25

1.4K 110 27
                                    

Pukkk!

Tepat bola tampar yang dispike pasukan lawan terkena pada muka Syazlin. Syazlin jatuh terduduk di gelanggang bola tampar sekolahnya itu. Dia memegang batang hidungnya yang terasa kebas penangan pasukan lawan.

'Macam mana aku boleh tak perasaan bola ni ditujukan ke arah aku?'

Well, adat permainan. So, no hate to them.

Pengadil mula meniup wisel untuk memberhentikan permainan untuk sementara waktu. Syazlin yang jatuh terduduk terus bergerak ke pasukan medik untuk merawat hidungnya yang berdarah. Boleh tahan kuat ahli pasukan lawan menampar bola itu tadi.

"Awak okey tak Syaz? Hidung awak macam patah je." Laura yang bertugas sebagai ahli Persatuan Bulan Sabit Merah bertanya tentang keadaan rakannya. Dia mula mencuci darah di hidung Syazlin menggunakan kapas.

Hanya itu yang mampu dilakukan oleh ahli pasukan medik sekolah apabila berlaku sesuatu kecederaan. Kecederaan yang serius akan dibawa terus ke hospital.

"Aku okey je. Tak adalah sakit sangat, tak mungkinlah patah. Kau bukan doktor pon kan Laura?" ujar Syazlin sambil tersenyum kecil melihat rakan barunya itu.

"Ish memanglah saya bukan doktor tapi hidung awak nampak macam teruk je. Risau saya dibuatnya." Laura yang masih meneliti muka Syaz membuka suara.

"Woaa girl, you got no chill la! Cuba relaks sikit, aku takkan mati hanya disebabkan hidung ni berdarah. Annoying pulak aku tengok kau sekarang ni. Haish." Syazlin bercakap secara terus tanpa mengambil pusing tentang perasaan Laura.

Kenapa?

Sebab semua orang dah masak sangat dengan perangai si Syazlin Ameera.

"Ishh awak ni. Kalau awak mati waktu awak tengah main nanti macam mana? Ajal tak kira waktu, tak kira tempat." Laura dah masuk mood nak mencucikan otak rakannya itu.

"Baiklah ustazah. Ana pergi dulu ya. Game dah start and I'm getting bored with your tazkirah cuci otak tu. Ciao dulu ya." Balas Syazlin sambil berlari-lari anak masuk ke dalam gelanggang permainan.

"Ish Syazlin ni. Degil betul." Omel Laura sendirian sebelum menggelengkan kepala lalu mula mengemaskan barangan yang telah diguna sebentar tadi.

Mungkin ada yang tertanya-tanya tentang keberadaan Adam Cassiel? Adam pon tengah bertungkus untuk memperoleh kemenangan bagi pihak SMK Bukit Ungu di gelanggang sebelah.

Kedua-dua pasukan lelaki dan perempuan bawah 18 tahun mara sehingga peringkat akhir. Perkara biasa untuk sekolah yang telah diiktiraf sebagai 'Hurricane Spiker'.

Kedua-dua games yang berlangsung serentak telah tamat. Pasukan lelaki SMK Bukit Ungu telah mengalahkan pasukan sekolah SMK Sultanah Azizah dengan memenangi kedua-dua set pertandingan.

Pasukan perempuan SMK Bukit Ungu juga telah memenangi pertandingan kali ini dengan kemenangan tipis 25 berbalas 24 pada set kedua. Pihak lawan iaitu SMK Simpang Tiga juga sangat tangkas bertanding dengan mereka.

Kalau tidak cekap, tak adanya bengkak hidung si Syazlin tu.

"Woi, jom lepak." Adam entah datangnya dari mana secara tiba-tiba menyampuk perbualan Laura dan Syazlin. Setelah selesai majlis penyampaian hadiah, baru muncul wajah si Adam ni.

"Nak lepak mana?" tanya Syaz sambil mengangkat sebelah keningnya.

"Haah awak. Nak pergi mana?" sampuk Laura.

"Jom pergi tengok wayang nak? Untuk meraikan kejayaan kita bersama gituw." Idea gila Adam terlintas dalam otaknya secara tiba-tiba.

"Aku rasa aku yang kena cium dengan bola tadi, bukannya kau. Yang kau jadi gila sangat kenapa?" peril Syazlin sambil memandang Adam dengan wajah yang pelik.

Syazlin Ameera [✔]Where stories live. Discover now