50.

1.4K 104 3
                                    

Biasanya dia masak kalau nak hilangkan stress, tapi kali ni disebabkan dia tiada mood dengan apa yang dibualkan oleh Austin beberapa hari lepas, selera dia mati. Lagipun lagi beberapa hari je lagi sebelum Austin pindah keluar dari tempat ni. Jadi Hazel ambil keputusan untuk habiskan menu dia dan serahkan jurnal ni pada Austin sebagai kenang-kenangan untuk lelaki tu nanti. Disebabkan Austin minat sangat bab makanan, mungkin ini dapat ceriakan Austin pada suatu masa nanti.

Tapi itu la...

Haih....

Dia tak tahu nak cakap macam mana lagi. Kalau dah namanya psiko tu tetap psiko tak kira siapa orang tu.

"Oi!Jiran sebelah!!!!"panggil suara tu dari luar beranda bilik sejak tadi.

Hazel cuba buat tak dengar tapi semakin di biarkan semakin menjadi-jadi la pulak.

Mental dia dibuat jirannya yang seorang ni.

Kenapa la jiran dia ni tak boleh nak bagi hujung minggu dia tenang tanpa gangguan?

"Kau tak keluar aku terpekik-pekik sampai ada yang buat aduan..."Ugut suara tu lagi.

Bersama keluhan berat, Hazel bangun dari meja tulis dia ke berandanya. Jengah saja kepala dia dari muka pintu slidding, Jax yang hanya bersinglet dan berseluar pendek bertenggek dekat rel besi beranda.

"Asal?"tanya Hazel sambil gerak ke rel besi untuk menghadap Jax.

"Apa tip untuk masak ketam yang sedap?"

Hazel buat muka 'seriously' lepas dengar soalan itu. "Kau terpekik-pekik semata nak tanya soalan tu?Google kan ada....cari la sendiri." renggusnya dengan muka tak puas hati.

"Well...kau kan tukang masak...and aku dengar kau adalah chef pro dekat hotel kau...plus aku pernah rasa masakan kau...plus aku tahu kalau aku refer tip kau masakan aku lagi sedap nanti..." bebel Jax seperti biasa macam ayam belanda buat bunyi. Bising dan memenatkan telinga yang dengar.

Hazel picit bridge hidung dia dengan hela letih lepas dari bibirnya. Tak habis-habis betul si psiko ni dan isu-isunya.

"Kau nak masak apa?"Hazel pandang Jax semula sambil rehatkan lengan dia atas rel besi dia.

"Kejap..aku ada tulis namanya..ianya agak panjang so...."Jax pandang tapak tangan lalu dikecikkan mata sebelum pusing tangannya untuk baca apa yang ada di atas tapak tangannya. "...ah..nama dia Crab and saffron risotto..."baca Jax. "Hah itu nama dia..." senyum dia pada Hazel.

Hazel buat muka lepas dengar nama masakan tu. "Kau dah buat apa je?"

"Heheheh..."Jax garu belakang kepala. "Well...kau tahu...aku..sebenarnya jarang masak.So..."

Please jangan cakap...

"Aku tak tahu masak..."

OH.

GOSH.

Hazel tak terkata. Dia tak boleh nak bagi komen. Yalah kalau orang nak belajar masak buat apa nak condemn. Bukan semua orang ada minat yang sama dan kemahiran yang berbeza. Jadi dia tak judge. Hela nafas letih di lepaskan. "Kau dah sediakan bahan-bahannya?"

"Of course..aku nak masak mesti la kena ada bahan dulu. So apa tipnya? Aku bawa buku nota sekali ni.."tunjuk Jax dengan bersemangat buku nota warna hitam dengan pen berbulu dekat hujung pen warna pink. "Sekali pen dari fans aku?Comel tak?"tunjuk dia dengan bangga.

Seriously?

Kalau boleh berguling lama dah dia berguling dekat situ ketawa.

Asal kelakar sangat Jax ni.

Tak tahan betul.

"Nak terangkan dekat sini sampai bila memang tak siap. Biar aku pergi rumah kau."aju Hazel dengan nada letih.

Mata Jax terbutang. "Serius?"terus sengih goofy dia terukir di bibir. "Assa! Tunggu eh..aku bukak pintu."terus pecut lari Jax dari beranda tu.

Hazel termenung pandang beranda Jax. Dia tak patut bonding dengan Jax macam ni. Sebab suatu hari nanti lelaki ni akan pergi jugak. Dan dia sendiri akan sakit. Eloknya macam ni la. Dia patut berikan sentuhan terakhir sebelum tinggalkan tempat ni untuk laksanakan rancangan dia yang sepatutnya dilakukan bersama Austin nanti.

Sebagai tanda terima kasih untuk Jax atas segala yang lelaki tu lakukan. Dia akan sediakan hidangan terima kasih dan selamat tinggal untuk lelaki tu.

Bersama senyuman sedih di bibir Hazel gerak masuk ke dalam untuk pergi ke rumah jirannya.

12. Miss Picasso And Mister Nice Guy.Where stories live. Discover now