2. DERN

By swnhenners

1.4K 257 16

As known as MY BEAUTIFUL CHEF DERN (adj.) Secret, hidden, dark HUD ASYRAFF dan DAIYAN ZINNIRAH, dua insan... More

S a t u
D u a
T i g a
E m p a t
L i m a
E n a m
T u j u h
L a p a n
S e m b i l a n
S e p u l u h
S e b e l a s
D u a b e l a s
T i g a b e l a s
E m p a t b e l a s
L i m a b e l a s
E n a m b e l a s
T u j u h b e l a s
L a p a n b e l a s
S e m b i l a n b e l a s
D u a p u l u h
D u a p u l u h s a t u
D u a p u l u h d u a
D u a p u l u h e m p a t
D u a p u l u h l i m a
D u a p u l u h e n a m
D u a p u l u h t u j u h
D u a p u l u h l a p a n
D u a p u l u h s e m b i l a n
T i g a p u l u h
T i g a p u l u h s a t u
E p i l o g

D u a p u l u h t i g a

18 6 0
By swnhenners

Dua hari setelah kejadian tempoh hari, Dee tidak keluar dari biliknya membuatkan seisi rumah sudah penat memujuk Dee untuk keluar. Damien yang melihat anak gadisnya yang terpuruk di dalam bilik.

"Ayah, cubalah pujuk adik lagi. Umi takut adik sakit," Damien mengangguk mendengar isterinya bertutur dengan penuh kerisauan. Dia tahu kejadian malam itu disebabkan Travis yang datang menghantar Dee. Anak lelaki itu menceritakan segalanya. Tetapi, apa dia boleh buat? Dia juga tidak mahu mencampuri hal anak-anaknya kecuali jika sudah melampaui batas.

"Adik, ayah ni. Tak nak buka pintu ke? Makan?" Dee diam memandang pintu biliknya yang diketuk. Tidak mahu membukanya kerana pasti orang tuanya akan terkejut melihat penampilannya sekarang ini. Bilik yang semak, mata yang sembab banyak menangis.

"Adik, anak umi okay kan?" Dee menangis lagi mendengar suara Dian Zihhirah. Dia tidak sampai hati untuk mengabaikan orang tuanya, juga tidak sampai hati untuk membuat orang tuanya risau dengan keadaan dirinya.

"Kalau Dee okay, cuba ketuk pintu. Nanti ayah dengan umi tak ganggu Dee dah sampai Dee keluar sendiri," Dee mengikut saran uminya. Dia berjalan dengan memegang jaket Darel. Jaket terakhir yang dipakai Darel sewaktu perlumbaan. Walaupun jaket itu sedikit terkoyak.

Dee ketuk pintu dari dalam mengisyaratkan bahawa dirinya baik-baik saja membuatkan orang tuanya bernafas lega. Setidaknya, Dee masih bernyawa.

Dee berjalan semula ke arah katilnya. Jaket kulit itu digenggam membahagi rasa seperti waktu dulu, dia membahagi rasa dengan bercerita kepada Darel. Tetapi, yang tinggal sekarang hanya jaket lelaki itu yang tak pernah sekali pun Dee buang.  Dee mengambil kertas di kocek jaket itu.

Kertas yang Dee simpan sekian lama. Masih utuh, hanya tulisan saja yang mengembang. Juga menjadi surat terakhir Darel untuk dirinya. Semua yang berkait dengan Darel, akan ada kata 'akhir'. Dee membuka surat tersebut.

Assalamualaikum moist cake,

Cliche lah aku tulis surat. Macam tak sweet. Tapi seriously talk, aku tak tahu kenapa aku tulis surat ni. Macam wasiat pula. Sepatutnya aku buat video rakam aku nak cakap apa, tapi aku nak tergelak tengok muka sendiri dengan ayat-ayat jiwang aku, haha.

Dee ketawa perlahan. Sudah dua hari dirinya membaca surat ini tanpa henti. Seolah-olah Dee mendengar suara Darel yang bercakap dengannya. Dia rindukan lelaki itu, sepenuh hatinya. Dee sambung baca.

Aku tulis wasiat ni sebab nak suruh kau cari Hud. Nanti kalau umur kau dah 20 tahun, cari Hud tau. Jangan sekarang, takut nanti Hud buat benda tak senonoh dekat moist cake aku, kempunan aku. Hehe melawak yang. Permata tu ada dekat Hud. Minta elok-elok tau, moist. Aku tahu dekat kepala kau tu ada seribu satu jalan untuk dapatkan permata tu.

Kenapa? Tak nak mengaku? Kalau permata tu dekat aku pun kau sanggup hantar bodyguard belasah aku, ni kan pula dekat orang yang kau tak kenal. Ngeri, takut kau kerat dia buat manusia golek.

Dee menggelengkan kepalanya. Dulu dia dengan susah payah mendekati Hud. Sekarang, lelaki itu sudah rapat dengannya. Darel tahu saja kalau dalam otaknya, terdapat seribu satu cara untuk dapatkan permata itu, termasuk dengan mencium bibir Hud.

Enough pasal permata. Sekarang tentang kita pula. Acey 'kita'. Sumpah Dee, seumur hidup aku, aku tak pernah terfikir untuk sayang dekat budak hingusan macam kau.
Apatah lagi nak ada hubungan dengan kau.

"Sekarang budak hingusan yang kau suka dah jadi cantik, Darel," Dee berkata kepada jaket yang dipeluknya.

Aku teringin sangat nak hidup dengan kau sampai kita tua. Angan-angan dulu tak apa. Nanti sehari selepas kau habis SPM aku bawa rombongan satu KL pergi minang kau.  

"Aku tunggu sampai sekarang dah jadi chef pun kau tak datang meminang. Bohong je pandai. Bukan setakat nak meminang, kau memang tak nak hidup dengan aku. Sebab kau just sayangkan aku, bukan cintakan aku." Dee ketawa mendengar percakapannya. Dulu, dia sering bermimpi jika Darel datang meminangnya seperti yang dikatakan oleh Darel. Tetapi hampa apabila bangun, yang dia rasakan adalah sakitnya menerima kenyataan jika Darel sudah tiada.

Dah makin mengarut surat ni. Aku tulis just nak cakap pasal permata tu je. Tapi disebabkan aku ada kesempatan dalam kesempitan nak cakap pasal perasaan aku dekat kau, apalagi angkat tayar depanlah aku, haha. Aku minta maaf kalau selama kita bercinta ni aku tak cakap yang aku rindukan kau, sayangkan kau ke.

Aku mungkin tak macam boyfriend kawan-kawan kau. Haha, aku ingat lagi kau setiap hari balik sekolah mesti tanya aku 'awak betul-betul sayangkan saya ke?' Bila aku tanya, rupa-rupanya cemburu kawan-kawan kau boyfriend cakap 'i love you' sedangkan aku tak cakap apa-apa dekat kau.

Aku sayangkan kau Dee. Sepenuh hati aku. Setiap saat, tak pernah sikit pun aku tak sayangkan kau. Aku sayangkan kau sampai tak boleh nak ungkap dengan kata-kata kalau depan kau. Berdebar yang oi kalau cakap i love you depan kau.

Dee tidak menyesal. At least Darel pernah cakap jika lelaki itu sayangkan dia sebelum menghembuskan nafas terakhir. Walaupun dia tahu, segalanya. 

Moist, if one day kita putus atau kau dah tak nak dekat aku lagi, cari lelaki yang akan tunggu kau dekat bas stop macam mana aku tunggu kau okay? Walaupun bukan aku yang tunggu kau, aku rela kalau lelaki tu, lelaki yang baik dan aku percaya.

Dee mengusap air matanya. Bahkan selepas dia menginjak ke alam universiti, Jayden yang selalu menunggu dirinya di perhentian bas untuk membawanya pulang. Sama ada mereka jalan kaki sehingga sampai ke gerai-gerai di tepi jalan dan memesan grab atau Jayden yang membawa motor EX-5 bertayar empat untuk pulang ke rumah Dee.

"Dia lelaki yang baik dan kau percaya dia. Dia Jayden. Tetapi sayang walaupun dia buat macam tu, aku masih ingatkan kau. Jayden yang ganti tempat kau. Kadang-kadang dia datang dengan Arif. Mesti kau pesan dekat diaorangkan?" Dee mencium jaket Darel. Tidak ada bau lelaki itu.

Aku sayang kau sangat-sangat moist. Aku harap cita-cita kau tercapai satu hari nanti. Kau kan nak sangat jadi chef sebab nak masak dekat aku hari-hari sampai aku gemuk. Masak sedap-sedap tau sayang.

Dah tu je kot nak cakap. Nanti aku muntah pelangi kalau tulis panjang-panjang. Aku tengah tulis ni, tiba-tiba ja teringat waktu first kita jumpa. Throwback sendirilah, biar kau ingat dekat aku sama. Jangan tau nak makan je.

Bye moist ♡

Dee melipat semula kertas itu, menaruhnya di kocek jaket Darel. Dee merebahkan badannya memandang syiling biliknya. Memorinya tenggelam ke pertemuan pertamanya dengan Darel.

DEE SEDANG MENAIKI basikal menuju ke taman di sekitar kediaman mewah yang tersusun rapi. Dee kayuh pedal basikalnya dengan laju kerana sudah ditunggu oleh Arif.

Setelah sampai, Dee memakirkan basikalnya berdekatan dengan tempat Arif duduk. "Sorry lama, Arif. Jalan jammed tadi," Arif menjeling Dee.

"Otak kau jammed. Kau bukan naik highway. Jalan kecil je," Dee gelak mendengar celoteh Arif. Arif suka sangat marah kepadanya kerana dia terlambat. Biar!

"Kau janji tadi nak ajak aku jalan-jalan naik basikal?"

"Jom." Dee berjalan ke arah basikalnya, tetapi matanya memandang ada seorang budak lelaki yang sedang mencuba menaiki basikalnya. Dee mendekat lalu memarahi budak lelaki tersebut.

"Hey, kau buat apa ni? Ni basikal akulah!"

"Bohong. Ni basikal saya. Saya yang jumpa. Kalau basikal kakak, kenapa kakak biarkan macam tu je," Dee mendengus kesal. Weh, budak lelaki berumur 8 tahun ini sedang mengajaknya bergaduh?

"Kau ni, aku tak buang gila, aku letak dia dekat tepi ni. Bagi balik basikal aku." Dee menolak badan budak lelaki itu, tetapi tidak sempat apabila tangannya digenggam seseorang.

"Hey, hey. Rileks girl. Jangan main kasar dengan budak-budak," Dee geram apabila dia ditahan. Weh, tu basikal dia kot. Kenapa nak larang Dee pula.

"Ni basikal saya. Abang jangan masuk campur," Dee berkata dengan muka marah. Lelaki yang menghalangnya tadi mencubit hidungnya. Weh, marah-marah dengan muka merah, pipi pau. Bukan taku, malah gadis itu kelihatan comel.

"Acu, kakak ni ambil basikal Udin," Darel melihat anak mata Dee. Cuba menajamkan matanya membuat Dee takut.

"Kenapa kau ambil basikal dia?" Niat di hati Darel ingin mengusik Dee. Hampanya, Dee malah menundukkan kepalaya dengan bahu bergetar. Darel kalut. Pantas saja dia mengangkat kepala Dee untuk melihat muka gadis itu. Darel meihat setiap inci wajah Dee. Dapat dirasakan bahawa budak cantik didepannya ini berumur 15 tahun. Masih wajar. Jangan kira Darel pedo, dia masih remaja 19 tahun.

"Weh, jangan nangis. Okay, okay sorry. Aku tahu basikal kau sebab ada nama kau. Shhh, jangan nangis," Darel memujuk Dee dengan mengusap sisi kepala gadis itu. Tiba-tiba mereka di datangi sekumpulan anak remaja berumur 15 tahun.

Darel ngeri. Weh, diakan tak sengaja.

"Abang buat apa dengan Dee, hah?!" Arif bertanya. Ya, dialah yang membawa seisi kelasnya untuk datang melindunginya. Kalau dia sorang, mesti kalah dengan Darel.

"Aku---lah, Travis?" Darel bertanya apabila terlihat adik kepada Hud juga sedang memandang pelik kearahnya.

"Abang Darel buat apa dekat Dee?" Darel menggaru lehernya yang tidak gatal. Malulah dia diserang budak 15 tahun. Dahlah ramai.

"Vis, budak ni nak curi aku punya basikal," Dee mengadu. Travis menggelengkan kepalanya sahaja melihat pertengkaran yang tak seberapa ini. Basikal Dee dimbil dan diberikan semula kepada Dee.

"Dah, jom," Dee melihat Darel sekilas dan menjeling tajam. Dee mengaku kalau Darel itu, handsome. Handsome dia sampai Dee rasa nak gores-gores muka putih itu.

Sejak dari kejadian itu, terjadilah Darel yang menunggunya di perhentian bas untuk membawa gadis itu pulang dengan berjalan kaki. Padahal niat awalnya cuma untuk meminta maaf kepada gadis itu dengan membawa satu kotak donut. Malah, menjadi kebiasaannya.

Dee tergelak apabila teringatkan kisah yang tak seberapa indah, tetapi membekas di hatinya. Dee juga tidak sangka selepas kejadian di mana basikalnya di ambil oleh anak buah Darel, keesokkannya selepas pulang sekolah, Darel datang menghampirinya.

Mulanya Dee enggan mengikut Darel apabila disangkakan Darel adalah penjahat yang ingin menculik dengan alibi 'bawa anak buah ke taman'.

Terima kasih kepada Travis yang memberi kepercayaan kepada Dee untuk balik dengan Darel. Alhamdulillah, lelaki itu menghantarnya dengan selamat. Itulah yang menjadi salah satu rutin Darel sehingga malam kejadian kemalangan berlaku. 

Nanti aku edit huhu

Continue Reading

You'll Also Like

1.2M 65.9K 59
π’πœπžπ§π­ 𝐨𝐟 π‹π¨π―πžγ€’ππ² π₯𝐨𝐯𝐞 𝐭𝐑𝐞 𝐬𝐞𝐫𝐒𝐞𝐬 γ€ˆπ›π¨π¨π€ 1〉 π‘Άπ’‘π’‘π’π’”π’Šπ’•π’†π’” 𝒂𝒓𝒆 𝒇𝒂𝒕𝒆𝒅 𝒕𝒐 𝒂𝒕𝒕𝒓𝒂𝒄𝒕 ✰|| 𝑺𝒕𝒆𝒍𝒍𝒂 𝑴�...
24.2K 970 37
Disclaimer: This story is purely fictional and the plot is not to be associated with actual records just pure of my wild imagination lang This is my...
7.1K 423 15
"You can't live with reality if you haven't learned how to accept it" Different one-shots of mostly a mother and daughter relationship that showcase...
10K 500 37
DUST FROM THE PAST (BOOK 2)