팙 12 : Terdengar

74 13 0
                                    

"Jay / Janice"

К сожалению, это изображение не соответствует нашим правилам. Чтобы продолжить публикацию, пожалуйста, удалите изображение или загрузите другое.

"Jay / Janice"

Aku melakukan kerja aku tanpa sebarang bunyi, tidak menegur sesiapa dan hanya membuat kerja sendiri.

Mungkin orang akan fikir yang aku ni sombong dan terlebih pemalu. Namun, semua tagapan mereka pada aku itu tersangatlah salah.

Aku sebenarnya, malas ingin bercakap. Memang dari sekolah menengah lagi aku jarang untuk membuka mulut dan bercakap. Semuanya disebabkan suara aku yang kononnya dapat mencairkan hati lelaki ergh.

Cara pemakaian aku dahulu pun kelihatan anggun dan elegant. Macam perempuan lain, berambut panjang, kasut bertumit tinggi dan sebagainya.

Tapi semenjak abang aku meninggal, aku berubah seratus peratus. Cara pemakaian aku, aku ubah dengan gaya pemakaian yang mendiang abangku amalkan. Dia sungguh kacak, malah ramai wanita yang tergila gilakannya.

Tapi malang, dia tetap setia dengan seorang perempuan yang dia suka dari dulu yang bernama chaeyeong.

Abang dan chaeyeong unnie meninggal dunia atas sebab kapal terbang yang dinaiki mereka berdua terhempas, memandangkan chaeyeong unnie ialah personal assistant kepada abang jadi mereka memang akan bersama tak kira kemana sahaja abang aku pergi.

Termasuklah mati.

Aku termenung seketika apabila aku teringatkan mendiang abang aku yang aku amat rapat. Dia sahajalah adik beradik yang aku ada.

Jadi disini sudah jelas lah yang sebenarnya aku ini perempuan. Dan nama panggilan jay itu pun memang dari sekolah rendah lagi selalu digunakan oleh rakan rakan aku memandang aku memang banyak berkawan dengan lelaki sejak kecil.

Mungkin ramai pelik kenapa aku kekok dengan perempuan, dan itulah salah satu sebabnya. Kerana kawan kawan aku yang lain kebanyakkannya ialah lelaki. Aku hanya ada seorang sahaja kawan perempuan, tetapi kini dia melanjutkan pelajarannya di australia. Jadi jaranglah aku berjumpa dengannya.

Dan antara sebab lain mengapa aku kekok dengan perempuan ialah disebabkan rasa cinta dan suka mereka pada aku. Mungkin disebabkan penampilan aku yang terlihat sungguh maskulin dan kacak. Tetapi kenyataannya ialah, aku ini seorang perempuan.

Mungkin orang akan pelik takkan dada aku tak menonjol kot? HAHAHAHA, tidaklah dah kalau aku sentiasa pakai sport bra.

Baju yang aku pakai pun kebanyakkannya longgar dibahagian itu. Semasa peristiwa yuqi memeluk aku disebabkan bunga yang aku hadiahkan itu pun aku dah mula cuak, takut takut dia terasa dada aku yang sedikit berbonjol. Tapi nasib baik dia tu bengap dan tak berasa apa apa.

" jay? " , aku menoleh memandang yuqi yang menegur aku secara tiba tiba. Aku menjungkitkan sebelah kening.

" telefon kau berbunyi " , kata yuqi, aku menoleh memandang telefon pintar aku yang jelas terpapar nama pemanggil iaitu eomma aku.

" mak mertua aku call ke? Hehe " , tegur yuqi sambil mencuri mencuri tengok nama si pemanggil. Tanpa berlengah terus aku bangun dari kerusi kerja aku dan bergerak ke tempat yang tiada orang untuk menjawab panggilan telefon ini.

Aku memberhentikan langkah aku dihadapan tandas wanita. Kemudian aku menjawab panggilan telefon dari eomma aku.

" jay, sorry kalau eomma kacau kamu tengah berkerja. Eomma just nak bagitahu yang miyeon dah balik ke korea " , kata eomma aku dalam talian.

" ahh seriuslah? Bila dia balik? " , soal aku sedikit teruja apabila rakan lama aku akhirnya pulang ke tanah air.

" tadi, katanya kejap lagi dia nak ke tempat kerja kamu. Nak ajak lunch sama sama " , kata eomma. Aku tersenyum kecil sebelum menjawab.

" lah kata kat dia biar jay jelah yang datang amik dia. Susah susah je datang sini tunggu jay " , cadang aku.

" eomma dah cakap macam tu dah kat dia, tapi kau macam lah tak kenal si miyeon tu. Mana nak dengar kata orang, nak ikut kepala otak dia tu jugak " , bebel eomma. Aku tertawa kecil lalu menganggukkan kepala aku setuju. Padahal eomma bukannya nampak pun aku mengangguk.

" ha okaylah eomma caw dulu, tengah berak ni " , kata eomma untuk meminta diri.

" fuh! Patut suara eomma berdengung je macam dalam gua. Tengah berak rupanya " , aku tertawa kecil. Mesti kelakar muka eomma masa cakap dengan telefon.

" eh dah lah bye, makin memulas ni " , kata eomma lagi ingin meminta diri.

" hm yelah, bye " , balas aku lalu aku pun menamatkan panggilan telefon. Tiba tiba aku terasa seperti bahu aku disentuh oleh seseorang. Cepat cepat aku menoleh dan memandang wajah soyeon yang baru sahaja keluar dari tandas perempuan dengan riak wajah yang terkejut.

--

Aku dan soyeon kini berada di cafe syarikat, sekarang waktu berkerja jadi tak ramailah yang menyinggah ke cafe ini.

" j-jadi kau ni bukan lelaki tapi perempuan? The fak? " , soal soyeon tidak percaya dengan kenyataan yang aku berikan.

" ya, aku perempuan yang berpakaian macam lelaki " , balas aku agar lebih jelas.

" kau lgbt ke jay? " , soal soyeon dengan wajah tertanya tanyanya. Terus terbeliak biji mata aku bila soalan itu yang diajukannya.

" ani! Gila ke? Aku masih straight " , balas aku pantas. Soyeon tertawa kecil secara tiba tiba.

" patutlah kau reject semua awek awek yang minat kau. Kau masih straight rupanya " , usik soyeon lalu tertawa kecil. Aku menjelingnya sedikit.

" engkau orang kedua yang pernah dengar suara aku dalam syarikat kim's building ni. Jadi aku minta tolong kau, janganlah bagitahu sesiapa pasal jantina aku. Tolong ya? " , rayu aku. Soyeon menganggukkan kepalanya berkali kali.

" tapi kejap, siapa orang pertama? " , soal soyeon pelik. Aku tersengih kecil sebelum menjawab.

" tuan kim, ayah kepada tuan taehyung " , balas aku selamba.

" ahh, maknanya kau pernah jugak lah bercakap dengan tuan kim? " , soal soyeon lagi. Aku menganggukkan kepala aku tanda ya.

" lagipun tuan kim tu kawan kepada ayah aku, takkan aku nak angguk dan geleng je bila dia bercakap dengan aku " , balas aku.

" dah tu dengan bos taehyung? Kau bercakap dengan dia tak? " , soal soyeon tentang bos kim.

" tak, takde sebab untuk aku bercakap dengan dia. Bila tiba masa yang sesuai nanti baru aku bercakap. Bukan setakat dengan bos taehyung je, dengan semua " , balas aku sambil memeluk tubuh.

" tapi bila masanya tu? " , soal soyeon ingin tahu.

" bila aku dah move on " , balas aku

C A T F I S H I N G

CATFISHING • KTHМесто, где живут истории. Откройте их для себя