GAVRIEL

By Lollysnow

2.4M 192K 14.7K

(COMPLETED) "Siapakah MARIA? Pada satu sisi, Maria hanyalah seorang wanita biasa yang terpilih menjadi pelat... More

GAVRIEL
PROLOG
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 7
BAB 8
BAB 9
BAB 10
BAB 11
BAB 12
BAB 13
BAB 14
BAB 15
BAB 16
BAB 17
BAB 18
BAB 19
BAB 20
BAB 21
BAB 22
BAB 23
BAB 24
BAB 25
BAB 26
BAB 27
BAB 28
BAB 29
BAB 30
BAB 31
BAB 32
BAB 33
BAB 34 ๐Ÿ”ž
BAB 35 ๐Ÿ”ž
BAB 36
BAB 37
BAB 38
BAB 39
BAB 40
BAB 41
BAB 42
BAB 43
BAB 44
BAB 45
BAB 46
BAB 47
BAB 48
BAB 49
BAB 50
BAB 51
BAB 52
BAB 54
BAB 55
BAB 56
BAB 57
BAB 58
BAB 59
BAB 60
BAB 61
BAB 62(โ„๏ธ)
EPILOG
ANGEL EYES 1
ANGEL EYES 2
ANGEL EYES 3
ANGEL EYES 4
ANGEL EYES 5
ANGEL EYES 6
ANGEL EYES 7
ANGEL EYES 8
ANGEL EYES 9
ANGEL EYES 10
ANGEL EYES 11
ANGEL EYES 12 (END)
๐Ÿ’”
EBRA

BAB 53

26.1K 2.3K 92
By Lollysnow

Tepat pukul 5 pagi, Noah terjaga dari lenanya. Sebelah lengannya terasa berat dihempap kepala Maria. Mereka kini sama-sama tidur di lantai beralaskan dua tilam. Puas memaksa Maria untuk tidur di atas katil tapi wanita itu berkeras mahu tidur dengannya sudahnya dua-dua tidur di lantai.

Perlahan-lahan dia mengangkat lengannya sebelum meletak kepala Maria di atas bantal. Maria begitu lena disebelahnya dan kelihatan begitu penat.

Puas menilik wajah isterinya, Noah bangkit menyalakan pelita di atas meja Maria. Satu senyuman tersungging dibibir melihat gambar-gambar ditampal Maria didinding. Ada foto lama dirinya dan Maria. ada juga foto lama Maria bersama keluarganya dan rakan yang lain. Pasti hanya itu menjadi pengubat rindu wanita itu.

Perhatian Noah teralih apabila bunyi seseorang sedang membuka pintu rumah kedengaran. Noah berpaling lantas mengatur langkah keluar dari biliknya dan Maria.

Terjenggul wajah kepenatan Syira di muka pintu.

"Bagaimana dengan tentera yang lain?"

Hampir luruh jantung Syira disapa mengejut. Kenapa tentera Gavriel ini? Suka menyapa tanpa salam!

"Kamu Noah, belum tidur lagi?" Soal Syira kembali.

Anak mata Noah bergerak menunjuk jam ke dinding.

"Sekarang dah pukul 5." Tenang lelaki itu membalas. Syira tersenyum kekok.

"Saya tidak perasan sudah pukul 5 pagi. Terlalu ramai tentera yang perlukan rawatan, ada antara mereka tak dapat kami selamatkan. Ada yang parah dan sekarang dibawa balik Gavriel ke tempat mereka. Disini tiada kemudahan rawatan yang canggih."

"Kami hanya mampu lakukan apa yang kamj mampu." Seperti memberi laporan gadis itu menyatakan situasi semasa semua tentera-tentera itu.

"Terima kasih." Mendatar suara Noah.

"Saya masuk dulu." Sebaik menutur ayatnya, Syira melangkah menuju ke biliknya.

"Er! Maaf." Belum sempat gadis itu membuka pintu Noah tiba-tiba membantutkan niat Syira. Syira berpaling dengan kerutan.

"Kenapa maaf?" Soal Syira hairan. Tak ada ribut tak ada angin, lelakj itu tiba-tiba menutur maaf? Mamaikah?

"Boleh aku tahu, vitamin apa yang kau maksudkan pada Maria semalam?"

"Vitamin..?" Mata Syira menyipi cuba mengingat sesuatu.

"Oh!" Syira memandang Noah sepertinya dia sudah ingat.

"Vitamin tenaga. Atau suplemen untuk kekebalan wanita hamil. Pil itu direka oleh Timur Feyre sendiri dan khas untuk wanita hamil disini."

Giliran Noah mengerut kening.

"Macam yang aku cakapkan hari itu wanita Timur Feyre yang mengandung sangat lemah pada Trimester pertama. Mereka bahkan memerlukan bantuan untuk bergerak. Itu menjadi masalah untuk kami jika berlaku kecemasan atau ancaman."

"Sebab itu vitamin itu direka, tetapi kandungannya yang agak bahaya, sebab itu kami hadkan penggunaanya. Hanya tiga biji di trimester pertama jika perlu."

"Jadi vitamin itu digunakan untuk wanita Timur Feyre lindungi diri mereka?"

"Yup, pil itu kaya dengan zat besi yang dosnya 32mg untuk tenaga bagi ibu hamil, tapi dos yang sepatutnya wanita mengandung ambil hanya 27 hingga 30mg. Lebih dari itu boleh menyebabkan keguguran dan kecacatan bayi." Layak seperti seorang doktor yang sedang memberi keterangan.

Wajah Noah berkerut-kerut cuba mencerna ayat-ayat yang keluar dari mulut wanita itu.

"Selain itu bahan utama Vitamin A. Retinol dalam vitamin A boleh jadi racun berbahaya, bukan sahaja untuk bayi. Juga bahaya untuk Maria."

"Kesimpulannya, vitamin itu memang berguna saat kecemasan, tetapi dalam masa sama sangat berbahaya."

"Sudah berapa kali Maria menggunakannya?" Wajah Noah sedikit tegang buat Syira geli hati. Sudah pasti semua bakal ayah bakal risau jika anak dan isteri mereka terancam dek ceritanya.

"Dua kali. Semalam kali kedua." Balas Syira tenang.

"Bila yang pertama?"

"Hari dimana Maria pulang ke Timur Feyre.."

Wajah Noah serta merta berubah, fikirannya melayang mengingat hari itu, hari dimana Maria menidurkan dia dengan penyanggul rambut beracun itu. Matanya serta merta menjenggil.

Syira tergelak kecil memandang wajah lelaki itu.
"Maria itu degil Noah. Jangan lupa beri amaran sebelum dia gunakan pil itu untuk kali ketiga.."

"Aku dengar." Seorang bersandar di muka pintu sambil memeluk tubuh menyipi mata memandang sahabatnya.

"Baguslah, memang aku nak bagi kau dengar." Syira menjenguk kepala memandang sahabatnya.

Maria melepas keluhan berat.

"Aku masuk dulu."

"Terima kasih." Mata Noah mengantar Syira masuk ke dalam bilik sehingga daun pintu ditutup gadis itu. Tak lama dia berpaling menjenggil mata memandang Maria berwajah tak bersalah dimuka pintu.

"Kenapa?" Maria menyoal seperti tiada apa yang berlaku.

"Jangan makan vitamin itu lagi. Ini arahan." Sebaik menutur ayat itu, Noah berlalu meninggalkan Maria termanggu di muka pintu.

Arahan?

"Noah..!"

Maria gigit bibir melihat Noah sudah menghilang ke bilik air. Satu keluhan berat dilepaskan.

Tangan naik perlahan-lahan mengusap rambut sendiri dari atas kepala sehingga dada. Untuk kali terakhir..

•••

"Sofea tinggalkan Timur Feyre saat usianya masih 15 tahun, dia tertekan dan berdendam kerana cintanya dengan tentera Duvan terhalang oleh aku." Setelah sekian lama Daud akhirnya membuka cerita punca penderitaan Timur Feyre dahulu.

"Aku tidak pasti bagaimana dia boleh membawa diri kepada Duvan dan dedahkan segala sistem keselamatan kampung. Aku terkilan dengan dia."

"Aku sama seperti kamu, James. Di rumah aku tiada laluan bawah tanah yang menyelamatkan semua penduduk disini kerana isteri aku.." Daud menarik nafas panjang lantas mengalih pandangan keluar tingkap.

"Isteri aku seorang wanita biasa dan berkhidmat di dalam Duvan. Kami bercerai setelah dia terpilih menyertai Duvan, kerana dia rasa terkonkong dan benci dengan pandangan masyarakat Timur Feyre padanya. Dan aku membesarkan Sofea sendiri. Sehinggalah gadis itu membesar dan tinggalkan aku, juga pergi kepada Duvan."

"Jadi bagaimana kamu dapat selamatkan diri Daud?" Soal James.

"Kerana Maria." Daud mengangkat wajah memandang Noah tegak dimuka pintu.

"Malam itu, aku pulang agak lewat kerana tak mengalah mencari Sofea, tetapi perkampungan terasa janggal. Dan aku menyusup masuk ke dalam rumah Malik sehinggalah aku temui darah Adela pekat di dinding dan lantai. Mayat Adela berada tepat dimuka pintu. Hati aku begitu sakit. Adela dan Malik sudah aku anggap seperti adik sendiri." Daud menunduk menahan diri.

"Hampir aku menyerah diri dan ditahan Duvan, tapi si kecil Maria dari bawah tanah rumahnya, dia menarik aku dan bawa aku pergi dari tempat itu." Daud tersenyum mengingat Maria si anak kecil yang dianggap seperti anak sendiri.

"Sementara yang lain pergi menyelamatkan diri dari laluan bawah tanah, Maria masih dirumahnya menunggu seseorang untuk dia selamatkan.. Dia masih kecil tetapi aku kagum dengan dia sehingga sekarang."

"Sebabkan itu, aku terkesan dengan peristiwa itu dan memutuskan untuk membentuk Tentera Lorcan, dan tidak akan dedahkan kewujudan kami di dunia luar. Isteri dan anak aku sudah mengkhianati aku. Aku sudah serik dikhianati."

James terdiam seketika. dia sudah banyak menyalah anggap kepada Daud selama ini. Jika dia berada di tempat Daud, mungkin dia akan lakukan perkara yang sama.

"Daud.."

"Kita akan bergabung untuk misi yang lebih besar." Kata-kata James buat Daud mengangkat wajahnya dengan kerutan.

"Apa maksud kau James?"

"Kita akan adakan Coup de'etat. Aku sudah muak dengan permainan kerajaan. Ini sudah tiba masanya kita akhiri semua ini." Kata-kata James buat Daud tergamam.

"Tapi bagaimana?! Ini boleh membawa ancaman pada orang awam. Dan mungkin kita ditentang rakyat lain."

"Saya ada cadangannya." Noah menghulur senyum tipis buat semua disitu mendongak memandang jejaka itu.

........

* coup d'etat adalah istilah selalu digunakan untuk menggulingkan kerajaan atau merampas kuasa kerajaan. Biasanya ia dilakukan oleh tentera bagi menunjuk protes dan tidak bersetuju pada sesebuah pembentukan kerajaan.

So I harap semua sudah faham kenapa Daud sayang pada Maria seperti anak sendiri. 😎

Continue Reading

You'll Also Like

324K 19.9K 60
HUD AIDAN, siapa sangka di sebalik keceriaannya, dia pernah hidup umpama orang yang menunggu hukuman mati. Namun, ketika dia sedar akan khilafnya, di...
2.4M 41.6K 26
"Hoi! Buta ke?" "Maaf encik. Saya nak cepat. Saya tak sengaja langgar. Maaf sangat-sangat." "Lain kali mata tu letak jelah kat tapak kaki. Ada kat mu...
21.6K 1.2K 62
ENDYNA DAISHA atau lebih dikenali sebagai Dyna, merupakan gadis berumur 24 tahun, bekerja sebagai secret agent untuk Secret Police Agency JR (SPAJR)...
141K 7.1K 41
MY GREY GUY ( NEW VERSION ) -everyone can't touch you, or death will overtake them- ... LUTH AELDEN EVRARD seorang lelaki yang mampu membuatkan gadi...