Set Mind

303 24 0
                                    

Assalamualaikum semua! Sorry lama tak update. Homework ni setiap hari menimbun. Betul-betul tak de free time. Tapi, disebabkan cuti seminggu, terciptalah update terbaru yang korang tengah baca ni.

Baiklah. Hari ni saya selaku penulis akan berhujah tentang set. Ini bukan set dalam subjek matematik ye!

Ok. Apa yang nak saya cakap ialah setkan dalam minda awak pasal Islam.

"Hah? Macam mana tu? Cik penulis, boleh awak terangkan?"

Hahah. Saya nak terangkan lah ni. Maksud saya sebenarnya ialah bila awak nampak sesuatu, awak akan kaitkan dengan Islam. Contohnya, bila awak tengok langit, awak teringat pada Allah dan kekuasanNya. Bila awak tengok masjid, awak teringat segala macam hadis tentang masjid. Maksud saya macam tu lah. Applykan ilmu Islam awak tu dalam kehidupan seharian. In Shaa Allah. Hati kita akan lebih terikat dengan Islam. Iman kita juga akan bertambah kuat dan kukuh.

Buat apa air liur kita bazirkan untuk bercakap tentang crush kita, artis kesayangan ketat-ketat kita, mengumpat, buka aib orang semua tu. Padahal kita boleh gunakan mulut ni untuk memuji Allah. Kan itu lebih baik?

Kadang-kadang kita tak sedar, kita selalu ketepikan Allah. Kita selalu sisihkan Allah dalam hidup kita. Bila time-time nak exam atau tengah susah, baru nak berdoa, beribadah bersungguh-sungguh. Bila dah dapat apa yang kita nak, kita tinggalkan Allah pulak. Layakkah kita buat Allah macam tu? Patut ke kita?

Dia yang ciptakan kita. Dia yang beri rezeki pada kita. Dia yang jaga kita. Mungkin kita tak sedar, bila orang cemuh kita, semua orang tak suka kita, Dialah satu-satunya yang setia dengan kita. Sayang kita. Kita perasan tak semua ni? Ke kita salahkan Dia pasal apa yang terjadi dalam hidup kita?

Muhasabah diri tu. Jangan jadi hambaNya yang tidak bersyukur. Itu je buat update hari ni. Assalamualaikum.

Islam QuotesWhere stories live. Discover now