Puji-Pujian Bagi Allah Atas Limpah Kurnia-Nya Kepada Saya

37 0 0
                                    

Segala puji bagi Allah. Dialah Yang Maha Tinggi yang wajib bagi sekalian hamba-Nya memuji-mujiNya. Dialah Yang Pemurah lagi Maha Pemberi. Segala puji bagi Allah yang mencetuskan ilham kepada hamba-Nya, lalu memanifestasikan kebesaran-Nya melalui pujian hamba-Nya. Segala puji bagi Allah yang tidak ada yang mampu memuji-Nya melainkan bantuan dari-Nya.

Segala puji bagi Allah atas nikmat yang tidak terkira semenjak kejadianku, kelahiranku, nafasku, kerlipan mataku melihat dunia fana ini dan nikmat-nikmat yang terbekal pada diriku dan sekelilingku yang aku mampu menyebutnya, yang tidak aku mampu menyebutnya, yang aku ingat akannya, yang aku mengalpakannya sama sedar atau tidak sedar, yang aku tahu dan yang aku tidak tahu. Segala puji bagi Allah. Kemudianߨ segala puji bagi Allah.

Segala puji bagi Allah atas kesihatan tubuh jasadku dan keselamatan dari penyakit dan situasi getir. Kepada-Nya❟ aku memohon agar aku dapat menggunakan nikmat ini untuk mengabdikan diriku kepada-Nya dan berkhidmat untuk agama-Nya. Segala puji bagi Allah.

Segala puji bagi Allah yang membenihkan Islam dan iman dalam dadaku dengan pemahaman yang lurus dan berpaut di atas bukti yang kukuh. Dengan anugerah ini❟ tersematlah keyakinan bahawa inilah agama yang benar, inilah agama yang memberikan kesejahteraan kepada sekalian umat dan inilah agama yang menjamin segala kebaikan buat penganutnya. Segala puji bagi Allah yang tidak tertanggung kecukupan di lidahku dalam ucapan pujianku kepada-Nya.

Segala puji bagi Allah yang memperkenankan hajatku ketika aku meminum air zamzam yang dibawa pulang oleh ibu bapaku dari tanah suci agar aku dikurniakan kefaqihan sepertimana Abū Ḥāmid al-Ġozzāliyy. Jika hakikatnya permintaan seperti ini bukan yang diperkenankanޱ sekurang-kurangnya Dia telah memperkenankan hajatku untuk menjadi sang faqih lagi miliki produktif dalam ilmu.

Sekali lagiܦ puji-pujian kepada-Nya bahawa yang menjadikan aku terdorong untuk melakukannya setelah membaca pengamalan ulama agar dikabulkan permintaannya ketika meminum air zamzam dan ketikamana tokoh inspirasiku melakukan yang sama. Segala puji bagi Allah atas kurniaan yang teragung yang mengubah hidupku ini.

Segala puji bagi Allah yang memakaikan dalam mindaku selendang kemahiran bahasa Arab setelah lama aku mengimpikannya dan setelah lama aku mengadu pada-Mu betapa deritanya menanggung kekurangan dalam ilmu alat yang vital. Segala puji bagi Allah yang mempertemukan aku dengan Rusdi Alias yang melalui pendidikan-Nyaܦ tercapailah hajatku dengan pantas dan penuh manfaat. Segala puji bagi Allah.

Segala puji bagi Allah yang membimbingku dalam kemahiran ilmu hadis. Meski tanpa guruޱ Engkaulah sebaik-baik pembimbing dan sebaik-baik pengajar kepada hamba-Nya. Segala puji bagi Allah yang memperlihatkan aku pembentangan Rozaimi Ramle dan Kamilin Jamilin dalam penganalisisan hadisߨ seterusnya kepada karya-karya hadis yang lainߨ lalu menjadi bertambah yakin dalam jantungku bahawa benar-benar aku berada di manhaj yang lurus. Segala puji bagi Allah melalui pengalaman iniܦ terbuktilah bahawa wujudnya ilmu yang boleh dikuasai meskipun hanya melalui pembacaan dan pengamatan fikiran serta menempuh pelbagai situasi.

Segala puji bagi Allahߨ kemudian segala puji bagi Allah. Saya membenarkan apa yang telah dilalui oleh Aḥmad bin Muḥammad bin aṣ-Ṣiddīq al-Ġumāriyy; tokoh ahli hadis sufi berketurunan Rasulullah ⁃ṣollallāhu ᓫalayhi wa ālihi wasallam⁃ sepertimana yang dia menyebutkannya dalam «al-Baḥr al-ᓫAmīq Fī Marwiyyāt Ibn aṣ-Ṣiddīq» bahawa dia menguasai ilmu hadis sehingga ke tahap huffaz yang terulung tanpa bertalaqqi dengan sesiapa pun. Meskipun saya tidaklah sampai ke tahap yang telah dia capaiߨ bahkan masih terlalu jauh untuk mengecapinyaޱ namunߨ pembelajaran kendiri mampu memberikan manfaat yang agung buat peribadi.

Segala puji bagi Allah kerana mengunggulkan Aḥmad al-Ġumāriyy dalam bidang hadis meskipun penguasaannya tanpa melalui guru. Segala puji bagi Allah kerana membantu saya untuk membenarkan apa yang telah dia lalui dan memberikan impak yang berguna kepada saya.

Segala puji bagi Allah sekali lagi yang melalui penulisanku yang berjudul «Intisari Penting Dalam Ilmu Takhrij Hadis Dan ᓫIlal al-Ḥadīṯ»ܦ ia adalah bukti terhadap penguasaanku dan hemat pemerhatianku dalam ilmu ini. Malahߨ penulisanku ini adalah penulisan yang terawal di Malaysia membahas dalam memberi kefahaman teori dan praktikal ilmu ᓫilal al-Ḥadīṯ secara terperinci. Segala puji bagi Allah. Kemudianߨ segala puji bagi Allah.

Diari Diri Tentang Amir KazumaWhere stories live. Discover now