan dalam hidup tu tetap ada. Bersyukurlah dengan apa yang ada jangan Kufur.

Hari ni kau gelakkan orang tak mustahil esok orang gelakkan kau. Sebab kita ni hamba bukan Pencipta.

Coretan Seorang PenulisWhere stories live. Discover now