BAB 8 : EKRANDIA

427 63 6
                                    


Penghujung Tahun 2017, Esramudra

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Penghujung Tahun 2017, Esramudra.

AYYAN diminta duduk menanti di hadapan sebuah pintu gerbang yang diperbuat daripada terumbu karang berwarna jingga. Terumbu karang itu tampak sedikit berduri-duri, terpasak erat di lantai lautan. Terdapat dua pasak yang jaraknya lebih kurang dua meter antara satu sama lain. Kedua-dua pasak terumbu karang berduri yang berwarna jingga itu menegak ke atas. Hujung kedua-duanya melengkung dengan arah yang saling berpandangan. Di puncaknya, pasak terumbu karang itu bersatu lalu membuat satu lengkungan seperti pintu gerbang kampung halaman Ayyan. Di belakang gerbang terumbu karang itu tampak kosong. Hanya kelam lautan yang hitam memekat kelihatan. Bacaan memuji keesaan Allah masih dimainkan di dalam hati agar Ayyan tidak tenggelam dalam keindahan yang dipentaskan di hadapan matanya ketika itu. Sungguh, terlalu banyak persoalan yang berkitar di minda saat itu. Jantungnya terasa berdebar-debar menanti munculnya Pangeran Badar yang dikatakan bakal menjawab semua persoalan yang bermain di mindanya.

Delustar telah memasuki gerbang terumbu karang yang terpasak teguh di hadapannya sebelum menghilang dalam kepekatan gelap lautan. Sebagai pendatang di mukim asing itu, Ayyan hanya menurut sambil menyerahkan nasib badan pada ketentuan Allah. Sesungguhnya, setiap perkara yang Ayyan alami ketika ini adalah dengan izin Allah. Ayyan yakin bahawa Allah akan sentiasa melindunginya. Yakinlah, bahawa Allah itu Maha Penyayang dan Allah tidak akan membiarkan hamba-Nya dalam kesusahan melainkan untuk menyedarkan hamba-Nya yang sedang melakukan kesilapan.

Tiba-tiba, aliran arus laut di sebalik gerbang terumbu karang mula menderas. Perlahan-lahan terlihat pusaran air bercampur pasir di sebalik gerbang itu. Lokasi pintu gerbang yang agak jauh dari kawasan penempatan yang mereka lalui sebentar tadi menambahkan kecut hatinya. Risau kalau-kalau ada musibah baru yang mendatang. Dia sendiri belum maklum sama ada jin yang bersama dengannya ketika ini adalah jin yang menyembah Allah atau yang menyekutukan Allah. Ayyan hanya meletakkan penyerahan sepenuhnya kepada takdir Allah.

Di sebalik pusaran air itu, menjelma satu bangunan mega layak seperti istana. Muncul sedikit demi sedikit dari lantai lautan sehingga menyebabkan ketenangan laut tadi mula menggelodak. Muncul istana itu bermula dengan bucu menara yang paling tinggi lalu diikuti dengan dua puncak menara yang terletak di kiri dan kanannya. Menara yang terletak di tengah-tengah lebih besar berbanding dua yang lainnya. Kemudian, diikuti dengan timbulnya bahagian bumbung istana yang terletak di hadapan menara-menara tadi. Bumbung istana itu seperti otak manusia yang berlitar-litar. Terumbu karang yang masih berwarna jingga yang bernama diploria. Sangat besar. Separa bulatan dan bahagian bawahnya membentuk lembayung seperti cendawan. Di kiri dan kanan terumbu karang separa bulatan itu muncul jambatan lalu disambungkan dengan dua lagi terumbu karang besar berbentuk silinder. Setiap bumbung bangunan silinder itu daripada terumbu karang diploria yang sama. Hanya saiz sahaja yang berbeza. Terdongak-dongak kepala Ayyan melihat timbulnya istana terumbu karang yang mega itu. Mulutnya sedikit ternganga. Maha Suci Allah yang memiliki semua kekuasaan. Tidak pernah seumur hidup Ayyan menyaksikan fenomena magikal seperti itu.

ESTODANIA : HIKAYAT ADIWANGSAWhere stories live. Discover now