HAIDER LUTHFAN

Par thelifeof_rene

6.4M 322K 82.6K

[COMPLETED] "Tugas saya sebagai isteri awak dah selesai. Selamat tinggal Haider Luthfan." L... Plus

HAIDER LUTHFAN
Xaviera-01
Xaviera-02
Xaviera-03
Xaviera-04
Xaviera-05
Xaviera-06
Xaviera-07
Xaviera-08
Xaviera-09
Xaviera-10
Xaviera-11
Xaviera-12
Xaviera-13
Xaviera-14
Xaviera-15
Xaviera-16
Xaviera-17
Xaviera-18
Xaviera-19
Xaviera-20
Xaviera-21
Xaviera-22
Xaviera-23
Xaviera-25
Xaviera-26
Xaviera-27
Xaviera-28
Xaviera-29
Xaviera-30
Xaviera-31
Xaviera-32
Xaviera-33
Xaviera-34
Xaviera-35
Xaviera-36
Xaviera-37
Xaviera-38
Xaviera-39
Xaviera-40
Xaviera-41
Xaviera-42
Xaviera-43
Xaviera-44
Xaviera-45
Xaviera-46
Xaviera-47
Xaviera-48
Xaviera-49
Xaviera-50
Xaviera-51
Xaviera-52
Xaviera-53
Xaviera-54
Xaviera-55
Xaviera-56
Xaviera-57
Xaviera-58
Xaviera-59
Xaviera-60
Xaviera-61
Xaviera-62
Xaviera-63
Xaviera-64
Xaviera-65
Xaviera-66
Xaviera-67
Xaviera-68
Xaviera-69
Xaviera-70
Xaviera-71
Xaviera-72
Xaviera-73
Xaviera-74 (END)
LARAYNE XAVIERA

Xaviera-24

77.8K 4.3K 640
Par thelifeof_rene

Setelah Haider dinasihatkan oleh Mak Yam, dan setelah sejam dia dibawah memikirkan kata-kata Mak Yam, akhirnya dia membawa diri untuk naik ke biliknya.

Sepanjang perjalanan nak naik ke tingkat atas, tak henti dia mengeluh. Ayyan dan Mak Yam buat dia tersentap. Dia kecewa dengan dirinya. Kenapa dia tak boleh bincang elok-elok dengan Xaviera?

Haider membuka pintu biliknya. Masuk sahaja dia, benda pertama yang dia lihat adalah Xaviera yang sedang baring diatas sofa. Masih kedengaran esakan kecil wanita itu.

Haider terus membawa diri masuk ke bilik mandi. Biarlah dia bagi waktu dan ruang untuk isterinya.

Selesai Haider membersihkan diri, Haider membentang sejadah untuk dia tunaikan solat dua rakaat. Dia tahu dirinya ini kejam dan dayus. Dia bertindak seperti dirinya tak ada ilmu agama.

Habis sahaja dia berdoa, dia membawa dirinya kearah Xaviera. Melihat wajah polos isterinya membuatkan nasihat Mak Yam terngiang-ngiang di telinganya.

"Viera tu tak cukup kasih sayang dari keluarganya. Haider tempat dia menagih kasih sayang. Tolong Mak Yam, bahagiakan Viera. Sayang Viera."

"Aku bukan lelaki yang baik untuk kau. Kenapa aku Viera? Kenapa kau buat aku dan diri kau macam ni?" dia masih tak percaya dengan Xaviera. Fitnah yang dibuat itu membuatkan hidupnya hancur dan membuatkan dia berubah seperti ini.

Tapi tak dinafikan, ada perasaan menyesal dia dah layan isterinya seperti ini. Parut yang mencacatkan dahi licin Xaviera diusap lembut. Ini mesti kesan tali pinggangnya.

"Kau buat aku berubah macam ni Viera. Kau penyebab aku jadi panas baran. Macam mana aku nak balas cinta kau kalau kau dapatkan aku dengan cara kotor?"

"Aku tak mampu nak bahagiakan kau."

Badan isterinya diangkat lalu dibawa naik ke atas katilnya. Biarlah malam ni, Xaviera tidur diatas katil.

Seusai dia meletakkan badan isterinya ditilam, dia keluar menuju ke bilik Ayyan. Malam ni biarlah dia tidur dibilik kembarnya. Lagipun dah lama mereka tak berbual, dia rindu nak dengar cerita adik kembarnya.

Air mata Xaviera sekali lagi membasahi pipinya. Dia dengar dengan apa yang dibicarakan Haider.

"Kalaulah awak tahu saya bertahan sampai sekarang disebabkan awak, awak masih nak cakap macam tu ke?" dia pilih untuk terus hidup kerna dia tahu kalau bukan papanya boleh bahagiakan dia, ada Haider. Tapi lain pula dengan apa yang difikirkan Haider.

...

Xaviera memandang sepi wajahnya yang memantul di cermin solek Haider. Dia sedang memikirkan baju apa yang boleh dia pakai saat ini. Dia mana ada tinggalkan bajunya di rumah Tengku Faiza. Semuanya ada dirumah Haider.

Dengan langkah yang masih mengantuk, Haider melangkah masuk ke dalam biliknya. Mata yang tadi hendak tertutup terbuka luas apabila pandangannya bertembung dengan mata sembap Xaviera.

"Kenapa?" soal Haider apabila mata hitam itu dari tadi memandangnya.

Malu pula Xaviera hendak memberitahu masalahnya kepada lelaki itu. Bibir bawahnya digigit lalu dia mainkan jari jemarinya menghilangkan rasa malu dan juga gemuruh.

"Kau ingat dengan kau tunduk macam tu aku boleh baca lah apa isi hati kau?"

"S-saya tak ada baju."

Haider melangkah menuju ke almari bajunya. Diselak satu persatu baju yang bergantung dan diambil satu hoodie hitam.

"Pakai ni." Dihulurkan hoodie tersebut kearah Xaviera.

Xaviera terus mengambil huluran tersebut dan tanpa kata dia berlalu menuju ke bilik mandi.

"Pakaian dalam kau ada tak?" soal Haider tanpa ada rasa malu.

Terhenti terus langkah Xaviera mendengar pertanyaan tersebut.

"Ambil ni," Haider menghulurkan satu beg kertas.

Badan dibawa menghadap suaminya. Huluran tersebut hanya dipandang kosong dan pelik.

"Ini pakaian dalam kau. Tadi aku keluar belikan ubat untuk daddy, alang-alang tu aku balik rumah ambilkan benda ni," Haider selamba sahaja berkata berbeza dengan Xaviera yang sudah tertunduk malu.

Maksudnya Haider selongkar almarinya dan dia pegang baju dalamnya. Aduh, malu lah.

"Cepatlah! Kau nak aku pakaikan ke?" bertambah merah pipi Xaviera. Dia terus mengambil beg tersebut lalu dengan langkah yang laju dia masuk kw dalam bilik mandi.

"Gatal!" nak je dia cubit Haider tadi.

Haider yang melihat perilaku Xaviera hanya menggelengkan kepalanya dan terbit senyuman kecil di bibirnya.

...

Selesai Xaviera bersiap, dia menuju ke dapur ingin nak bantu Mak Yam. Dari jauh dia kedengaran suara seseorang sedang menyanyi yang datangnya dari arah dapur.

Xaviera mengintai terlebih dahulu apa yang dilakukan oleh Mak Yam. Lembuy sahaja dia melihat tubuh Mak Yam bergerak seiring dengan lagu yang dimainkan di radio. Dia masuk dengan kaki dijengketkan tak nak Mak Yam tahu kedatangannya.

Ramai orang membelinya,
Bunga-bunga jualannya,
Si ayu gadis ayu.

Datang seorang pemuda,
Dapat melebur hatinya,
Memetik oh cintanya.

Kini berjalan dengan pasangan,
Tak hirau lagi dengan jualan,

Matanya lirik-lirik selalu,
Rupanya manis-manis ayu,
Matanya lirik-lirik selalu,
Rupanya manis-manis ayu.

Hilang sakit Xaviera melihat tingkah comel Mak Yam. Xaviera turut serta menyanyi dan apabila Mak Yam perasan akan kedatangan wanita itu, dia menarik Xaviera untuk menari bersamanya sehinggalah lagu itu selesai.

"Lembutnya badan Mak Yan." Puji Xaviera bersama dengan senyuman gembiranya.

Tersipu malu Mak Yam dengan usikan Xaviera. Sudah memang lagu zamannya memang makanannya lah kalau nak gelek-gelek sikit.

"Mana adalah." Dipukul lembut lengan Xaviera dengan sebelum dia meneruskan kerjanya.

"Malu-malu pula Mak Yam ni," semakin giat dia mengusik wanita tua itu. Tambah malu Mak Yam dengan usikan tersebut.

"Mak Yam memang pandai menari ke? Lembut sangat badan Mak Yam,"

"Gelek sikit, bolehlah. Viera mesti lagi hebat menari. Anak mudalah katakan."

"Viera mana lah pandai nak menari Mak Yam. Viera ni robot." Ujar Xaviera lalu dia gerakkan badannya seperti robot. Kaku! Sangat kaku.

"Tak mungkin lah Viera keras. Sini Mak Yam tengok." Mak Yam memutar badan Xaviera dan digerakkan tangan wanita itu untuk melihat seberapa lembut dia boleh menari.

Tak dinafikan badan Xaviera memang keras.

"Lepas ni Viera tak payah nak menari lah ya." Kata Mak Yam membuatkan Xaviera membulatkan matanya.

"Tak kisahlah nak keras atau kayu, yang penting kita enjoy! Jom Mak Yam, kita menari lagi." Xaviera menarik tangan Mak Yam lalu mereka berdua menari dengan gaya tersendiri.

Tanpa mereka berdua sedar ada mata yang sedang memerhati mereka berdua. Tanpa dia sedar, ada senyuman kecil terbit dibibirnya.

"Viera kuat, kan?" Haider hanya diam sahaja. Dia terlalu asyik melihat senyuman Xaviera yang sangat cantik.

"Tak semua boleh tersenyum macam tu lepas apa yang dah terjadi," nyata kali ini kata-kata Ayyan mampu mengalihkan mata Haider.

"Maksud kau?"

"Kau dah seksa dia dari segi fizikal dan mental tapi dia masih mampu tersenyum." Balas Ayyan dan kedengaran sangat sinis di pendengaran Haider.

"Kalau kau nak tahu, orang yang kuat ketawa ni adalah orang yang pandai sembunyikan masalah." Sambung Ayyan lagi dan sesekali bibirnya tersenyum apabila Xaviera menyakat Mak Yam.

"Kita tak tahu Haider apa yang dialami oleh seseorang itu. Kita tak tahu macam mana susahnya seseorang itu untuk dia terus hidup. Disebalik senyuman Xaviera tu, aku yakin dia menyimpan seribu duka dalam hati dia." Mata Xaviera cukup menunjukkan kisah hidupnya.

Haider memandang semula ke arah isterinya. Baru dia teringat, sewaktu majlis perkahwinan mereka cara layanan papa Xaviera kepadanya dan hari dimana Xaviera menangis rindukan kasih sayang mamanya.

Xaviera adalah seorang anak yang masih inginkan perhatian dan kasih sayang dari seorang ayah dan juga ibu. Walaupun wanita itu sedang bergelak ketawa namun jelas mata Xaviera masih lagi kelihatan kosong dan sunyi.

"Apa aku dah buat ni?"

Diraup rambutnya kebelakang setelah dia sedar dia telah sakiti seorang wanita yang kuat diluar tapi rapuh didalam.

"Masih belum terlambat untuk kau baiki hubungan korang berdua. Sayang Xaviera macam mana dia sayang kau. Cinta Xaviera macam mana dia cintakan kau." Pesan Ayyan sebelum dia pergi.

Haider setia melihat wajah gembira isterinya. Betul ke dia ni boleh bahagiakan Xaviera?



Even if my name isn't etched in your heart, I still choose you.

Continuer la Lecture

Vous Aimerez Aussi

2.9M 160K 65
Top 1 [Amazing Romance Genre🏅] Top [ GOOD STORYLINE 🏅] HANYA ADA SEPARUH CERITA KERANA SUDAH DIJADIKAN NOVEL "Ini bukan syurga, ini neraka! Kalau d...
794 87 6
☆°꒰𝐁𝐎𝐎𝐊 𝟐꒱°☆ 𝐀𝐘𝐑𝐄𝐒 𝐋𝐔𝐂𝐂𝐈𝐄𝐍 | 𝐀𝐔𝐑𝐄𝐋𝐈𝐀 𝐂𝐋𝐀𝐑𝐈𝐂𝐄 Mini Spy Agency (MSA) adalah agensi yang telah mengutip ejen-ejen hebat d...
24.5K 3.3K 12
𝖳𝗂𝗉𝗌 𝗎𝗇𝗍𝗎𝗄 𝗌𝖾𝗆𝗎𝖺 𝗉𝖾𝗇𝗎𝗅𝗂𝗌 𝖽𝗂 𝖶𝖺𝗍𝗍𝗉𝖺𝖽. 𝙨𝙩𝙖𝙧𝙩 : 2020 𝙚𝙣𝙙 : 𝗌𝗈𝗈𝗇 𝙨𝙩𝙖𝙩𝙪𝙨 : 𝖨'𝗅𝗅 𝗎𝗉𝖽𝖺𝗍𝖾 𝗂𝖿 𝖨 𝗐...
202K 13.1K 52
Selepas kematian ibu bapanya yang kemalangan jalan raya disebabkan angkara bekas kekasihnya. Dayra terpaksa tinggal dirumah ibu saudara tirinya. Hidu...