5

170 23 3
                                    

"Teka-teki? Cepat lah apa dia?" wanita ahli sihir meletupkan jari-jemarinya.

"Are you sure for the question?" perempuan garau berhalkum mengeluarkan segulung kertas teka-teki.

"Aku akan jawab teka-teki kau."

"Ok. Apa benda yang berbentuk mangkuk dan mempuyai organ fikiran di dalamnya?"

"Kepala."

"Salah." perempuan garau berhalkum seolah-olah takut sekiranya dia akan lenyap ibarat debu jika jawapan teka-teki dijawab dengan benar.

Wanita ahli sihir menggunakan sihir mata di mana sahaja. Dengan sihir ini, dia boleh melihat jawapan di dalam gulungan kertas perempuan garau berhalkum tadi. Ternyata jawapan yang dijawab tadi betul.

"Binaker punya sajat. Telor kau aku potong bagi buaya makan karang" desis ahli sihir yang menampakkan mulutnya sahaja yang terkumat kamit. "Aku jawab betul lah sehtan!"

Perempuan garau berhalkum sudah berpeluh. Peluh di seluruh badannya boleh dianggarkan dalam 1 liter air dalam baldi. "Ma- ma macam m, m- mana kau tau?" tanya perempuan garau berhalkum dengan gagap.

"Well... aku ade magik terhebat lah."

"Jawapan kalian betul. Maafkan aku kerana menipu. Kalian boleh berjumpa dengan ikan lawa." perempuan garau berhalkum sudah lenyap ditiup angin.

Tak jauh dari situ, terdapat seekor ikan lawa sedang membaca buku resepi masakkan. Buku ikan lawa sudah lembik kerana terkena air. Bangang.

"Selamat petang, selamat sejahtera, selamat atas semua hal." wanita ahli sihir menghampiri ikan lawa yang duduk macam diva walaupun takde kaki.

"Ouhyeh. Selamat atas segala hal. Ade apa kalian berjumpa dengan aku? Mana maid sajat aku?!" amboi ikan lawa ni... takleh bawak bincang.

"Dia mampus. Mampus dalam hati kau." kata Charlie pula.

"Aku ke sini nak kau, ikan lawa. So, what you name?" wanita ahli sihir sudah sedia mengambil baldi untuk buat istana pasir dan mengisi air di dalamnya.

"Mesti kes forever alone man kan?"

"Haah."

"Dia, hensem ker?"

"Boleh tahan ganteng amat."

"Ok. Aku setuju untuk kau bawak aku ke lelaki itu."

Putera KucingWhere stories live. Discover now