:: chapter 7 ::

8 5 2
                                    

"Walau apa pun yang awak dengar dari Tzuyu tadi semuanya bohong. Dia memang suka buat cerita," kata Yeri ketika dia akhirnya menghentikan langkahnya. Aku yang sudah tercungap-cungap mengejar berhenti di sebelahnya.

"Pasal apa?" soalku berpura-pura tidak tahu.

Pipinya terus berona kemerahan. "Pasal apa-apalah!"

Aku ketawa kecil, terhibur dengan kecomelannya. "Baiklah. Tak ada apa-apa," balasku sambil berjalan meninggalkannya. Ingin mengusiknya.

Yeri yang tidak percaya dengan reaksiku itu membulatkan matanya. "Ya, awak tak rasa apa-apa ke saya cakap awak teman lelaki saya?!"

Aku segera memusingkan tubuhku agar menghadapnya. "Ha! Jadi kau memang mengaku aku teman lelaki kaulah dekat kawan-kawan kau?!"

Wajahnya semakin kemerahan. "Mana ada!"

"Tadi kau cakap!"

"Tak- Saya-" Yeri mulai tergagap dan itu adalah sesuatu yang aneh bagi budak perempuan yang sangat petah bercakap itu. "Ya, saya memang mengaku awak teman lelaki saya depan dorang! Puas hati?!"

Aku tidak dapat mengelak dari tersenyum lebar. Namun, rasa sayu tiba-tiba menerpa ke dalam diriku membuatkan kemanisan senyum tadi bertukar pahit.

"Kenapa, Yoong? Awak tak suka ke?" soal Yeri yang menyedari perubahan moodku.

Aku menggelengkan kepalaku. "Tak adalah. Sebaliknya aku rasa gembira. Orang secantik kau sudi mengaku aku sebagai teman lelaki kau. Tetapi kau tahu kan, apa pandangan orang kampung terhadap aku? Aku ni samseng, Yeri. Tak layak untuk kau."

Mata Yeri mulai berkaca. Kecewa dengan kata-kataku.

"Yoong, kenapa awak selalu macam ni? Pedulilah orang kampung nak kata awak samseng ke penyangak ke?! Asalkan awak tahu diri awak siapa dah memadai! Awak hidup untuk diri awak, bukan untuk orang lain! Saya suka awak sebab diri awak bukan sebab apa orang kata tentang awak! Sampai bila awak nak rasa rendah diri macam ni?!" hambur Yeri. Air matanya sudah mengalir deras.

Aku pula hanya mampu terpaku. Menatap wajah cantik itu yang kini dibasahi air mata.

"Yoong, awak ingat kenapa saya sanggup pergi ke rumah chaebol V tu? Semata-mata untuk bersihkan nama awak tahu tak! Sekarang nama awak dah bersih! Apa lagi yang awak nak takutkan?!"

"Yeri... Aku-"

"Saya cintakan Min Yoongi yang berdiri di hadapan saya ni. Saya tak peduli apa yang orang lain kata! Saya nak bersama Min Yoongi. Sampai mati. Sampai pergi. Saya nak jadi the 2nd whalien 52 untuk Min Yoongi supaya saya boleh sentiasa menyahut panggilan hati awak dan ini adalah muktamad!"

Mungkin bunyinya agak kelakar, tetapi sekeras-keras seorang lelaki pasti suatu masa nanti akan tiba juga saat di mana air matanya akan tumpah dan ini adalah saat aku. Aku yang tidak dapat menahan perasaanku terus menangis teresak-esak sebelum jatuh melutut.

"Terima kasih, Yeri. Itu adalah perkara paling baik orang pernah ucapkan kepada aku. Cinta kau, aku akan hargai sampai mati. Aku janji."

Dan Yeri pun tersenyum semula. "Yoong..."

rain in my summer | min yoongi [on-going]Where stories live. Discover now