SAMUDERA

By Hyderviolet

1.4K 228 1

Setelah seratus tahun berlalu, 'Misteri Lautan Darah' di negeri Cahaya masih belum dapat dirungkaikan. Penemu... More

Prolog
BAB 1
BAB 2
BAB 3
BAB 4
BAB 5
BAB 6
BAB 8
BAB 9
BAB 10
Bab 11
Bab 12
Bab 13
Bab 14
Bab 15
Bab 16
Bab 17
Bab 18
Bab 19
Bab 20
Bab 21
Bab 22
Bab 23
Epilog

BAB 7

43 10 0
By Hyderviolet


Bab 7

Jam tangannya menunjukkan pukul 12.12 tengahari. Bahang matahari menyucuk masuk ke liang pori kulitnya. Walaupun dia telah menyapu sunblock berlapis-lapis tetapi hari panas seperti mahu membakar kulitnya sehingga menjadi debu. Bahang terus dirasakan.

"Lambatnya laa mamat ni. Perut aku dah berparti lagu dangdut dah ni" Kas memerhati sekeliling depan rumahnya. Lengang. Jam tangan di telek sekali lagi.

"Pergh mamat ni lambat setengah jam, agak laa" marahnya bengang.

Dia mengipas-ngipas mukanya yang sudah kemerahan. Sebuah kereta Audi berhenti dihadapan pagar rumahnya. Dia terus mengunci pintu pagar dan bergerak menuju ke kereta. Megat keluar dari kereta dan menyapanya. Dia membukakan pintu Kas di belakang. Kas hairan dengan lelaki itu.

"Semalamnya mengamuk tak tentu pasal, hari ni cara macam nak ngorat aku dah caranya" bebel Kas didalam hati.

Dia terus masuk ke dalam kereta melabuhkan punggung di tempat duduk belakang. Pintu ditutup rapat oleh Megat lalu terus ke posisi pemandu. Kereta bergerak pantas. Kas terdiam kaku di belakang. Lagatnya dicuri pandang oleh Megat. Megat tersenyum sendirian sambil memandu.

"The hell mamat ni. Jangan cakap yang kat depan tu his mom. Oh god. It can't be true. Celaka betul si Megat ni. Mati kau aku kerja kan nanti. Now aku nak buat apa ni? Takkan nak salam tetiba. Muka mak dia dahlah macam nak telan aku je. Tegur aku pun tak. Senyum lagi lah. Aku bunuh kau Megat" sumpahnya di dalam hati dengan muka kemerahan menahan marah dan malu.

Audi berhenti di depan sebuah restoran mewah masakan melayu. Kas masih duduk tegak di tempat duduk belakang tanpa reaksi pada wajahnya. Megat keluar dari kereta lalu membukakan pintu ibunya dan membawa ibunya terus masuk ke dalam restoran tanpa menoleh ke arah Kas yang tercegat di dalam kereta. Tempat duduk telah diambil baru dia sedar bahawa Kas masih di dalam keretanya.

"Haha...minah ni aku baru bawa bonda je jumpa kau,dah macam ni perangai" getusnya sambil tersenyum nakal.

"Bonda duduk sini sekejap ye. Diy nak tengok kawan kat dalam kereta tu" katanya lembut. Raja Hazimah hanya mengangguk dan tersenyum nipis. Megat kembali ke keretanya, terlihat Kas masih lagi kaku di dalam kereta.

"Eh minah ni. Biar betul. Entah hidup ke tidak gaknya" bebelnya sendiri sambil membuka pintu kereta untuk Kas.

"Hey cik adik. Ni dah kenapa macam patung je ni? Tak reti nak buka pintu sendiri turun? Ke kau memang tunggu aku manja kan kau?" soal Megat.

Dduubb!! Satu tumbukan tepat ke perut Megat. "Kepala hotak lu buat macam ni. Aku nak jumpa engkau jekan. Tu mak kau ke?"

Megat megosok-gosok perutnya menahan sakit. "Padu habis penumbuk dia ni" getusnya.

"Hey relaks lah Kas. Bonda balik sini sorang. So takkan I nak tinggalkan dia je?" pujuk Megat membetulkan salah faham mereka.

"Dahtu pehal tak bagi tahu awal?" balasnya tidak puas hati.

"Surprise for you" bisik Megat lembut di cuping telinga Kas.

Kas memandang kosong ke arah Megat.

"Come on babe. My mom dah lama tunggu tu. Jom" ajaknya sambil menarik lembut pergelangan tangan Kas. Kas terpana dengan tindakan Megat itu. Kakinya terpaksa mengikut langkah lelaki itu.

"Be nice. Okay?" bisik Megat lagi.

"Sumpah mamat ni hilang akal" marahnya dalam hati.

Kas mengambil tempat duduk di hadapan Megat. Dia melabuhkan punggung di kerusi kayu itu. Dia cuba tersenyum namun senyuman itu tampak begitu palsu. Ketika itu dia cuba melarikan pandangan dari memandang ke arah dua beranak itu. Megat selesai memesan makanan yang biasa di pesan sebagai kegemaran dua wanita kesayangannya itu. Megat tersenyum manis.

"Bonda, kenalkan ini my sweetheart Kas".

"Assalamualaikum, Kas. Terima kasih dah jaga anak bonda ni selama bonda takde kat sini," ucap Raja Hazimah sambil menghulurkan tangan kepada Kas tanda perkenalan.

Kas teragak-agak. Dia tersenyum hambar tetapi masih menampakkan lesung pipit di pipinya.

"Damn it Megat! Sejak bila pulak aku jadi sweetheart kau?" gumam Kas sendiri. Namun dia tidak sangka wanita yang tadinya menunjukkan muka yang bengis tersenyum manis menyapanya. Senyuman ibu. Itu mengingatkannya kepada ibunya. Sangkaannya silap bahawa ibu Megat adalah seorang yang bengis, garang dan sombong, sebaliknya ibunya adalah seorang yang peramah dan mempunyai sifat keibuaan yang ketara.

"Maaflah bonda dari tadi tak tegur Kas. Senyum pun tak. Bonda banyak befikir tentang Nur" kata Raja Hazimah.

Kas memandang Megat minta penjelasan. Dia tidak pernah tahu pun pasal Nur. Megat memandangnya dengan muka serbasalah dan membuka topik lain. Kas banyak berdiam diri dan menikmati makanan yang terhidang. Dia tidak berniat untuk mencuri dengar perbualan anak beranak itu namun sudah tempatnya bersama mereka mustahil untuknya memekakkan telinga. Pada penelitiannya, bonda sangat baik hati orangnya. Dia nampaknya tidak kesah akan apa yang dilakukan oleh Megat. Megat terlihat begitu maja dan mesra ketika berbual bersama bondanya. Walaubagaimana pun, ada sesuatu yang merunsingkan fikirannya dari tadi. Sejak dari awal perbualan mereka, nama Nur sering disebut-sebut oleh mereka. Dia tidak pernah dengar nama itu terlontar dari mulut Megat sebelum ini. Mungkinkan kekasih hatinya atau kawan baik atau kawan baiknya.

"Hey beauty, menungkan saya ke tu?" suara Megat mehapuskan lamunanya.

"Stop joking Biy" balasnya.

Megat sedikit tersedak mendengar Kas memanggilnya Biy di hadapan bondanya. Megat tersenyum lebar memandang Kas sambil mengangkat keningnya.

"What?! Seriously. Am i crazy called he like that? Who is Biy? Babi?" gumamnya sendiri.

"Haidi jagalah Kas ni baik-baik. Baik, cantik, lemah lembut orangnya. Sesuai untuk dijadikan isteri" Raja Hazimah tersenyum manis.

Kedua sahabat itu terdiam dengan kata-kata wanita bergelar ibu itu. Megat bergerak keluar mengiringi bondanya setelah bil telah dibayar. Kas menyusul dari belakang. Pedal minyak di tekan Megat. Keretanya meluncur laju di atas jalan bertar itu. Sesampainya di rumah Megat, Kas hanya menikmati keindahan rumah yang tersergam indah kerana untuk pertama kalinya dia menjejakkan kaki di rumah Megat.

"Jom" ajak Megat setelah mengiring bondanya masuk kedalam rumahnya.

Kas mengambil tempat duduk dihadapan. Audi meluncur perlahan keluar dari perkarangan rumah banglo itu. Suasana dalam keretanya suram tanpa sesiapa mengeluarkan suara.

"Actually..." Kedua mereka mahu memulakan bicara. Megat tersenyum memandang Kas yang mulai terasa janggal terhadapnya.

"Ladies first" kata Megat

"Em aku just nak tanya pasal semalam. Aku ada buat apa-apa salah ke dekat kau?"

Megat tersenyum sinis sambil menggelengkan kepala. Suasana senyap semula buat beberapa minit. "For the first time kau buat salah and kau kesal"

"Why?" tambah Megat.

Kas memandang Megat dengan dahi yang berkerut.

"Aku ni jahat sangat ke? Sampai kau cakap macam tu?"

"No. Bukan macam tu...Belum sempat Megat menghabiskan ayatnya Kas sudah memintas kata-katanya.

"Berhenti kereta ni"

"Kas" panggil Megat.

"I said stop the car!"

Megat memberhentikan keretanya dibahu jalan. Kas membuka pintu dengan pantas lalu keluar meninggalkan Megat terpinga-pinga.

"Kas. Please i'm sorry" pujuk Megat sambil menarik lembut lengan Kas.

"Diam!!" sambil merentap lengannya.

"Kas please don't leave me. Tolonglah Kas. Aku perlukan kau sekarang. Fikiran aku bercelaru. Tak terurus. Aku cuba tersenyum pada kau tapi tu tak dapat bertahan lama. Tolonglah i need you" luahnya.

"Nur. She is my beloved sister. Dia kemalangan semalam. So i'm sorry cause i hurt you yesterday."

Kas pusing ke arah Megat. Air mata lelaki itu berderai jatuh tidak tertahan lagi.

***

Kereta hitam miliknya dipandu laju menuju ke destinasi. Titisan hujan mula banyak menitis pada cermin keretanya. Jarinya bergerak memusingkan wiper. Sudah terlalu lewat malam untuk ke pejabatnya. Namun dia masih meneruskan perjalanan menyelit-nyelit di jalan raya yang penuh dengan pacuan empat roda, untuk mengambil sesuatu yang penting di pejabatnya.

"Macam mana lah boleh tinggal?" soalnya sendiri.

Nada dering dari telefonnya ligat berbunyi dari tadi. Dia hanya membiarkan sahaja telefonnya itu berbunyi berkali-kali kerana ada yang lebih penting dari panggilan itu sangkalnya. Pedal terus dihenyaknya.

"Ahh...shit!" makinya apabila dia tidak dapat mengejar lampu isyarat oren. Tangannya mencapai telefon yang sudah berhenti berdering beberapa minit tadi. Skrin disentuhnya, tertera perkataan 'Sayang' di skrin telefonya. Punat dail di sentuh lalu panggilan disambungkan. Lampu isyarat sudah bertukar hijau. Dia terus menekan pedal minyak dengan pantas memecut membelah suasana malam.

"Yes, my love?" sapanya apabila suara seseorang kedengaran dari earphone.

"Apa je yang awak buat sampai sepuluh kali saya call you tak angkat?" Kata Syakir.

"I really sorry. Really...really sorry. I'm driving right now" jawab Mia.

"What? Did you say you're driving?" soal Shakir tidak puas dengan jawapan kekasih hatinya.

"Yup" jawabnya pendek.

"Hey, dah malam kan. Awak pergi mana?

"Hahaha... Mia nak pergi amik purse dengan beg yang ada information about the history tu. Tak tau macam mana boleh lupa. Dah sampai Jalan Zakba baru Mia ingat sebab ingat nak singgah market tadi then baru perasan purse tinggal".

"Saya baru nak tanya pasal info tu. Tak sangka you careless sampai beg duit pon tinggal"

"So how your day?" soal Mia.

"Nothing special without you Mia".

"Hahaha saya tak percaya awak"

"Hahaha okey lah Mia. Hati-hati bawa kereta tu. Dah sampai rumah call tau. Kalau ada apa-apa pun call, I will be there imediately."

"I'm still not trusting you. Hehe Goodbye my love" jawabnya sambil tersenyum manis.

Sesampainya dia di pejabat, kakinya terus melangkah ke arah lif lalu menekan punat nombor 10. "Bodoh apa aku malam-malam naik pejabat ni" getus hatinya.

"Harap-harap Que ada lagi kat atas" tambahnya lagi. Lif berhenti di tingkat 7.

"Rasanya masih ada orang lagi" sangkalnya.

Pintu lif terbuka luas. Tiada siapa yang menapak masuk ke dalam lif. Beberapa minit kemudian pintu lif tertutup rapat. Roma tengkuknya mulai berdiri tegak. Lif naik ke tingkat 8 dan pintu lif terbuka lagi. Sekali lagi tiada sesiapa yang melangkah masuk. Lif bergerak ke tinggkat seterusnya dan pintu lif terbuka lagi dan masih tiada sesiapa yang hadir ke dalam lif itu. Dari dalam lif itu dia terlihat sesuatu kelibat yang begerak perlahan ke arahnya. Dengan pantas tanggannya menekan punat tutup pada lif itu berkali-kali. Menggigil tubuhnya. Dia cuba mencapai telefon bimbitnya di dalam kocek.

"Aduh tertinggal dalam kereta," gumamnya sambil menepuk dahi yang berpeluh nipis.

Lif berhenti di tingkat 10. Dia berhati-hati dengan langkahnya kerana hanya satu lampu yang terpasang di tingkat itu.

"Nampaknya semua dah balik. Bilik semua kosong" sangkalnya.

Dia berlari anak ke meja dengan jantung yang berdegup kencang. Tangannya pantas mencari beg duit dan sebuah beg galas berwarna hitam di tempatnya.

"Alamak dah lah gelap. Fon pun tak bawak. Mampus kau Mia malam ni"

Tangannya mencapai sesuatu. "Yes got it" gembira barang yang dicari dapat dijumpa. Dengan pantas dia berjalan ke arah lif. Hanya tapak kakinya sahaja yang terdengar berlagu di ruang legar itu. Sesampainya dihadapan lif, dia menekan butang lif untuk beredar dari situ dengan segera. Secara mengejut satu-satunya lampu di ruang tingkat 10 itu terpadam. Lampu pada butang lif itu juga tidak menyala.

"Ahh sudah" ungkapnya. Susana gelap gelita. Dapat dirasakan ada sesuatu yang sedang menghampirinya Dia tidak dapat mencerrna objek itu. Dia melangkah setapak kebelakang. Objek itu semakin dekat.

"Que is it you?" soalnya terketar-ketar. Tiada jawapan.

"Hey don't joke. I'm afraid with dark okey" katanya lagi.

Tangannya dicapai pantas. Aahhhhhh!!!

"Shut up Mia" arah Que sambil menekup mulut gadis itu.

"Oh god. Beb nasib engkau tak balik lagi".

Mia terus memeluk tubuh Que yang tegap itu menekup wajahnya dia dada lelaki itu kerana ketakutan.

"Yang kau datang sini malam-malam buta ni dah kenapa?" soal Que bengang.

"Nanti aku cerita. Now what? aku serius takut dengan gelap. Bersyukur gila kau ada" katanya tanpa mengalihkan wajah dari tubuh lelaki itu.

"Macam mana kalau aku bukan Que" soalnya sambil tersenyum menyeringai.

Mia menoleh ke arah wajah lelaki itu. "Kau sorang je yang bau macam kambing"

"Damn" gurauannya mengena semula.

"Jom turun ikut tangga" ajak Que.

Mia hanya mengatur langkah mengikut langkah kaki Que. Mereka menurun tangga dengan pantas. Nasib menyebelahi mereka, lampu di kawasan tangga masih menyala kerana menggunakan lampu kecemasan.

"Mia watch out!!" pekik Que. Gadis itu tersungkur jatuh apabila terlanggar sesuatu. Kepalanya terhentak kuat pada anak tangga.

"Mia...Mia...wake up beb" panggil Que sambil menampar perlahan pipi gadis itu untuk menyedarkanya. Terpaksalah Que menggunakan tenaganya yang sudah tersimpan lama untuk menampung tubuh genit itu. Dia mengagahkan diri menuruni tangga dari tingkat 5 itu.

"Nasiblah badan minah ni kecik" getus Que.

Sesampainya di ground floor, dia disapa oleh pengawal keselamatan yang sedang berkawal.

"Kenapa dengan dia encik?" soalnya

"Dia okey, kau tu pergi tengok elektrik kat atas tu. Aku dah macam orang gila turun tangga dari tingkat 10" katanya bengang.

"Elektrik? Saya rasa lif itu elok je" jawab pengawal itu.

"Damn! Kau nak bergurau dengan aku ya?" getus hatinya lalu pergi meniggalkan pengawal keselamatan itu terpinga-pinga.

Pedal minyak terus dipijak. Keretanya bergerak laju dia atas jalan raya. Dia menoleh ke arah Mia, terlihat cecair merah mengalir dari dahinya.

"Oh shit!! Mampus aku kena dengan Shakir".

"Relax and just tell the truth"

Kia Forte merah terpakir kemas di dalam perkarangan hospital besar CS11. Que mengangkat Mia yang masih tidak sedarkan diri ke unit kecemasan. Mereka di sambut oleh beberapa orang jururawat yang bertudung litup berwarna putih yang telah siap dengan katil pesakit untuk di bawa ke wad kecemasan.

Que ditinggalkan di luar. Tangannya mencapai telefon lalu mencari nombor rakan karibnya.

"Beb, Mia kat Hospital ni. Sorry beb. Aku tak niat nak ganggu kerja kau tapi aku rasa aku perlu inform kat kau".

"Ya Allah. Dia okey ke? Teruk ke?" jawab Shakir dengan nada terkejut.

"Aku tak tau. Dia...dia jatuh tangga tadi".

"Syukur kau ada kat situ. Que aku tak boleh balik sana. Kau tolong aku jaga tengok-tengokkan Mia" jelas nada kerisauan dan serbasalah pada suaranya.

"Sokay bro. Aku jaga dia elok. Hal penting pasal Mia nanti aku infom".

"Ada lagi satu perkara" kata Que.

"Yup"

"Kau ke yang suruh Mia search pasal negeri Cahaya tu?" soal Que.

"Kenapa kalau yes jawapan aku?" soal Shakir pula.

"Kau silap besar Shak"

Continue Reading

You'll Also Like

92.4K 10.7K 46
[β—‡β–‘Pemenang Wattys Awards 2017 untuk kategori Pengkarya Kreatifβ–‘β—‡] ARASH cuma mahu jadi normal dan hidup normal dengan abangnya EIZHAM, di luar Kota...
8.7K 896 105
Berlatarkan suasana kehidupan melayu klasik. Mawar Sutera, anak bendahara diraja, sseorang gadis yang cantik dan lemah lembut. Dia diduga dengan kepe...
37.6K 4.4K 65
Hai semua!!kembali lagi bersama cerita saya..kalau sudi bacalah yer..kalau tak sudi takpelah,saya tidak memaksa anda. Sinopsis: Bts merupakan raja di...
27.6K 1.8K 22
Cahaya putih yang muncul menyebabkan 3 orang gadis dan 3 orang jejaka telah masuk ke alam yang tidak pernah mereka ketahui. Sikap dan perangai mereka...