BAB 9 : KHABAR DARI DASAR LAUT

350 86 7
                                    


NOTA PENULIS : Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

NOTA PENULIS : Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

.
Terima kasih kerana berminat untuk membaca karya saya yang tidak seberapa ini. Dah sampai bab 9 ni... boleh tahan jauh juga anda membaca. Saya sangat menghargainya...
.

Minta tolong untuk vote, drop komen dan follow agar karya ini lebih disedari kewujudannya. Terima kasih.Jom sambung mengembara dalam dunia Estodania.


Penghujung Tahun 2017,

Esramudra.

"KAMU masih lemah, Ayyan. Belum cukup bersedia," ujar Pangeran Badar. Mata pangeran itu memandang tepat ke anak mata Ayyan. Ayyan hanya mendiamkan diri. Sekali lagi lidah terkelu. Dia terkesima mendengar dakwaan pangeran yang baru dikenalinya itu.

Sebentar tadi, selesai sahaja melaksanakan Subuh berjemaah dengan penduduk-penduduk Esramudra, dia dipanggil duduk oleh imam solat subuh itu. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Pangeran Badar. Janggutnya berwarna putih dan sangat panjang sehingga mencecah lantai. Saat ini, hanya mereka berdua sahaja yang masih duduk di dalam Masjid Esramudra. Para Jemaah telah kembali ke kediaman masing-masing selesai sahaja kuliah Subuh.

"Mengapa Pangeran berkata sedemikian?" tanya Ayyan meminta kepastian.

Dia sedikit terkilan apabila dikatakan lemah. Sepanjang kembara solonya setakat ini, berhempas-pulas dia mempertahankan diri dan menewaskan setiap halangan yang menimpanya. Memang payah dan susah. Dia tidak nafikan. Tetapi dia berjaya meloloskan diri daripada beberapa kesusahan yang dia hadapi sebelum ini. Memang masih banyak yang dia belum tahu, tetapi tidak bermakna dia lemah!

"Mengapa kamu meninggalkan Kampung Pagung? Sedangkan kamu tahu kudrat kamu sekuat mana?" tanya Pangeran Badar lagi tanpa menjawab soalan Ayyan.

"Maaf Pangeran. Saya cuma ingin menjejaki Faris. Lagipun, almarhum datuk mewasiatkan agar Ayyan bermusafir menyelamatkan Faris," jawab Ayyan dengan suara rendah. Dalam diam, dia mengakui dakwaan Pangeran Badar itu.

"Kamu mengira kamu sudah cukup kuat?" asak Pangeran Badar lagi. Nada suaranya masih kedengaran tegas. Tatapan matanya masih dihalakan kepada Ayyan. Tanpa kelipan mata langsung.

"Lahaula wala quwata illa billahil aliyil adzim. Jujurnya saya memang tidak kuat. Cuma almarhum mewasiatkan saya ke Tanah Emas bertemu Tok Kandek. Kelak Tok Kandek akan membantu saya," jawab Ayyan. Pangeran Badar menarik nafas panjang. Tangan kanannya memegang bahu kanan Ayyan.

"Kamu yakin Faris masih hidup? Petaka menimpa Estodania itu bukan kecil. Bahananya terlalu kuat sehingga seluruh Nusantara terasa sekarat. Ramai yang berpergian dan menjadi pelarian menyelamatkan diri. Masing-masing menjauh dari Estodania," tanya Pangeran Badar lagi. Bahu Ayyan ditepuk-tepuk.

ESTODANIA : HIKAYAT ADIWANGSAWhere stories live. Discover now