Bab 14

147 20 2
                                    

Ramadhan melihat Julia yang termenung dihadapannya. Televisyen yang terpasang, langsung tidak dipandang Julia. Entah apa yang ada dalam fikiran kekasihnya pun dia tidak tahu.

"Julia, mengapa ni? Saya tengok sejak awak balik dari solat tarawih asyik termenung saja. Ada apa-apa ke?" tanya Ramadhan penuh prihatin.

Julia yang tersedar daripada lamunan terus memandang Ramadhan. Baru saja dia ingin membuka mulut ingin menjawab, Mak Rahmah pula menyampuk.

"Dia terkejutlah tu, bila tahu nama Saedah lebih kurang nama dia," sampuk Mak Rahmah dan meletakkan sedulang air di atas meja. Ada juga kuih yang dibeli dibazar Ramadhan petang tadi dihidang sekali. Buat mereka jamah sambil menonton televisyen.

"Sama? Apa yang sama? Nama Saedah kan Saedah. Langsung tak sama dengan Julia." Ramadhan mengeluarkan pendapatnya. Tangan terus menyambar kuih di atas meja dan terus disuapkan ke dalam mulut. Pak Kasim dan Khai yang turut ada di ruang tamu hanya diam menonton tv. Langsung tidak berminat dengan apa yang diborak tiga orang itu.

"Adan, kalau awak nak tahu, tadi dekat ruang solat wanita, kecoh tau tentang perkara ini. Tentang nama penuh Saedah. Saya pun terkejut bila tahu nama penuh dia tadi," cerita Julia dengan bersungguh. Mak Rahmah mengangguk kepala turut bersetuju dengan cerita Julia itu. Dia pun ada sekali tadi dan memang terkejut juga dia mendengarnya. Tidak sangka langsung!

Hati Ramadhan dijentik rasa sesuatu. Apabila Julia mula berbicara tentang Saedah, hati dia ini gedik hendak mengetahuinya juga. Walaupun dia kata hendak menjauhkan diri daripada Saedah, tapi itulah. Masih tergedik-gedik nak tahu juga dan sebelum ini ditahan saja dirinya tapi bila Julia sendiri membuka bicara, dia beranikan diri jugalah hendak bertanya.

"Apa nama penuh dia?"

"Nur Zulia Saedah Binti Zulkarnain. Kan hampir sama dengan nama saya tu, dia Zulia dan saya Julia. Beza huruf depan saja," kata Julia penuh semangat.

Ramadhan pula, jelas kelihatan terkejut mendengar nama penuh Saedah. Itu nama Saedah?

"Betul ke ni?"

"Betullah. Ibu pun ada tadi dengar," sampuk Mak Rahmah.

"Iya, Adan. Haih, tak sangka saya itu nama dia and rupa-rupanya Saedah itu anak pungut dalam keluarga tu. Tadi ada seorang mak cik ini cerita yang Saedah itu dibuang di sebelah tong sampah sebelum keluarga Mak Ijah kutip dan jaga dia."

Kata-kata Julia yang kelihatan bersahaja dan langsung tidak kedengaran rasa serba salah membuatkan Khai yang mencuri dengar perbualan itu terasa panas! Panas hati dia apabila senang-senang saja orang mengatakan Saedah begitu. Lagi dia panas, Julia langau yang baru saja beberapa belas hari duduk dirumahnya ini, sudah berani cakap begitu.

Khai menghempas bantal dipegangnya dihadapan semua orang. Terkejut mereka yang lain apabila melihat reaksi Khai yang begitu.

"Kenapa dengan kamu ni, Khai? Tak habis-habis lagi nak mengamuk?" marah Mak Rahmah. Nasib baik saja bantal itu tidak terkena air dan kuih yang ada di atas meja.

"Memang! Memang Khai nak mengamuk sekarang ini!"

"Khai, apa ni?" tanya Ramadhan. Dia tahu, adiknya itu tidak akan bersikap begini sesuka hati.

"Kau tanya kenapa? Kau ini patutnya tegur sikit kekasih langau kau ni supaya jaga mulut! Yang sedap nak kata anak orang macam tu sudah kenapa! Biadap!"

Julia yang pada mulanya berasa takut sudah tidak mampu bersabar apabila dia dikat begitu. "Hei, apa masalah Khai ini hah sebenarnya? Tak puas hati sangat dengan akak kenapa? Asal nak pertahankan si Saedah tu? Sudah memang itu pun asalnya!"

Selamat Datang Ramadhan! [ C ]Where stories live. Discover now