💕 Episode 24

34 6 0
                                    

بِسْمِ الله ِالرَّحْمنِ الرَّحِيْم

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

🌸 Wafatnya Sayyidatuna Fathimah 🌸

Kehidupan sang bunga pun telah habis dan kini saatnya kembali pada Sang Pencipta juga mendampingi Sang Ayah ﷺ.

Sang bunga telah menjalani hidupnya 29 tahun.
Alangkah agungnya tahun-tahun yang telah ia lalui.
Kita seolah-olah sedang memperbincangkan isi sebuah abad yang agung. Seolah-olah kita memperbincangkan banyak jiwa akan tetapi ia hanya seorang wanita, yang sabar menahan dan menggalas segala macam kesusahan dan kesedihan juga dipenuhi perjuangan, dipenuhi ilmu, dipenuhi cahaya, dipenuhi sir.
Seorang wanita yang telah meninggalkan sesuatu yang sangat agung bagi ummat ini, ia telah meninggalkan 'Ahlu Bait Rasulillah'.

la meninggalkan keturunan yang suci.
Ia meninggalkan sebuah cahaya dan penerang bagi ummat ini.
Ia meninggalkan para petunjuk.
Ia meninggalkan para penda'i.
Ia meninggalkan para penerang dunia sampai hari ini dengan cahaya mereka.
Ini semua adalah berkah Sayyidatina Fathimah, mereka adalah keturunan dan anak cucu Fathimah. Yang mana mereka telah mendapat doa dari Rasulullah ﷺ agar di beri keturunan yang banyak dan selalu disertai kebaikan yang menjadi petunjuk bagi orang yang mengharap petunjuk.

Merekalah anak cucu yang banyak lagi diberkahi, dari (do'a) datuk mereka ﷺ ketika malam pengantin (Sy Fathimah dan Sy Ali.). Tidakkah kau tahu itu?

Rumah kenabian, kepandaian dan petunjuk, tempat (sumber) ilmu baik di masa lalu mau pun masa yang akan datang.

Merekalah orang-orang tempat meminta pertolongan kepada Allah, bila bencana melanda, maka pertolongan pun turun laksana hujan yang mengguyur.

Mereka seperti perahu keselamatan milik Nabi Nuh Alaihi Salam
Mereka laksana bintang-bintang yang menjadi petunjuk manusia dalam kesesatan dan kegelapan malam.
Mereka adalah penyelamat.
Mencintai mereka adalah asas agama ini dan membenci mereka adalah penyebab kekufuran.
Mudah-mudahan kita dijauhkan dari sifat-sifat yang menyebabkan kekufuran.

Hari-hari Sy Fathimah telah selesai dan terputus, akan tetapi keberkahannya tidak sedikit pun berkurang. Kebaikannya tetap kekal, kenangan sejarah kehidupannya tak pernah habis.

Kami telah menceritakan sejarah Az-Zahra' Al-Batuul, mudah-mudahan kita semua dapat mengambil faedah dari sejarah tersebut.

Mudah-mudahan kita semua bisa mengambil ibrah dan manfaat. Bisa mengambil sebuah pemahaman serta merasai dan merasakan apa yang ada didalamnya yang bisa kita terapkan dalam kehidupan kita dan anak-anak kita serta, memberikan manfaat pada kita di dunia dan akhirat.

Yang kita saksikan ini adalah kehidupan Fathimah di dunia, akan tetapi nanti di Qiyamat nanti sangat agung dan tinggi yang dihiasi kemuliaan dan kehaibaan.

Sebagaimana diriwayatkan oleh Rasulullah ﷺ,
"Jika datang nanti hari Qiamat maka akan ada seruan dari dalam 'Arsyi, "Wahai semua penduduk Mahsyar, tundukkan kepala-kepala kalian dan pejamkan mata-mata kalian kerana Fathimah, puteri Muhammad akan segera melewati jambatan Sirath dan akan memasuki Syurga."

Mendengar seruan tersebut seluruh penduduk Mahsyar menundukkan kepala-kepala mereka. Siapakah gerangan yang mampu menundukkan kepala seluruh makhluq dan memejamkan mata-mata mereka, karena rasa mengagungkan dan penghormatan, dialah Fathimah bint Nabi Muhammad ﷺ. Maka ia pun melewati seluruh makhluq dengan penuh kewibawaan, kehormatan, keagungan, yang disertai dengan ummat yang sangat banyak diantaranya adalah para pecintanya dan anak cucunya.

🤲Mudah-mudahan Allah سبحانه وتعالى menjadikan kita semua, juga semua para pembaca dan para pendengarnya, termasuk orang-orang yang berada dalam rombongan yang mulia tersebut juga termasuk orang-orang yang dapat meminum dari telaga Rasulullah ﷺ, beserta rombongan dan orang-orang yang di masukkan oleh Allah سبحانه وتعالى ke dalam SyurgaNya yang penuh kenikmatan.

ا مين

Terbenam dihatiku cinta pada Fathimah Al-Batuul serta ibundanya.
Mudah-mudahan dengan modal cinta ini semua kesusahan menjadi mudah.

Aamiin.. Aamiin.. Aamiin.. Yaa Robbal Aalamiin.

۞اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ۞

Sumber :

@kalam_ ulama

Di tulis oleh Habib Abdul Qodir bin Zaid Ba'abud

Putri Bungsu Rasulullah ﷺ ✅Where stories live. Discover now