Bab 4

248 10 0
                                    

Suha menghampiri Afiyah yang sedang duduk bersendirian.

"Kat sini rupanya," tegurnya sambil mengambil tempat bersebelahan dengan gadis itu. Afiyah hanya memandang sekilas gadis itu tanpa berkata apa-apa. Suha memandang sekeliling. Ramai juga pelajar yang mengunjungi taman itu biarpun sudah masuk waktu makan tengah hari. Suha kemudian memandang Afiyah semula.

"Liya dan Rina ajak makan sekali. Fiyah tak lapar?" tanyanya dengan suara lembut.

Liya?

Afiyah tersenyum sinis.

"Tak," jawabnya ringkas. Pandangannya masih pada tasik yang ada dihadapan mereka. Suha tersenyum sambil bersandar selesa pada bangku.

"Kalau Fiyah perlukan seseorang, Suha boleh jadi telinga Fiyah," katanya sambil turut memandang tasik. Nalurinya kuat mengatakan ada rahsia yang cuba disembunyikan oleh gadis di sebelahnya itu. Ditambah pula apabila melihat hubungan Afiyah dan Aliya tidak seperti yang digambarkan oleh fikirannya. Afiyah hanya membisu mendengar kata-kata gadis itu.

"Saya, Liya dan Rina dah berkawan sudah hampir lima tahun. Kami memang rapat sejak Form 4 lagi. Walaupun dah lama berkawan, tapi Liya tak pernah walau sekali pun cerita pasal Fiyah. Sebab itu bila Liya beritahu yang dia ada kakak kandung, Suha dan Rina memang terkejut. Suha memang tak bermaksud nak masuk campur hal Fiyah dan Liya. Tapi sebagai kawan, Suha teringin nak membantu," sambung Suha sambil memandang tepat wajah gadis itu. Melihat Afiyah yang masih membisu, Suha mula memahami. Gadis itu berat untuk berkongsi.

"Tak apa, Suha faham. Tapi kalau Fiyah perlukan seseorang. Suha sedia membantu," kata Suha lagi sambil menyentuh bahu gadis itu. Dia mengeluh dalam diam melihat wajah kosong Afiyah.

Apa sebenarnya yang berlaku pada gadis ini?

Tiba-tiba matanya menangkap kelibat seseorang. Suha tersenyum lebar.

"Fiyah nampak tak pelajar lelaki yang duduk kat hujung taman ini? Namanya Eijaz Elman. Dia pun memang popular kat kolej ini. Dalam erti kata lain, Eij itu memang saingan terdekat si kasanova dalam kelas kita. Kalau si Dahin itu digelar kasanova. Eijaz ini pula digelar romeo. Kalau Fiyah nak tahu, Liya itu sebenarnya minat dengan Eijaz. Tapi Suha dengar Eijaz itu dah berpunya. Cuma yang masih jadi tanda tanya, tak ada sesiapa pun yang tahu siapa sebenarnya gerangan gadis bertuah tersebut. Tapi dengar khabar pelajar perempuan itu budak kolej ini juga," beritahu Suha sambil tergelak kecil. Afiyah hanya memandang sekilas pemuda yang ditunjukkan oleh gadis itu.

"Kacak kan? Eij pun pelajar baru kat kolej ini. Baru aje empat bulan kat sini. Kira dia awal sikit dari Fiyah. Suha ada juga dengar gosip lain pasal romeo ini. Ada yang kata si romeo ini budak pandai. Dulu belajar kat luar negara tapi pindah kat sini. Mungkin tak nak berjauhan dengan kekasih dia kot. Entah lah betul ke tak cerita orang. Suha sendiri pun tak pasti," sambung Suha sambil tersenyum memandang gadis itu. Afiyah bangun perlahan.

"Eh, nak ke mana?" tanya Suha sambil ikut berdiri. Afiyah memandang gadis itu.

"Dah habis kan?" soalnya agak sinis sebelum melangkah untuk beredar. Suha hanya tergelak kecil. Dia mengikut langkah gadis itu.

*****

Melihat Afiyah yang hanya duduk bersedirian di mejanya mendorong Dahin untuk datang menghampiri. Dia meletakkan minuman kotak perisa mangga di hadapan gadis itu. Afiyah memandang lelaki itu tanpa senyuman.

"Saya tak nampak awak kat cafe tadi," kata Dahin dengan senyuman nakalnya. Afiyah tunduk semula memandang telefonnya tanpa menghiraukan lelaki itu.

Mamat ini kalau sehari tak kacau aku memang tak lengkap hidupnya!

Pilihan TerakhirTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang