BAB 7 : ESRAMUDRA

393 63 1
                                    


Penghujung Tahun 2017, Esramudra

Rất tiếc! Hình ảnh này không tuân theo hướng dẫn nội dung. Để tiếp tục đăng tải, vui lòng xóa hoặc tải lên một hình ảnh khác.


Penghujung Tahun 2017, Esramudra.

CAHAYA terang menerobos masuk ke dalam matanya. Terasa silau walaupun dia sedang menutup mata. Ayyan memisat-misatkan matanya. Apabila menyedari matahari sudah terasa terik. Ayyan bingkas bangun lalu beristighfar kerana teringat dia belum melaksanakan Subuh. Tatkala terduduk, alangkah terkejutnya Ayyan melihat sekitarnya. Dia kini berada dalam satu rumah yang seperti terbuat daripada logam-logam berkarat. Bahunya diikat menggunakan kain anduh berwarna putih dan diikat kemas di bahagian belakangnya. Ayyan meraba-raba belakangnya. Terasa banyak tampalan-tampalan kain yang menarik-narik uratnya. Dia segera menggagahkan dirinya bangun kerana dia ingin melaksanakan subuh. Kehairanan benaknya dibungkamkan dahulu. Dia akan memikirkan kepelikan itu kemudian selepas dia melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah. Itu lebih utama. Berkali-kali istighfar terucap di lidahnya.

"Sabar dulu, anak muda. Subuh belum tiba lagi." Sapa satu suara dari belakangnya.

Ayyan segera menoleh ke belakang. Seorang lelaki sedang mengasah-asah pedang yang tajam tanpa memandangnya.

Minda Ayyan segera dapat mengingat kembali apa yang berlaku kepadanya sebelum dia tidak sedarkan diri. Lelaki itulah yang telah menyelamatkannya di pinggir Pantai Belawai. Dengan jambang dan hidungnya yang tidak mancung, mudah bagi Ayyan mengingat kembali tampak lelaki yang menyelamatkannya itu.

"Cahaya yang kamu nampak itu bukan matahari. Itu cahaya lampu," sambung lelaki tersebut.

"Saya di mana?" tanya Ayyan. Dia mendudukkan dirinya kembali apabila mengetahui waktu Subuh belum masuk.

"Esramudra!" jawab lelaki itu.

Pedang yang diasahnya dengan tiba-tiba dihunuskan ke arah Ayyan. Perlahan-lahan hujung pedang berwarna perak itu memanjang sehingga dekat dengan kepala Ayyan. Terkejut Ayyan melihat tingkah lelaki itu. Air liurnya ditelan jauh ke dalam anak tekak. Wajah lelaki itu tampak sangat serius. Matanya sedikit tajam dengan anak mata yang hitam pekat. Lelaki itu mencebikkan bibir lalu menarik hunusan pedang peraknya. Ayyan menarik nafas lega. Ucapan syukur dilontarkan di relung mulutnya.

"Kamu siapa?" tanya Ayyan selepas dia menenangkan dirinya.

Lelaki itu tidak menjawab. Dia berdiri bangun lalu menghilang di sebalik tirai yang diperbuat daripada kerang-kerang? Kemudian dia datang semula bersama segelas air. Gelas itu diperbuat daripada cengkerang kima. Ayyan mula berasa pelik semula. Kima itu dihulurkan kasar kepadanya.

"Minum. Sebentar lagi akan ada yang menjemput kamu datang. Jangan kata aku tidak melayan kamu dengan baik," ujar lelaki itu. Sangat tidak mesra bagi pengamatan Ayyan.

Kemudian dia kembali duduk di kerusi tempat dia mengasah pedang panjang tadi. Kerusi itu berwarna putih susu dan diperbuat daripada batu. Pada perkiraan Ayyan, kerusi itu seperti terumbu karang yang selalu dia temui di dasar Laut Sulawesi. Ayyan semakin pelik melihat kelainan kerusi tersebut.

ESTODANIA : HIKAYAT ADIWANGSANơi câu chuyện tồn tại. Hãy khám phá bây giờ